پروفسور محمدحسن کریمی‌نژاد بنیان‌گذار مجتمع رعد کرمان و پدر علم ژنتیک انسانی ایران درگذشت

پروفسور محمدحسن کریمی‌نژاد بنیان‌گذار مجتمع رعد کرمان و پدر علم ژنتیک انسانی ایران درگذشت

2 خرداد 1402

 

پروفسور محمدحسین كريمي نژا دمؤسس مجتمع آموزشی نیکوکار رعد کرمان، پدر علم ژنتیک انسانی ایران و بنیان‌گذار تشخيص بیماری‌های پيش از تولد در ايران در ۹۵ سالگی دعوت حق را اجابت کرد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد؛ پروفسور كريمي‌نژاد که نقش تعیین‌کننده‌ای در حمایت از افراد دارای معلولیت کرمان داشت با تأسیس مجتمع آموزشی نیکوکار رعد کرمان گام بلند در این مسیر برداشت. وی از اساتید برجسته پاتولوژی و ژنتیک پزشکی بود که سال‌ها تلاش و کوشش خود را صرف خدمت‌رسانی به هموطنان در زمینه پیشگیری و درمان بیمارهای ژنیتک و معلولیت‌های مادرزادی و همچنین توانمندسازی افراد دارای معلولیت کرده است.

پروفسور كريمي نژاد با تأسيس مركز پاتولوژي و ژنتيك كريمي‌نژاد در سال ۱۳۵۸ سهم به سزایی در گسترش، آموزش و انجام خدمات پزشكي در زمينه پاتولوژي و ژنتيك داشت؛ ایشان پایه‌گذار تشخيص پيش از تولد در ايران از سال ۱۳۶۵ بودند و  با تأسیس مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان نقش مؤثری در توانمندسازی افراد دارای معلولیت و پیشگیری از معلولیت‌ها در ایران داشتند.

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد با عرض تسلیت درگذشت پروفسور محمدحسین كريمي‌نژاد این انسان فرهیخته و استاد برجسته برای خانواده، دوستداران، علاقه‌مندان و همکاران گرامی مجتمع رعد کرمان آرزوی صبر و بردباری دارد.

شایان ذکر است دکتر کریمی‌نژاد به‌عنوان ببا تأسیس مجتمع رعد کرمان حضوری مؤثر و فعال در برنامه‌های مراکز رعد و معلولان از جمله مراسم روز جهانی افراد دارای معلولیت داشتند و با چندین بار حضور در مجمع آموزشی نیکوکاری رعد مایه دلگرمی مدیران و کارکنان خیریه رعد و امیددهنده به توان‌یابان برای ادامه آموزش‌ها و تحصیل بودند.

وی طی سخنانی در آیین آغار به‌کار دومین «جشنواره ملی خودباوری رعد» گفته بودند: با راه‌اندازی بزرگ‌ترین آزمایشگاه ژنتیک جنوب شرق کشور در مجتمع رعد کرمان می‌توان قدم بزرگی در جهت کاهش معلولیت‌ها برداشت و طبقشناختی که از قبل با مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد تهران داشتم یک شعبه از رعد در کرمان به اتفاق دوستان تأسیس کردیم. حال با توجه به تجربه 30 ساله در این زمینه وجود دارد، قصد داریم قسمتی از ساختمان را به یک مرکز ژنتیک جلوگیری از معلولیت‌ها اختصاص دهیم و بدین ترتیب با بررسی مادران در معرض خطر از به دنیا آوردن کودکان معلول جلوگیری خواهیم کرد.

پروفسور کریمی‌نژاد: تفکر اصلی مؤسسات رعد در سراسر کشور این است که خداوند در ازای ناتوانایی‌هایی که به افراد توان‌یاب داده، توانمندی‌هایی نیز عطا کرده و می‌توانند از عهده کارهایی بربیایند که شاید خیلی از افراد دیگر نتوانند.

