آموزش راهنمایان تورهای گردشگری برای تعامل با معلولان

آموزش راهنمایان تورهای گردشگری برای تعامل با معلولان

15 مرداد 1401

 ایجاد بستر توسعه گردشگری افراد معلول نه تنها در راستای پاسخ به حقوق برابر آنان برای مشارکت اجتماعی در سطح جهان و به ویژه در دهه اخیر به شدت مورد توجه دولت‌­ها قرار گرفته است، بلکه صنایع گردشگری با ایجاد تسهیلات دسترس­‌پذیری تلاش می­‌کنند افراد معلول را به شکل روزافزون به خریداران خدمت گردشگری و تأمین بخشی از منافع مالی در این عرصه تبدیل کنند.

سومین جلسه میز ملی گردشگری در راستای دو محور اصلی جلسه، اولویت‌­بندی اقدامات میز ملی گردشگری دسترس­‌پذیر در سال جاری و ترسیم اقدامات دسترس­‌پذیری موزه‌­های کشور برگزار شد.

بر اساس تصمیم میز ملی گردشگری دسترس‌­پذیر، آموزش منظم و طبق برنامه راهنمایان موزه‌­ها و عرصه گردشگری برای تعامل صحیح و ارائه خدمت به گردشگران دارای معلولیت مبتنی بر رعایت شأن این افراد و درک علمی از نیازهای آنان در این عرصه به عنوان یکی از مهم­ترین الزامات توسعه گردشگری دسترس­‌پذیر مصوب شده است. آموزش این عوامل با پشتیبانی مالی وزارت میراث فرهنگی و منطبق با برنامه منظم پایدار صورت می­‌پذیرد؛ البته تاکنون گروه‌­های مختلفی از راهنمایان گردشگری نیز آموزش دیده­‌اند.

اولویت‌­های مناسب­‌سازی و دسترس­‌پذیری موزه‌­ها نیز از جمله مواردی است که متناسب با نیازهای تخصصی گروه­‌های مختلف دارای معلولیت از جمله ناشنوایان و نابینایان تکمیل و به تصویب رسیده است.

نمایندگان گروه­‌های هدف دارای معلولیت، بر الزام همه دستگاه‌­های اجرایی برای پیش­‌بینی بودجه دسترس‌­پذیری اماکن و تأسیسات تاکید دارند و از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز درخواست مؤکد شده است که بودجه دسترس­‌پذیری اماکن گردشگری کشور را با اولویت موزه­‌ها و اماکن تاریخی در بودجه ۱۴۰۲ کشور پیش­‌بینی و به دولت ارائه دهد.

ضرورت استفاده از فناوری‌­های نوین برای ارائه اطلاعات گردشگری و تاریخی به همه افراد به ویژه افراد دارای معلولیت از دیگر مواردی است که در جلسه میز ملی گردشگری به تصویب رسیده و مقرر شده است که تدوین نرم‌­افزارهای کاربردی ارائه اطلاعات اماکن گردشگری به افراد نابینا و ناشنوا با همکاری شرکت­‌های دانش بنیان پیگیری شود.

 مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزاری جشنواره‌­ها و رویدادهای مروج گردشگری دسترس­‌پذیر با جلب مشارکت همه دستگاه­‌ها ضروری دانشته و بر شرکت گسترده تشکل­‌های افراد معلول در نمایشگاه­‌های گردشگری سال جاری در سطح ملی و استانی با فراهم کردن امکان عرضه صنایع دستی افراد معلول و برگزاری جشنواره­‌های ترویجی گردشگری افراد معلول تاکید کرد.

امروزه ارائه تورهای اسکی ویژه معلولان، غواصی برای افراد معلول از جمله نابینایان و حضور افراد معلول در تورهای طبیعت­گردی حتی در مناطق صعب­‌العبور به امری عادی تبدیل شده است.  موزه­‌های جهان نیز علاوه بر دسترس‌­پذیری فیزیکی با استفاده از فناوری‌­­های گسترده اطلاعاتی ـ ارتباطی ارائه اطلاعات کلیه اشیاء موجود در موزه­‌ها را به افراد ناشنوا و نابینا از طریق نرم­‌­افزارهای کاربردی یا دستگاه‌­های راهنمای صوتی در اختیار این گروه قرار می‌­دهند و آشنایی نابینایان با اشیاء موزه­‌ها از طریق ماکت در دسترس است.

 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است