خیز بسکتبال بانوان برای درخشش در هانگژو/ نجمی: نمی خواستیم بازیکنان در جهانی سَرخورده شوند

خیز بسکتبال بانوان برای درخشش در هانگژو/ نجمی: نمی خواستیم بازیکنان در جهانی سَرخورده شوند

6 شهریور 1401

محسن نجمی صادق ، در خصوص تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان کشورمان اظهار داشت: تیم بسکتبال با ویلچر بانوان در ایران قدمت 20 ساله دارد، طی 10 سال گذشته پیشرفت خوبی را داشته است، اما با توجه به گسترش نیافتن این رشته ورزشی درکشور امروز ما تنها 90 بسکتبالیست در کل کشور داریم. همین امر سبب شده است استعدادیابی در برخی از کشور ها اصلا صورت نگیرد چه برسد به اینکه بخواهیم بازیکنان خوبی را در آینده داشته باشیم. بر همین اساس ملی پوشانی هم که در تیم ملی حضور دارند ضعیف هستند.

 وی افزود: تیم ملی بسکتبال بانوان کشورمان در سال 2018 به مسابقات آسیایی اعزام شد و نتایجی را که کسب کرد که بسیار ‌جالب نبود. در ادامه با توجه به اینکه مسئولان خواستار فعالیت این تیم بودند فعالیت نیم ملی پیگیری شد و دنبال کردیم آن چیزی را که به دنبالش بودیم که خدا را شکر  تمرینات و پیگیری ها که انجام دادیم تا رسیدیم به مسابقات آسیا و اقیانوسیه تایلند که خرداد ماه امسال برگزار شد و ملی پوشان در این مسابقات توانستند برای اولین بار سهمیه جهانی به دست آورند. اگر از نظر فنی بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم باید بگویم که پیشرفت خیلی زیادی را داشتیم در گذشته اختلاف‌ها ناامید کننده بود.

*تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان با برنامه پیشرفت کرده است

رئیس انجمن بسکتبال با ویلچر در خصوص بازی های آسیا و اقیانوسیه  و پیشرفت تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان عنوان کرد: ما در گذشته به تیم هایی مانند ژاپن و استرالیا با اختلاف 80 امتیاز می باختیم، اما امروز این اختلاف به 20 تا 30 امتیاز رسیده که خود بیانگر پیشرفت چشم گیر بانوان تیم ملی است. نمی‌خواهم بگویم خوب بودیم ولی اگر منصفانه بخواهیم بررسی کنیم می بینیم اغلب شهرستان های ما امکانات لازم و کافی را برای این رشته ورزشی به خصوص بانوان ندارند. فدراسیون برای اعزام تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان به مسابقات آسیا و اقیانوسیه بسیار تلاش کرد و اردوهای تیم ملی را به خوبی و منظم برگزار کرد و شکر خدا نتیجه این تلاش‌ها هم خوب بود و توانستیم به عنوان تیم سوم سهمیه حضور در مسابقات جهانی را کسب کنیم.

*ملی پوشان به دلیل مشکلات فنی اعزام نشدند/ نمی‌خواستیم بازیکنان سرخورده شوند

نجمی با اشاره به عدم اعزام تیم ملی بانوان به مسابقات جهانی گفت: موضوعی که امروزه در خصوص عدم اعزام تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان مطرح می شود همان موضوع فنی و اختلاف بین تیم ملی و تیم های مطرح دنیا است. اگر به چشم ورزشی نگاه کنیم بله همه تیم ها اول نمی‌شوند یا همه تیم ها جزو 8 تیم برتر نیستند و بعضی تیم ها هم 12 می شوند. این موضوع هیچ اشکالی هم ندارد چرا که باعث کسب تجربه می‌شود، اما در بحث فنی چنین چیزی نیست و نتیجه بد از لحاظ فنی تبعات منفی دارد. 

