افزایش اقبال مردم به سفر/ تغییر شرایط مدیریت ترافیک

افزایش اقبال مردم به سفر/ تغییر شرایط مدیریت ترافیک

1 شهریور 1401

رییس پلیس راهور فراجا گفت: رشدسفرها، وسایل نقلیه و اقبال مردم به تردد سبب شده تا شرایط مدیریت ترافیک تغییر کند.

 سردار سید کمال هادیانفر در اولین نشست تخصصی روسای پلیس راه راهور فراجا و مدیران کل راهداری سراسر کشور، گفت: این نشست می‌تواند سبب همدلی و هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌هایی شود که در ایمنی یا امدادرسانی و پیشگیری حوادث مشارکت دارند. باید نشستی سراسری‌تر و وسیع‌تر با اورژانس، هلال احمر و ... نیز برگزار شود. 
وی ادامه داد: یکی از مسائلی مهم است، مدیریت صحیح ترافیک است. شرایط متفاوت شده است. ما سالانه نیم تا یک و نیم درصد افزایش جمعیت داریم. همچنین ۵۴ میلیون گواهینامه در کشور وجود دارد و ۳۸ میلیون وسیله نقلیه داریم. البته پلیس راهور در حدود ۷۰۰ شهر کشور حضور ندارد. 

وی افزود: تردد و اقبال مردم به سفرها بیش از گذشته شده است‌. تاثیر کرونا بحثی جداست و عوامل دیگری نیز وجود دارد.رشد جمعیت، رشد وسائط و رشد ترددها شرایطی ایجاد می‌کند که باید ساختار و روش مناسبی در کشور اخذ شود تا بتوانیم ترافیک را به طور صحیح مدیریت و ترددها را تسهیل کنیم. ما باید ایمنی را در راه‌ها ایجاد کنیم و در کنار خدمات مطلوب سوانح ترافیکی و تثادفات فوتی را کاهش دهیم. چیزی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده این است که سالی یک و نیم میلیون وسیله نقلیه به ناوگان ۳۸ میلیونی اضافه می شود اما ر چهارسال تنها کمتر از هفت هزار نقلیه فرسوده از ناوگان خارج شده است. 

رییس پلیس راهور فراجا ادامه داد: انسداد مسیر و تراکمی که ایجاد شده سبب شد تا برخی از خیابان‌های ما تبدیل به پارکینگ شود. این اتفاق در استان‌های دیگر و در مناسبت‌ها نیز رخ می‌دهد. وقتی جمعیت، وسائط نقلیه و دارندگان گواهینامه اضافه می‌شوند، باید زیرساخت‌ها نیز متناسب با آن مورد توجه قرار گیرند.

هادیان فر تاکید کرد: امروز تمام مردم کشور ما کاربر حوزه ترافیک هستند و یا راننده اند ، یا سرنشین اند یا عابر پیاده هستند. این نکته قابل تامل است که کرونا در دوره ای باعث مرگ مردم شد؛ اما تصادفات همواره وجود دارند و این تهدیدی است که به طور جد در کل دنیا وجود دارد. در دنیا هر ساله یک میلیون و سیصد هزار نفر در تصادفات می‌میرند.


رییس پلیس راهور فراجا با اشاره به عوامل موثر در مدیریت ترافیک گفت: حل مشکل ترافیک مستلزم توجه به پنج عامل اصلی است. مورد اول مدیریت است. در تمام دنیا به این بحث نگاه جدی می‌شود. در کشورهای اروپایی طرحی با چشم انداز تصادف فوتی صفر اجرا شده و بسیاری از کشورها نیز به آن دست پیدا کرده اند و این طرح فراتر از حرف و کلام بوده است‌. این کشورها در ۱۰۰ هزار نفر ضریب را از ۱۸.۵ به یک و نیم رساندند و امیدوارند آن را به صفر برسانند و راهبردهای صحیحی برای آن پیش بینی کرده اند.

وی گفت: در برنامه های پنج ساله توسعه، شاخص‌های گوناگونی وجود دارد و یکی از آن‌ها کاهش جانباختگان است که در برنامه ششم معین شده که جانباختگان ۳۱ درصد کمتر شوند. چرا این موضوع محقق نشده است. در ماده ۱۰۸ قانون به صراحت گفته شده که دولت‌ها مسئول تأمین ایمنی مردم در راستای کاهش تصادف هستند. مدیریتی که شورای عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی ایجاد کرده است می تواند کارساز باشد. من به رییس جمهور نیز گفتم که اراده شما برای مدیریت این موضوع و ابلاغ تکلیف قانونی ۵۰ درصد مسئله را حل خواهد کرد.


