اجرای طرح پوشش غربالگری تنبلی چشم در مناطق محروم

اجرای طرح پوشش غربالگری تنبلی چشم در مناطق محروم

12 مرداد 1401

علی محمد قادری  در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی کشور و بنیاد ۱۵ خرداد درباره ارائه خدمات حمایتی در راستای برنامه غربالگری تنبلی چشم کودکان در محل مصلی تهران افزود: در اجرای این طرح کودکان مشکوک به تنبلی چشم با عیوب انکساری شناسایی و به متخصصان مربوطه ارجاع می شوند. با اجرای این طرح امیدواریم سطح اولیه غربالگری تنبلی چشم را به صورت پوشش صد در صدی در مناطق محروم داشته باشیم.

وی یادآور شد: برنامه غربالگری تنبلی چشم از دهه ۷۰ در سازمان بهزیستی شروع شده و این طرح هرساله حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را از سوی سازمان بهزیستی تحت پوشش قرار می دهد و خروجی این طرح با کارهای حداقلی مانند ارجاع به متخصصین باعث می شود که مشکل بینایی فرزندان این مرز و بوم برطرف شود.

قادری از تفاهم نامه غربالگری چشم بین بهزیستی و بنیاد ۱۵ خرداد به عنوان یک تفاهم نامه تخصصی نام برد و گفت: اعضای هیات مدیره بنیاد ۱۵ خرداد با نگاه جامع و آینده نگرانه ای که دارند در سطوح متنوع پیشگیری وارد شده اند و سازمان های دولتی را حمایت می کنند. این امر نگاه حاکی از مسئولیت و عمق حساسیت و مسئولیت کارگزارن نظام جمهوری اسلامی را نشان می دهد و این امید را ایجاد می کند که بزرگوارانی هستندکه با تولید ثروت در مجموعه حاکمیتی خود، ارزش افزوده را به مناطق کم برخوردار، روستایی و محروم منعطف می کنند.

پرداخت کمک هزینه عینک به کودکان دارای مشکل بینایی

افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور نیز در این آیین گفت: طرح غربالگری اختلالات چشم از سال ۷۵ در سازمان بهزیستی اجرا شد و جزو برنامه های موفق است. تنبلی چشم عارضه ای است که اگر در زمان طلایی شناسایی و درمان نشود می تواند منجر به معلولیت بینایی کودک شود. به همین دلیل لازم است کودکان ۳ تا ۶ ساله، سه بار در طول سنوات عمر خود از نظر تنبلی چشم غربال شوند و در صورتیکه موارد مشکوک شناسایی شدند به بینایی سنج یا اپتومتریست ارجاع شوند و مداخلات بهنگام را دریافت کنند. این مداخلات می تواند تجویز عینک باشد یا اینکه در مواقعی نیاز به جراحی داشته باشند که به چشم پزشک مراجعه می کنند.

وی یادآور شد: طی تفاهم نامه ای امضا شده با بنیاد ۱۵ خرداد قرار بر این شد که کمک هزینه عینک را بنیاد ۱۵ خرداد تقبل کند و در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی نیروهای جهادی را معرفی کنند که آموزش های لازم را بگیرند و به عنوان غربالگر در مناطق حاشیه ای روستاها و مناطق صعب العبور این سه استان، خدمات را اجرا کنند تا پوشش غربالگری در این مناطق بالاتر برود. کمک هزینه عینک که تا سال گذشته، سازمان بهزیستی پرداخت می کرده ۱۵۰ هزار تومان بود که مبلغ کمی به شمار می رفت و با توجه به افزایش قیمت عینک، پاسخگوی نیازها نبود اما از سال جاری مبلغ به ۵۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و ما در سال حدودا بین ۹ هزار تا ۱۰ هزار مورد به تجویز عینک نیاز داریم.

غربالگری اختلالات اسکلتی و عضلانی در مناطق محروم 

محمد جعفریان مدیرکل اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این مراسم گفت: هزینه پیشگیری از معلولیت ها در بیشترین مقدار نزدیک به یک صدم هزینه های مورد نیاز یک معلول است. این مساله در مورد معلولیت های پرهزینه برای فرد مانند نابینایی صدق می کند. در چنین مدلی انرژی مضاعف باید برای پیشگیری صرف کرد. نگاه آینده نگاری بسیار مهم است. در تفاهمنامه امروز یکی از اهداف اصلی سلامت کودک صفر تا ۱۵ سال است.

عارضه های اسکلتی و عضلانی منجر به معلولیت نمی شود اما ممکن است فرد را در چهل سالگی دچار بازنشستگی پیش از موعد کند یا اینکه فرد را در ۲۹ سالگی از انجام فعالیت های ورزشی و کاری بازبدارد یا کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد یا منجر به معلولیت متوالی و ماندگار برای فرد شود

وی افزود: در فرآیند غربالگری چشم به حضور دستگاه های زیادی نیاز است چون این غربالگری بسیار مهم و حیاتی برای کودکان محسوب می شود اگر حتی یک کودک در کشور به عارضه نابینایی دچار شود هزینه آن هزاران برابر در طول عمر انسانی خواهد بود. در موضوعاتی که برای سلامت کودکان کشور به ویژه در مناطق محروم منجر به معلولیت می شود و به فقر غذایی ربط دارد، بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام پیشاپیش نهادهای اجتماعی مانند بهزیستی انجام وظیفه خواهد کرد که برنامه های خوبی در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام به تفاهم نامه اسکلتی عضلانی بین این نهاد و بهزیستی و چند دستگاه دیگر اشاره کرد و گفت: شاید کمتر کسی باشد که یک عارضه عضلانی اعم از گردن درد، کمر درد و مشابه آنها نداشته باشد. بسیاری از این عارضه ها در دوران کودکی قابل پیشگیری هستند. طبق آمار وزارت بهداشت در مناطقی که تغذیه مناسب تر است تا چهار درصد و در مناطقی که تغذیه نامناسب تر است تا ۳۸ درصد کودکان یک عارضه اسکلتی و عضلانی از جمله شانه نامتقارن یا پای پرانتزی دارند.  

جعفریان افزود: اینگونه عارضه ها منجر به معلولیت نمی شود اما ممکن است فرد را در چهل سالگی دچار بازنشستگی پیش از موعد کند یا اینکه فرد را در ۲۹ سالگی از انجام فعالیت های ورزشی و کاری بازبدارد یا کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد یا منجر به معلولیت متوالی و ماندگار برای فرد شود. نزدیک به ۹۳ درصد این عوارض و در برخی گایدلاین‌ها تا ۹۸ درصد این عوارض در دوران کودکی قابل پیشگیری است. در تفاهم نامه بین وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان و ستاد اجرایی فرمان امام غربالگری بیماری های اسکلتی و عضلانی به اجرا خواهد گذاشته شد که در اجرای آن، کودکان بعد از شناسایی اطلاعات اصلاحی را از طریق نیروهای آموزش دیده دریافت می کنند و و بعد در دوره هایی مورد رصد قرار می گیرند.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است