ثبت حدود ۱.۵ میلیون پرونده‌ برای افراد دارای معلولیت در بهزیستی/ فعالیت ۳۹۷ کمیسیون پزشکی

ثبت حدود ۱.۵ میلیون پرونده‌ برای افراد دارای معلولیت در بهزیستی/ فعالیت ۳۹۷ کمیسیون پزشکی

26 تیر 1401

طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، تعیین نوع و شدت معلولیت افراد برعهده کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان بهزیستی کشور است که براساس اعلام این سازمان در حال حاضر یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۳۳۲ پرونده برای یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۱۷ نفر در سامانه اطلاعاتی سازمان با معلولیت‌های مختلف ثبت شده که البته ممکن است هر فرد بیش از یک معلولیت داشته باشد.

 در ماده یک قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۱۳۹۶ آمده که «فرد دارای معلولیت شخصی است که با تأیید کمیسیون پزشکی ـ توانبخشی تعیین نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور با انواع معلولیت‌ها در اثر اختلال و آسیب جسمی، حسی (بینایی، شنوایی)، ذهنی، روانی و یا توأم با محدودیت قابل توجه و مستمر در فعالیت‌های روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی، مواجه است.»

بر این اساس به استناد ماده یک قانون مذکور تعیین نوع و شدت معلولیت افراد برعهده کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان بهزیستی کشور است. این کمیسیون ترکیبی از متخصصان و کارشناسان گروه‌های توانبخشی مرتبط با سلامت و گروه‌های پزشکی است که تعیین نوع و شدت معلولیت را براساس طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICF) برعهده دارد.

هدف از برگزاری کمیسیون پزشکی، سنجش سطح توانمندی افراد دارای معلولیت، نیازسنجی و ارائه خدمات متناسب با نیاز و میزان محدودیت در فعالیت‌های روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی است.

کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان بهزیستی در دو سطح شهرستان و استان تشکیل و متناسب با نوع معلولیت، تعداد و ترکیب اعضای آن تعیین می‌شود.

براساس اعلام سازمان بهزیستی کشور، ۳۹۷ کمیسیون در سطح استان و شهرستان مشغول فعالیت هستند.

۲۶۷۱ عضو تخصصی در دو بخش همکاران سازمانی به تعداد ۱۶۴۴ نفر و اعضای مدعو (بخش غیردولتی) به تعداد ۱۳۳۷ نفر ارزیابی متقاضیان را برعهده دارند.

هر سال حدود ۷۰ درصد افراد ارزیابی شده در کمیسیون، فاقد پرونده قبلی بوده و به عنوان متقاضی جدید محسوب می‌شوند. اطلاعات افرادی که در کمیسیون پزشکی، فاقد معلولیت تشخیص داده می‌شوند نیز در سامانه ثبت می‌شود.

در حال حاضر یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۳۳۲ پرونده برای یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۱۷ نفر در سامانه اطلاعاتی سازمان با معلولیت‌های مختلف ثبت شده است. هر فرد ممکن است بیش از یک معلولیت داشته باشد.

برای یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۲۳۷ نفر از افرادی که معلولیت‌شان در کمیسیون پزشکی تایید شده است کارت شناسایی معلولیت صادر شده است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است