هادیانفر تصریح کرد: امروز ۵۱ درصد فوتی‌های ما در لحظه اولیه، شش درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد. این ۴۳ درصد از ۱۷ هزار جانباخته که در بیمارستان‌ها هستند باید با ایجاد امکانات کاهش پیدا کنند. در ۵۱ درصدی که پلیس نیز مسئول آن است، ۳۲ دستگاه سهیم هستند و باید در پیشگیری، حین و بعد تصادف نقش خود را ایفا کنند.باید در این اعداد شاخصی تعیین کنیم و آنرا کاهش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به خسارات سوانح جاده‌ای گفت: امروز هفت درصد از تولید ناخالص ما در تصادفات هزینه می‌شود و ۹ تا ۱۱ درصد این عدد نیز برای بیمه است.باید در این زمینه مدیریت کلان و راهبردی در کشور اتفاق بیفتد. راهبرد یعنی کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برویم.


وی ادامه داد: دومین عامل عامل انسانی است. آموزش و فرهنگسازی باید بنیادی اتفاق بیفتد، آموزش مقوله فراری است. باید مستمر آموزش داد و با مردم صحبت کرد. بستن کمربند، استفاده از کلاه، پرهیز از سرعت و سبقت غیرمجاز باید در مردم نهادینه و فرهنگسازی شود. وقتی برخی از مردم از نرده و خط عابر پیاده و زیرگذر و روگذر استفاده نمی‌کنند نشان‌دهنده نیاز مردم به آموزش و فرهنگ‌سازی است. اقدامی که سال ۸۵ با آموزش انجام شد ۱۸ درصد تخلفات را کاهش داد. افرادی که آن سال همیار پلیس بودند الان جوانان کشور هستند و حرف‌هایی که در دبستان می‌زدند الان در آن‌ها نهادینه شده است‌.‌


هادیان فر در ادامه گفت: در موضوع راه که موضوع سوم است، تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. از سال ۸۴ وضعیت خیلی بهتر شده ولی کافی نیست. ما هنوز نقاط پرتصادف داریم و علائم ما در شب‌ها کافی نیست. دولت باید کمک کند و راهداری نیازمند منابع است‌. امروز بودجه‌ای که برای کاهش جانباختگان در کشور هزینه می‌شود، اتلاف هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. ۵‌۴ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم هر فوتی است و ۱۵ تا ۲۰ درصد مصدومان ما معلول می‌شوند که بخش زیادی از آن‌ها قشر فعال کشورند.

۱۸ درصد کشته‌شدگان تصادفات زیر ۱۸ سال دارند

وی تاکید کرد: پویش ۱۸۱۸ یعنی ۱۸ درصد کشتگان تصادف زیر ۱۸ سال هستند.اگر امروز در کشورهای اروپایی به این حوزه توجه می‌کنند به این دلیل است که خسارت‌های معنوی و هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد. نباید فراموش کنیم که خسارت‌های معنوی جبران ناپذیر است‌.


رییس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: اراده انجام کار هست اما منابع کافی نیست. مدیریت باید به تامین منابع کمک کند.

چیزی به عنوان خودروی ملی و خودروی ایمن در کشورمان نداریم


وی درباره موضوع خودروها و ایمنی آنها نیز گفت: صنعت خودروی ما نیز مناسب نیست‌. ما چیزی به عنوان خودروی ملی و خودروی ایمن در کشورمان نداریم. در تمام شرکت‌های خودروساز دنیا چهار خصیصه برای تولید خودرو وجود دارد. زیبایی، ایمنی، کیفیت و ارزان بودن خودرو جزو این چهار ویژگی است‌. خودروسازهای ما باید بیایند و بگویند که کدام ویژگی‌ها را دارند. چرا خودروهای ما آتش می‌گیرند؟ مگر در آن تی ان تی می‌گذاریم؟ در تمام دنیا ماده اولیه خودروسازی فولاد کم کربن است اما به علت گران بودن در ایران از ورق‌های بی‌کیفیت استفاده می‌شود. وضعیت خوب نیست و ما این را می‌بینیم و حرص می‌خوریم.

