سامانه‌ امدادی اورژانس ویژه ناشنوایان راه‌اندازی شد

سامانه‌ امدادی اورژانس ویژه ناشنوایان راه‌اندازی شد

10 مهر 1401

سلمان حسینی مدیرکل بهزیستی استان زنجان در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت «روز جهانی ناشنوایان» اظهار کرد: ازدواج فامیلی، دارا بودن ژن ناشنوایی، عفونت‌های ویروسی در دوران بارداری، مشکلات زمان تولد و... از علل ناشنوایی است که باید به آنها توجه داشت و خانواده‌هایی که یک فرد ناشنوا دارند حتماً قبل از ازدواج، غربالگری ژنتیک را در راستای کاهش معلولیت و تولد فرزند سالم انجام دهند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: نزدیک به ۳ هزار نفر از معلولین ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند که جمعیت کثیری که علیرغم دارا بودن توان تحرک فیزیکی و حضور در اجتماع، با چالش برقراری ارتباط کلامی در تعاملات خود روبرو هستند.

وی با تاکید بر این‌که اختلالات شنوایی از دوران کودکی بر گفتار افراد تاثیر می‌گذارد، اظهار نمود: کاهش ذخیره لغات، کاهش حافظه شنیداری، هجی کردن لغات و افت تحصیلی از مشکلات افراد ناشنوا به شمار می‌رود و بهزیستی استان زنجان در راستای پیشگیری از ناشنوایی کودکان  اقدام به غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی اختلالات شنوایی در ۱۰ روز اول تولد کودک  می کند.

حسینی به «سامانه‌ امدادی اورژانس ویژه ناشنوایان»  اشاره کرد و گفت: این سامانه در راستای ایجاد پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه به خدمات اورژانس پیش بیمارستانی برای تمامی مردم و گروه‌های خاص از جمله افراد دارای محدودیت شنوایی، طراحی شده تا این افراد در صورت نیاز به خدمات اورژانس بجای تماس تلفنی از طریق پیامک با مرکز اورژانس تماس حاصل کنند.

وی افزود: با هماهنگی اداره کل بهزیستی بعنوان دبیرخانه ستاد مناسب سازی استان برای هر فرد ناشنوا یا کم شنوا یک شماره تماس و آدرس در سامانه اورژانس ۱۱۵ تعریف شده است.

حسینی گفت: نحوه امدادخواهی به این صورت هست که این افراد میتوانند در مواقع اضطراری با ارسال یک پیامک با  محتوای امداد خواهی برای مثال «من نیاز به آمبولانس دارم: یا من « نیاز به کمک دارم» به همراه آدرس مکان حادثه؛ به شماره ۳۰۰۰۴۹۳۳۰۱۹۰  درخواست کمک کنند.

 

منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است