ماجرای دیر رسیدن کتب بریل به مدارس استثنایی/ سنگ اندازی بانک‌ها در تجهیز سامانه نابینایان

ماجرای دیر رسیدن کتب بریل به مدارس استثنایی/ سنگ اندازی بانک‌ها در تجهیز سامانه نابینایان

2 آبان 1401

مناسب سازی یکی از بخش‌های مهم و اساسی برای تسهیل رفت و آمدها، انجام امور روزمره و زندگی کردن افراد دارای معلولیت است، از این حیث آنچه که می‌تواند به جامعه هدف انجمن نابینایان ایران یعنی طیف نابینایان کمک کند همکاری دستگاه‌ها،نهادها،بخش‌های دولتی و خصوصی با این انجمن در جهت تسهیل زندگی افراد نابینا است.

جامعه نابینایان از سالهای گذشته تاکنون شاهد رشد چشمگیری در حوزه خدمات رسانی از سوی این دستگاه‌ها بوده اما این کافی نیست و با توجه به پیشرفت‌های ارتباطات، این نیازمندی‌ها چندین برابر شده و همین دستگاه ها باید نسبت به گذشته فعالیت خود را روزآمدتر کنند.

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران معتقد است یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده، مسأله فناوری‌های روز دنیا و استفاده کمتر نابینایان ایران از آن‌ها است، او در این باره به ابزار تبلت برای نابینایان اشاره می‌کند. شادکام در بخش دیگری از سخنانش، از عدم همکاری سازمانها، نهادها و دستگاه ها با جامعه نابینایان کشور انتقاد می‌کند.

 

توجهی به فناوری‌های مورد نیاز نابینایان نمی‌شود

 

در این باره منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران گفت: یکی از مواردی که در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده، به کارگیری فناوری‌های روز دنیا و استفاده بهینه از تجهیزات کمک‌توانبخشی است. یکی از این ابزارها تبلت بریل ویژه نابینایان است.

وی در این باره افزود: این تبلت دسترسی نابینایان به منابع مطالعاتی روز دنیا را فراهم می‌کند. علیرغم آنکه یک محصول دانش‌بنیان تولید داخل است و از نمونه‌های خارجی بسیار ارزانتر است، اما نهاد‌های حمایتی مانند سازمان بهزیستی هیچ حمایتی را از آن به عمل نمی‌آورند.

شادکام تصریح کرد: سال ۱۳۹۹، سازمان بهزیستی کشور در روز جهانی ایمنی عصای سفید وعده خرید ۱۰۰ دستگاه «تبلت بریل ویژه نابینایان» از سوی  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی وقت را داد اما تا پایان همان سال، تنها تعداد ۳۰ دستگاه خریداری و توزیع شد. در سال ۱۴۰۰ تعداد خریداری شده این دستگاه صفر  و در سال جاری تاکنون برنامه‌ای برای خرید و توزیع «برجسته نگار هوشمند همراه» از سوی سازمان بهزیستی اعلام نشده است.

 ماجرای دیر رسیدن کتب بریل به مدارس استثنایی

وی در خصوص عملکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ برای واگذاری تعدادی تبلت بریل به دانش آموزان نابینا اقدام کرد. با حسن نظر رئیس سازمان بهزیستی در جلسه اردیبهشت ماه سال جاری، امیدواریم واگذاری دستگاه «تبلت بریل ویژه نابینایان» به دانش‌آموزان در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

شادکام با انتقاد از دیر رسیدن کتب بریل به مدارس استثنایی، خاطرنشان کرد: با اعطای فایل کتاب‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند کلیه کتاب‌های درسی خود و حتی کتاب‌های کمک درسی را به سرعت به صورت بریل و صوتی در اختیار داشته باشند. مشکلی که هر ساله با آن مواجه هستیم، دیر رسیدن کتب بریل به مدارس استثنایی یا برای دانش‌آموزان تلفیقی است.