هادیانفر درباره لزوم بازدارندگی قوانین گفت: ما قوانین و مقررات بازدارنده ای نداریم‌. باید مجازات مناسبی برای متخلفان وجود داشته باشد. همچنین باید اراده‌ای وجود داشته باشد تا در سطح کلان هماهنگ‌کننده باشد. قوانین ۱۰ یا ۲۰ ساله کارآمد نیستند و باید بروز باشند. دولت، مجلس و روسای سازمان‌ها هماهنگ و همدلند و باید تلاش کنیم تا عدد ۱۷ هزار کشته، ۳۰۰ هزار مجروح کاهش یابد.


رییس پلیس راهور فراجا گفت: ما اراده اصلاح را داریم و باید منابع ایجاد شود. این پنج مورد اگر عملی شود اثرگذار است‌. ما از سال ۹۸ به دنبال تشکیل شورای عالی بودیم اما نشد. امسال این شورا برگزار شد و می‌تواند اثربخش باشد.اراده و تخصص وجود دارد و نیازمند هماهنگ کننده است. ما در سال گذشته ۶۵۰۰ میلیارد تومان از محل جرائم به خزانه دولت واریز کردیم. ما مطالبات خود را به مجلس بردیم کمیسیون صنعت و اصل ۹۰ به طور جد پیگیر این موضوع هستند.


هادیانفر تاکید کرد: این موضوع نگران‌کننده است که ۳۴ درصد تصادفات در جاده‌هاست اما ۷۰ درصد کشته‌ها در آن اتفاق می‌افتد. درصد زیادی از کشته‌های ما در محورهای اصلی است اما محورهای فرعی و راه‌های روستایی نیز نباید رها شوند.

 وی در ادامه گفت: تلاش ما این است که دولت و مجلس مشارکت کنند تا واردات خودرو آزاد شود. در سالی که واردات آزاد شد رقابت با خودروسازهای داخلی ایجاد شد و کیفیت خودرو بالاتر رفت. همچنین تصادفات کمتر شد. ایمنی موضوعی است که همه خودروسازان در دنیا در آن رقابت می‌کنند. سازمان‌ها باید مطالبه‌گر باشند تا خودرو، جاده، فرهنگ، آموزش و ... درست شود.


رئیس پلیس راهور فراجا درباره تمهیدات پلیس در اربعین گفت: جدی‌ترین و اثربخش ترین کاری که اتفاق افتاده است، در وزارت راه اتفاق افتاده است. متاسفانه اربعین که می‌شود موجی راه می‌افتد که برای اربعین مشکلات را رفع می‌کنیم اما سریعا فراموش می‌شود. ما در فراجا ۳۰ هزار نیرو برای اربعین در ۱۶۰۰ کیلومتر راه در نظر گرفتیم. تحلیل ما از مسافران اربعین چهار میلیون و دویست هزار نفر است.


هادیانفر گفت: بیشتر تصادفات اربعین در گذشته به علت خستگی و نبود جداکننده راه اتفاق افتاد. در پلیس راهور بیش از هشت هزار نفر برای اربعین پای کار هستند. در سامانه سما بیش از دو میلیون نفر ثبت نام کردند. پیک سفرهای ما ۹ روز قبل از اربعین است که در هفت روز آن رفت و برگشت داریم. از شب ۲۶ دیگر رفت نداریم و فقط برگشت داریم. بیش از شصت درصد این دو میلیون مرز مهران را انتخاب کرده‌اند. مشکلاتی در مرز مهران مانند چینش پارکینگ‌ها و اتوبوس‌های بین شهری وجود دارد که باید رفع شود.


وی گفت: یکی از موضوعات دیگر نیز زائرین افغانستانی و پاکستانی هستند. تلاش کردیم که آن‌ها با اتوبوس‌های خود نیایند اما به هر صورت باید از آن‌ها مراقبت کنیم. نکته حائز اهمیت این است که ما در سخت‌ترین ماه سال یعنی شهریور هستیم‌. بیشترین سفرها و تصادفات در این ماه است‌. ما از ۱۵ شهریور سفرهای آخر تعطیلات مردم را داریم. بیشترین سفر داخلی ما به خراسان رضوی و شهر مشهد است. گیلان و مازندران هم مشتری ثابت خود را دارند.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور ادامه داد: سه موضوع مهم است، اول ماموریت اصلی ما در کل کشور یعنی ایمنی تردد و جاده‌هاست، دوم سفرهای پایان تابستان به گیلان، مازندران، قم و مشهد است و سوم بحث اربعین است. امیدواریم این نشست فتح بابی برای هماهنگی و تلاش بیشتر برای خدمت به مردم شود.
 

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است