روزجهانی عصای سفید؛ یادآور عزم جامعه نابینایان

روزجهانی عصای سفید؛ یادآور عزم جامعه نابینایان

23 مهر 1401

۱۵ اکتبر (۲۳مهر) روز جهانی عصای سفید، روزی است که هرساله در تقویم‌ها تکرار می‌شود تا نمادی باشد برای نشان‌دادن اراده، عزم، استقلال و تکریم و نیز فریاد عدالتخواهی و برابری اجتماعی برای معلولانی که از نعمت بینایی محروم‌ هستند اما با چشم‌دل نعمت‌های خداوندی را نوازش می‌کنند.

صدوپنجاه سال پیش، به نظر غیرممکن می‌رسید که روزی افراد دچار ضعف و یا معلولیت بینایی همانند سایرین قادر به خواندن و نوشتن و تحصیل علم باشند اما «لوئی بریل»، نوجوان نابینای فرانسوی دست به ابتکاری زد که نه تنها نابینایان را قادر به خواندن و نوشتن کرد بلکه عده کثیری از آنان را به کسب مدارج عالی تحصیلی، علمی و نیز به موقعیت‌های شغلی بالا رساند، شاهکاری که زندگی آنان را دگرگون و میل به حیات را در بسیاری از معلولین صدچندان کرد.

۱۵ اکتبر (۲۳مهر) روز جهانی عصای سفید، روزی است که هرساله در تقویم‌ها تکرار می‌شود تا نمادی باشد برای نشان‌دادن اراده، عزم، استقلال و تکریم و نیز فریاد عدالتخواهی و برابری اجتماعی برای معلولانی که از نعمت بینایی محروم‌ هستند اما با چشم‌دل نعمت‌های خداوندی را نوازش می‌کنند.

روشن‌ضمیرانی که علیرغم وجود محدودیت‌ها، بدون ادعا و با تلاش بسیار همواره در حال اثبات خود هستند و باور دارند موفقیت با محدودیت جسمی ناکام نمی‌ماند.

توکل، صبر، استقامت و زمزمه‌ها و نجواهایی درونی با خالق هستی در اوج سکوت، ادبیاتی آشنا برای آنان بوده و ثابت کرده‌اند نیل به موفقیت با اراده و همت مبتنی بر امیدواری میسر خواهد شد.

از دنیای ظاهراً تاریک اما پر از امید و انگیزه نابینایانی که بیناتر از بینایان هستند سخن می‌گوییم؛ آنانی که با چشم دل می‌بینند و با چشم دل دوست می‌دارند و با چشم دل به پیمایش مسیر سخت و طاقت‌فرسای زندگی مشغول‌ هستند. مسیری که در نهایت برایشان با خلق شگفتی‌ها همراه است.

 روشن‌دلانی که از چشمِ وجود خود برای تماشا و رؤیتِ دنیای سحرآمیز رنگ‌ها محرومند ولی با توکل بر خدا و تکیه بر روح و روانی پاک، واقعیت‌های پنهان زندگی را برای ما ترسیم می‌کنند و همواره دوست دارند توانمندی‌هایشان دیده شود، از ترّحم بیزارند و انتظار دارند حقوق شهروندیشان توسط دیگران مهم تلقی شود.

در حال‌حاضر جمعیتی بالغ بر ۲۸۰ میلیون‌ نفر در جهان دارای آسیب بینایی هستند که یک پنجم این تعداد را نابینایان تشکیل می‌دهند. سازمان بهزیستی کشورمان به ۲۰۳ هزار فرد دارای معلولیت بینایی خدمت‌رسانی می‌کند که این تعداد حدود ۱۳ درصد کل معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی را تشکیل می‌دهد.

 از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند. همچنین حدود ۸۸ هزار نفر از معلولان نابینایی را افرادی تشکیل می‌دهند که معلولیت بینایی‌شان بسیارشدید (نابینای مطلق) است.

بارزترین چالش‌های افراد نابینا

علیرغم تلاش‌های صورت‌گرفته در سال‌های گذشته در راستای تحول برای خدمت‌رسانی فرهنگی و آموزشی و بهبود زیرساخت‌های عمرانی، مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌های اداری و آموزشی و سیستم حمل و نقل شهری و تجهیز مدارس و مراکز آموزشی کشور به تکنولوژی‌های مورد نیاز نابینایان و کم‌بینایان، اما رفع مشکلات عدیده حوزه اشتغال و نیازهای معیشتی و حمایت‌های بیمه‌ای و ازدواج از جمله مهمترین نیازها و چالش‌های زندگی نابینایان و خانواده‌های دارای معلول بینایی در کشور و استان قزوین است.

همچنین یکی دیگر از مطالبات جامعه نابینایان کشور، توجه متولیان به مقوله آموزش و استعدادیابی و رفع موانع خدمات‌ رسانه‌ای به این قشر است. بدیهی است با افزایش روزافزون نفوذ اینترنت در کشور و گسترش وسایل ارتباط‌جمعی و شبکه‌های اجتماعی، جامعه معلولین و به تبع آن، نابینایان نیز از جمله مشتریان دائمی و مصرف‌کنندگان قدیمی رسانه‌ها باشند.

پیش از این تولیدمحتوای مورد استقبال جامعه نابینایان محدود به تولیدات صوتی از جمله (رادیو، پادکست، کتاب صوتی) و تولیدات مکتوب (روزنامه، مجلات، کتاب) بود ولی استعدادهای شکوفا شده نابینایان در استفاده از رایانه و گوشی‌های تلفن‌ همراه هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، سطح توقعات و نیازهای آن‌ها را دست‌خوش تغییرات بزرگی کرده است که فقدان یک مؤسسه مرجع در زمینه تولیدات چندرسانه‌ای و آموزش دیجیتال به شکل قابل‌توجهی مکشوف و محسوس است.

انتظار می‌رود مسئولان کشور، با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای روز معلولین، نسبت به اصلاح قوانین موجود، در جهت تسریع در رفع مشکلات معلولین و رسیدگی بیش از پیش به این جامعه بزرگ، تاثیرگذار، فرهیخته ولی فراموش شده، اهتمام داشته باشند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است