مشکلات بینایی ممکن است نشانه احتمال بروز حمله قلبی باشد

مشکلات بینایی ممکن است نشانه احتمال بروز حمله قلبی باشد

28 آبان 1401

محققان دانشکده پزشکی آیکان در مانت ساینای آمریکا اظهار کردند، ضعف بینایی ممکن است یکی از علائم هشدار دهنده حمله قلبی یا سکته باشد.

 نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک بیماری شایع چشمی که می‌تواند منجر به نابینایی شود، ممکن است یک علامت هشدار دهنده برای حمله قلبی یا سکته در آینده باشد.

محققان دانشکده پزشکی آیکان در مانت ساینای در نیویورک می گویند، افرادی که دارای نوعی دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)  هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. با این حال، محققان این کشف امیدوار هستند که پزشکان بتوانند یک برنامه غربالگری برای مشکلات قلبی ایجاد کنند.

"آر. تئودور اسمیت" (R. Theodore Smith)  چشم پزشک دانشکده پزشکی آیکان در مانت ساینای  گفت: برای اولین بار، توانستیم این بیماری های قلبی عروقی پرخطر را به شکل خاصی از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که دارای رسوبات دروسنویید زیر شبکیه (SDDs) است، مرتبط کنیم.

این رسوبات شامل لیپیدهای چربی است که در زیر سلول‌های حساس به نور شبکیه در پشت چشم تشکیل می شود. در نتیجه می توانند منجر به از دست دادن بینایی شوند. تشخیص این مشکل دشوار است و به اسکن تصویربرداری با تکنولوژی بالا نیاز دارد.

این مطالعه اولین ارتباط قوی بین علت اصلی نابینایی(دژنراسیون ماکولا وابسته به سن) و بیماری قلبی است. علاوه بر این، خونرسانی به چشم مستقیماً توسط این بیماری‌ها کاهش می‌یابد یا به دلیل آسیب قلبی که جریان خون را در سراسر بدن کاهش می‌دهد یا از طریق یک سرخرگ کاروتید مسدود شده، مستقیماً جریان خون را مختل می‌کند.

از دست دادن بینایی می تواند به دلیل گردش خون ضعیف ناشی از بیماری قلبی رخ دهد. این می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای عروقی باشد. این یافته‌ها، پیامدهای مهمی بر سلامت عمومی دارند و راه را برای غربالگری در مقیاس وسیع باز می‌کنند.

خون رسانی ضعیف می تواند به هر قسمتی از بدن آسیب برساند و با این بیماری های خاص، شبکیه تخریب شده و رسوبات دروسنویید زیر شبکیه های باقی مانده همان آسیب هستند. آسیب شبکیه به معنای از دست دادن بینایی است و می تواند منجر به نابینایی شود.

این مطالعه، اولین مطالعه ای است که ارتباط بیماری های قلبی عروقی پرخطر با اختلال چشم تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا را شناسایی می کند.این بیماری علت اصلی نابینایی در افراد بالای ۶۵ سال است. این بیماری ناشی از آسیب به ناحیه مرکزی شبکیه به نام ماکولا است که مسئول خواندن و دید در رانندگی است.

رسوبات دروسنویید زیر شبکیه ها حاوی کلسترول هستند و در بالای بخشی از شبکیه به نام اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) تشکیل می شوند.

در حال حاضر، هیچ درمان شناخته شده ای برای رسوبات دروسنویید زیر شبکیه وجود ندارد. تجزیه و تحلیل ۲۰۰ بیمار مبتلا به تباهی لکه زرد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی شدید و سکته مغزی نشان داد که احتمال ابتلا به رسوبات دروسنویید زیر شبکیه در آنها ۹ برابر بیشتر است.تشخیص رسوبات دروسنویید زیر شبکیه در شبکیه میتواند سبب شود تا فرد زودتر به پزشک مراجعه کند. این می‌تواند از یک رویداد قلبی تهدید کننده زندگی جلوگیری کند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است