وی ادامه داد: اگر تیم ملی به این مسابقات اعزام می شد و با اختلاف های زیاد نتایج را واگذار می کرد قطعا روی روحیه ملی پوشان تأثیر می گذاشت حتی با توجه به نتایج ممکن بود در مطبوعات این موضوع عنوان می شد که برای تفریح به این مسابقات رفتند و یا وقتی می‌دانستند نتیجه نمی‌گیرند چرا به مسابقات اعزام شدند. چنین مسائلی خیلی برای تیم ملی ساده نیست و می‌تواند مخرب باشد و بازیکنان تیم ملی را سرخورده کند.

*سیاست فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک اعزام کیفی تیم‌های ملی است

رئیس انجمن بسکتبال با ویلچر در خصوص برنامه فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک برای تیم ملی بانوان عنوان کرد: بر همین اساس فدراسیون جانبازان و معلولین و کمیته ملی پارالمپیک تأکید بر اعزام تیم های ملی با کیفیت هستند تا بتوانند حرف برای گفتن داشته باشند. این سیاست کلی فدراسیون است که تیم ها را به صورت کیفی به مسابقات اعزام کند. با توجه به همه این مسائل فنی که وجود داشت فدراسیون و انجمن مرد بررسی قرار داد و تصمیم بر این شد تا تیم ملی بسکتبال بانوان را به مسابقات جهانی اعزام نکنیم. 

وی تصریح کرد: در این میان این تیم را رها نکردیم و همواره تمرینات تیم ملی برگزار می شود تا با آمادگی لازم برای مسابقات بازی به آسیایی شویم. در خصوص تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان با توجه به نتایجی که در بازی‌های آسیا و اقیانوسیه به دست آمد  و بررسی هایی که از تیم های حاضر در رقابت های جهانی داشتیم می‌دانستیم که نمی توانیم نتیجه خوبی را بگیریم. سیاست فدراسیون هم این نیست که تیم اعزام شود و نتیجه نگیرد.

*تیم ملی مردان به جایی رسیده، که به فکر سکو در جهان است

نجمی در واکنش به استوری بازیکنان تیم ملی بانوان در فضای مجازی در خصوص عدم اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی گفت: همه بازیکنان دوست دارند در رقابت‌های جهانی شرکت کنند، اما هر فدراسیونی برای خود سیاست هایی دارد و سیاست فدراسیون جانبازان و معلولین هم کیفی بودن و گرفتن نتیجه خوب و یا سکو است. تیم ملی بسکتبال با ویلچر مردان هم که قرار است به مسابقات جهانی اعزام شود به دلیل نتایج خود در دوره گذشته برای دفاع از عنوان خود و کسب سکو به مسابقات جهانی خواهند رفت. در واقع تیم ملی مردان ما به جایی رسیده است که در جهان به دنبال سکو است.بر همین اساس برنامه ریزی که برای تیم ملی مردان کردیم این است که به لطف خدا بتوانند نتایج بسیار خوبی را کنند، اما این را هم باید به شما بگویم که هیچ تضمینی هم برای تیم ملی نیست که مقام بهتری از چهارمی کسب کند. در دنیای ورزش زمین مسابقه نتیجه بازی را مشخص می‌کند و هیچ چیز را نمی‌توانیم از پیش تعیین کینم.

رئیس انجمن بسکتبال با ویلچر در پایان خاطر نشان کرد: ما تیم ملی بانوان را رها نکرده ایم از آبان ماه سال گذشته اردوهای بانوان را آغاز کردیم و تا مسابقات آسیا اقیانوسیه 7 دوره اردو برای ملی پوشان برگزار شد و بعد از آن هم ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. ما هیچ گاه برای تیمی که زحمت کشیده‌ایم رهایش نمی کنیم در حال حاضر هم به با توجه به فرصت مناسبی که تا شروع رقابت های آسیایی داریم در حال برنامه ریزی بسیار خوب و برگزاری دیدار های تدارکاتی و شرکت در رقابت‌های چهارجانبه هستیم که کمک می‌کند تیم ملی آماده‌ای را برای بازی‌های آسیایی هانگژو داشته باشیم و در مسابقات آسیایی هانگژو بدرخشیم و بتوانیم عملکرد خوبی را داشته باشیم.

 

منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است