مسئولان به توانایی‌های ناشنوایان شک دارند

مسئولان به توانایی‌های ناشنوایان شک دارند

30 شهریور 1401

عضو هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان با بیان اینکه در ایران به نیازهای ناشوایان توجه نشده و محروم‌ترین گروه معلولان در جامعه ناشنوایان هستند، گفت: مسئولان به توانایی‌های ناشنوایان شک دارند و جامعه‌ای تصور می‌کند ناشنوایی یک بیماری درمان‌پذیر است.

خلیل رحیمی در نشستی با خبرنگاران که امروز(چهارشنبه، ۳۰ شهریورماه) به مناسب هفته جهانی ناشنوایان برگزار شد، اظهار کرد: طبق اعلام فدراسیون جهانی هفته اول مهرماه به نام ناشنوایان نام‌گذاری شده است. یکی از حقوق ناشنوایان برخورداری از مترجمان زبان اشاره است که بسیاری از کشورها به آن توجه دارند، اما در کشور ما این مهم جدی گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه نیازهای اساسی ناشوایان در کشور ایران تعریف نشده، گفت: برخی از گروه‌های معلولان خواسته‌های خودشان را به صورت قانون درآورند، اما برای ناشنوایان این اتفاق نیافتاده است.

عضو هیئت مدیره انجمن و خانواده ناشنوایان اصفهان با اشاره به اینکه مسئولان به توانایی‌های ناشوایان شک دارند، توضیح داد: در ایران به نیازهای ناشوایان توجه نشده و محروم ترین افراد معلول در جامعه ناشنوایان هستند که هیچ کس متوجه زبان آن‌ها نمیشوند و نمی‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای قرار داریم که باور دارند ناشنوایی یک بیماری درمان پذیر است، درحالی که اینطور نیست، شاید سمعک یا حلزون مصنوعی کاری کند که ناشنوا بهتر بشنود اما همیشه اینگونه نیست. سمعک یا کاشت حلزون یکی از نیازهای ناشوایان است که از خارج از کشور وارد می‌شود.

رحمیی اعلام کرد: در اصفهان ۱۶ هزار نفر ناشنوا زندگی می‌کنند که از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در شهر اصفهان زندگی می‌کنند. انجمن خانواده ناشوایان برنامه‌هایی برای توانمندسازی ‌ناشنوایان دارد، ازجمله اینکه یکی از اهداف اصلی ما در اساسنامه انجمن آموزش زبان اشاره است، البته تا حد امکان مسئولان را با زبان اشاره آشنا کردیم تا در حد ساده بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی اضافه کرد: مناسب‌سازی ویژه افراد نابینا و معلولان جسمی و  نصب تابلوها و علائم که می‌تواند کمک بزرگی به این قشر بکند از دیگر برنامه‌های این انجمن است.

برگزاری ویژه‌ برنامه‌های هفته جهانی ناشوایان

آیگین عباسی، مدیرعامل انجمن خانواده ناشوایان استان اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: انجمن ما با مجوز سازمان بهزیستی در حال حاضر جزو سه انجمن برتر کشور است درحالی که برای اولین بار در ایران و در شهر اصفهان انجمنی ویژه‌ ناشنوایان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما ایجاد زندگی اجتماعی بهتر برای ناشوایان است، گفت: انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان در زمینه‌های مختلفی از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه ناشوایان فعالیت دارد و اشتغال این افراد بسیار مورد توجه است. همچنین خدماتی همچون مشاره‌های ازدواج، مشاوره کودکان و خاواده ارائه می‌دهد و امیدواریم بتوانیم با برگزاری برنامه‌های بیشتر، حمایت‌های بیشتری دریافت کنیم.

مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان استان در ادامه با تشریح برنامه‌های هفته جهانی ناشوایان، گفت: هفته جهانی ناشنوایان فرصتی برای برگزاری برنامه‌های ویژه است. از جمله این برنامه‌ها برگزاری نمایشگاه و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در روز هفتم مهرماه در گذر چهارباغ، دورهمی بزرگ خانواده‌های ناشنوا همراه با برنامه‌های ورزشی در هشتم مهرماه در باغ بانوان طلوع، آیین گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان و رونمایی از دستاوردهای انجمن خانواده ناشوایان با حضور مسئولان در روز دهم مهرماه در تالار صلح و دوستی هلال‌احمر است.

وی اعلام کرد: امسال اولین سالی بود که بهزیستی نیاز دید که برای ناشنوایان باید مترجم تعیین کند، اما بودجه کمی به این کار اختصاص یافت. تا سال گذشته ۵ مترجم در اصفهان فعالیت داشتند که با آموزش‌های انجمن، ۱۰ مترجم دیگر نیز تربیت شد.

عباسی با اعلام اینکه هر فرد مترجم باید دو سال آموزش ببیند، اما باز هم نمی‌توان گفت مترجم حرفه‌ای شده، زیرا آموزش‌ها ادامه دارد، توضیح داد: ناشنوایان دایره لغاتشان محدود است و برای آشنایی با اصطلاحات جدید مترجمان باید در دوره‌های بازآموزی شرکت کنند.

به گفته وی، اعتباری که برای آموزش مترجمان ناشنوایان تعیین شده، ۷۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، این در حالی است که مترجمان به‌صورت ساعتی فعال هستند و بیمه ندارند.
 

شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد معلولان

مسعود مهدویان، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز در این جلسه، با اعلام اینکه نزدیک به ۶۰ درصد از افراد کم‌شنوا یا ناشنواد در اصفهان زندگی‌ می‌کنند، گفت: برنامه‌هایی که ویژه این افراد برگزار می‌شود نباید صرفا در سطح شهر متمرکز باشد و باید در ۲۸ شهرستان اصفهان دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم به کمک فعالان رسانه‌ای باید با توانمندی‌های افراد کم‌شنوا یا ناشنوا آشنا شوند، افزود: به فرض مثال سال گذشت یک فرد ناشنوا یک خودرو در حال سوختن که راننده آن در خودرو حبس شده بود را نجات داد. افراد ناشنوا یا کم‌شنوا توانمندی‌هایی دارند که عموم مردم با آن‌ها آشنا نیستند و لازم است برای استفاده از این توانمندی‌ها مردم با آن‌ها آشنا شوند.

 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان تصریح کرد: اصفهان ۱۸۰۰ سازمان مردم نهاد دارای مجوز دارد که تنها ۱۰ درصد آن‌ها با موضوع معلولیت یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم خدماتی را به معلولان ارائه می‌دهند. یکی از کار های ما در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد همانند شبکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

 مهدویان خاطرنشان کرد: یکی از شبکه‌هایی که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک تشکیل شود، شبکه افراد دارای معلولیت است. برای تشکیل هر شبکه حداقل ۵ سمن دارای مجوز فعال لازم داریم که درحال حاضر ۳ سمن  فعال در حوزه معلولان فعالیت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه استقرار مترجمان در ادارات دولتی را در مهرماه دنبال خواهیم کرد، افزود: اما تا زمانی که این اتفاق بیافتد، ایده خوبی است که برخی از کارکنان مناسب در ادارات آموزش زبان اشاره ببینند. همچنین صدور کارت منزلت یکی از اقداماتی است تا این قشر بتوانند از خدمات و امکانات شهری استفاده کنند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است