مجهز شدن ۷ مرکز استان به تجهیزات ویژه نابینایان 

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران همچنین در ارتباط با عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تأکید کرد: در سال گذشته، رئیس سازمان در جلسه‌ای که با مدیران انجمن داشت، وعده تجهیز و راه‌اندازی ۱۵ مرکز استان به تجهیزات ویژه نابینایان را دادند. در سال جاری تاکنون ۷ مرکز استان تجهیز و مربیان استان‌ها در مرکز تربیت مربی شهر کرج آموزش دیده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های معاونت پژوهش سازمان فنی و حرفه‌ای و کارشناسان مورد تایید انجمن، ۵ استاندارد جدید آموزشی برای نابینایان تدوین شده است که امیدواریم در شش ماه دوم امسال ضمن افزایش این استاندارد‌ها، ۸ مرکز استان دیگر نیز براساس قول رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای به تجهیزات ویژه نابینایان مجهز شوند.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، مهارت آموزی را جز ارکان ایجاد اشتغال دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم یک شغل پایدار برای جامعه نابینایان ایجاد کنیم، پایه اولیه آن مهارت آموزی و حرفه‌آموزی به افراد نابینا است. با اقدامات خوبی که سازمان فنی و حرفه‌ای در پیش گرفته است، امیدواریم روزی شاهد آن باشیم در هر استان کشور یک مرکز تخصصی برای نابینایان راه‌اندازی شود.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در خصوص عملکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این مجموعه یک تفاهمنامه را در زمینه‌های مختلف با انجمن امضا کرده است که در تحقق آن همگان باید تلاش کنند.

وی افزود: با حسن نظر دبیرکل و همکاران وی بسیار امیدواریم تعدادی از بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه تجهیز شود. چرا که وقتی صحبت از افزایش سرانه مطالعه می‌کنیم و از آنجا که خط رسمی نابینایان بریل است، این قشر می‌تواند بدون محدودیت تمامی کتاب‌ها و مقالات متنی خود را با این تبلت بریل به صورت صوتی و بریل مطالعه کند.

وی ابراز امیدواری کرد روند تجهیز بخش نابینایان به تجهیزات تخصصی این قشر در سال آینده نیز ادامه یابد.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ با همکاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تعدادی از دانشگاه‌ها به «تبلت بریل ویژه نابینایان» تجهیز شدند ولی پس از آن این اقدام تداوم نداشته است. با توجه به نقش ارزشمند این ابزار برای دسترسی دانشجویان به منابع مطالعاتی خود، امیدواریم تجهیز کتابخانه‌ها و واگذاری به دانشجویان نابینا در کلیه دانشگاه‌ها با سرعت پیگیری شود.

شادکام  همچنین افزود: کتابخانه‌های فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی سال‌های گذشته گام‌های بسیار مؤثری برداشته‌اند که امیدواریم در سال جاری تداوم داشته باشد. کتابخانه‌ها و فرهنگسرا‌های وابسته به شهرداری‌ها نیز تاکنون به تجهیزات ویژه نابینایان تجهیز نشده است که امیدواریم با حمایت وزارت کشور و شهرداری‌ها در سال جاری این امر نیز محقق شود.

 سنگ اندازی برخی بانک‌های دولتی در تجهیز سامانه خدمات بانکی نابینایان

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه ضمن اشاره به دسترس‌پذیری فیزیکی سازمان‌های مختلف برای نابینایان گفت: سامانه خدمات بانکی نابینایان در فاز نخست، تجهیز حداقل یک شعبه در مراکز استان‌ها به سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب بود. از سوی بانک مرکزی به ۱۰ بانک بزرگ کشور ابلاغ که در هر استان یک شعبه را برای معلولان دسترس‌پذیر کنند.

 شادکام ضمن قدردانی از مدیریت برخی بانک‌های همراه افزود: متأسفانه برخی بانک‌ها با وجود مصوبات بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها و سازمان بهزیستی کشور تاکنون تجهیز حداقل یک شعبه در  مراکز استان‌ها به سامانه بانکی نابینایان را عملیاتی نکرده اند که امیدواریم امسال انجام شود.

 

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران​ با انتقاد از عدم دسترس‌پذیری تارنما‌های اینترنتی نیز بیان کرد: دسترس‌پذیری درگاه‌های الکترونیکی شامل: وب‌سایت، اینترنت‌بانک و همراه‌بانک تعداد بسیار محدودی از بانک‌ها برای نابینایان اجرایی شده که امیدواریم دسترس‌پذیری درگاه‌های الکترونیکی و دستگاه‌های خود‌پرداز و کارتخوان‌های کلیه بانک‌های کشور برای نابینایان فراهم شود.

شادکام در ارتباط با مناسب سازی موزه‌ها و اماکن گردشگری برای نابینایان اظهار کرد: با حسن نظر وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری امیدواریم در سال جاری 30 موزه در کشور به سامانه موزه‌ها برای نابینایان تجهیز و راه‌اندازی شود.

وی در خصوص سامانه موزه‌ها گفت: اجرای موفقیت‌آمیز این سامانه در موزه ملی مجموعه ایران باستان را تجربه کرده‌ایم و قرار است به زودی این سامانه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و موزه نقشه نیز عملیاتی شود.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ارتباط با دسترس‌پذیر کردن مراکز خرید برای نابینایان گفت: سامانه فروشگاهی نابینایان تا کنون در دو شعبه اجرایی شده و نابینایان به کمک این سامانه می‌توانند لذت خرید فروشگاهی را به صورت مستقل تجربه کنند.

 شادکام بیان کرد: امیدواریم با نگاه باز مدیران شهرداری هم شاهد افزایش شعب مناسب سازی شده فروشگاه عامل برای نابینایان باشیم و انتظار می‌رود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر در سراسر کشور، این سامانه راه‌اندازی و برای نابینایان به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به افتتاح سامانه اطلاع رسانی راه آهن ویژه نابینایان در ایستگاه راه آهن تهران و مشهد ابراز امیدواری کرد این سامانه به تدریج علاوه بر ایستگاه‌های راه آهن سراسر کشور، در فرودگاه‌های بزرگ کشور و ترمینال‌های اتوبوسرانی نیز به بهره‌برداری برسد و دسترسی نابینایان به خدمات مختلف شهری را تسهیل کند.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران با تأکید بر دسترس‌پذیری کلیه وب سایت‌های اینترنتی برای نابینایان گفت: طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، تمامی سازمان‌ها وزارتخانه‌ها، شرکت‌های خصوصی و نهاد‌های عمومی و انقلابی موظفند در زمینه طراحی وب سایت‌های الکترونیکی و اپلیکیشن‌های اندرویدی، استاندارد‌های دسترسی نابینایان را نیز فراهم کنند.

 

پیاده‌سازی استاندارد‌ها هزینه چندانی ندارد

شادکام تصریح کرد: پیاده‌سازی این استاندارد‌ها هزینه چندانی ندارد و جنبه‌های بصری یک وبسایت را نیز تغییر نمی‌دهد و تنها امکان دسترسی نابینایان به تمامی بخش‌های یک وبسایت را امکانپذیر می‌کند.

وی ابراز تأکید کرد: امیدوارم روزی فرا برسد تا انجام خدمات مختلف برای نابینایان نه تنها به خاطر مسئولیت اجتماعی، بلکه به علت اجرای قانون برای نابینایان به عنوان بخشی از شهروندان جامعه در نظر گرفته شود. بی‌تردید با دسترس‌پذیر کردن خدمات مختلف برای نابینایان و در اختیار گذاشتن تجهیزات توانبخشی روز دنیا، هم اشتغال پایدار برای نابینایان توسعه می‌یابد و هم شاهد حضور فعالانه آنها در سطح جامعه خواهیم بود. امکانی که طبق قانون سال‌ها پیش باید اجرایی می‌شد اما از طرف انجمن نابینایان ایران تا زمان تحقق تمامی خواسته‌های مطرح شده در این نوشتار آن را پیگیری خواهیم کرد. همانطور که رئیس قوه قضاییه در روزهای اخیر اشاره کرد، از سازمان بازرسی کل کشور تقاضا داریم طبق قانون به عملکرد تمامی سازمان‌هایی که در زمینه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نقش دارند ورود کرده و با آن دسته از نهاد‌هایی که به وظیفه قانونی خود در قبال معلولان عمل نمی‌کنند، برخورد کنند.

به نظر سازمان‌های متولی، نهادها، بانک‌ها و ... باید به مسائل و چالش‌های پیش روی جامعه نابینایان ورود جدی کنند، پیگیری این مشکلات می‌تواند از چالش های آنان کاسته و روند حل مشکلات را مثبت تر کند.

 

منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است