این استاد برجسته با تأسيس مركز پاتولوژي و ژنتيك كريمي‌نژاد در سال ۱۳۵۸، سهم بزرگي در گسترش، آموزش و ارائه خدمات پزشكي در زمينه پاتولوژي و ژنتيك داشت و طی سخنانی اشاره کرده بود: آزمایشگاه ژنتیک ما که با همکاری دختران و نوه‌هایم اداره می‌شود؛ سال‌هاست روی مسأله پیشگیری از معلولیت فعالیت دارد، همچنین در رعد کرمان هم قسمتی را به این فعالیت اختصاص داده‌ایم.

پروفسور محمدحسین كريمي نژاد؛ استاد پیشکسوت ژنتیک پزشکی در ۲۲ آبان سال ۱۳۰۷ در سيرجان به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات ابتدايي و متوسطه در سيرجان و اصفهان وارد دانشكده پزشكي دانشگاه تهران شد.

دکتر کریمی‌نژاد  پس از اخذ ديپلم پزشكي در آبان ماه ۱۳۳۳ و بعد از شش ماه دستياري (رزيدنتي) در بخش كودكان "استاد دكتر محمد قريب"خدمت وظيفه (سربازي) خود را در پادگان سوار سيرجان انجام داد و طی این دوره به‌عنوان پزشك كودكان به همشهری‌های خود خدمت کرد.

وی طی سال‌های ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ دوره تخصص آسیب‌شناسی را در دانشكده پزشكي دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و سپس بنا به علاقه‌ای كه به بيماري كودكان داشت با استفاده از بورس فرهنگي NIB راهی سوئد شد و در سال ۴۲ فوق تخصص پاتولوژي كودكان را در گروه آسیب‌شناسی بيمارستان كارولينسكای استكهلم کسب کرد.

در حين اداره بخش پاتولوژي و آزمايشگاه ژنتيك با استـفاده از بــورس سازمان بهداشت جهاني مدت 2 سال در بخش پاتولوژي Mass General Hospital  دانشگاه بوستون وارد شده، نزد پروفسور روبرت اسكالي در پاتولوژي زنان و مامایي خدمت کرد و موفق به دريافت فوق تخصص در پاتولوژي زنان شد و در بازگشت به‌عنوان مدير گروه آسیب‌شناسی دانشكده پزشكي رازي و عضو هیئت مميزه انتخاب شد. پروفسور كريمي نژاد در سال ۱۳۵۲ به مقام استادي مفتخر شد و در بهار سال ۱۳۵۹ به درخواست خود به‌افتخار بازنشستگي نائل آمد.

پروفسور کریمی نژاد با اعتقاد به اينكه بزرگ‌ترین و بهترين خدمت آموزش و گسترش دانش و تجربه به ديگران و تربيت جانشين است، از بدو تأسيس مركز پاتولوژي و ژنتيك (۱۳۵۹) درهای آن را به روي همه علاقه‌مندان باز و گشوده گذاشت. يكي از خدمات اين مركز آموزش دانش فن سيتوژنتيك به علاقه‌مندان بود.

استاد كريمي نژاد علاوه بر رياست و عضويت انجمن‌های علمي متعدد ايراني از سال‌های ۱۳۴۸ عضو رسمي انجمن‌های پاتولوژي و ژنتيك اروپايي، آمريكايي و بین‌المللی و عضو افتخاري چندمين انجمن دیگر بودند.

وی تأليفات متعددي در آسیب‌شناسی دستگاه تناسلي زنان و مردان و چند كتاب در مباني ژنتيك انساني دارد. چاپ سوم كتاب اصول ژنتيك انساني و بیماری‌های ارثي استاد، برنده جايزه بهترين كتاب علمی سال ۱۳۷۰ شده است.

دکتر كريمي نژاد مجري طرح‌های پژوهشي متعددي بوده‌اند، از آن جمله: طرح تحقيقاتي كوري مادرزادي عشاير لر، سيرجان كه در قبیله‌ای از عشاير لر بيماري كوري مادر زادي لبر (Leber congenital amaurosis)  را مشخص و جهش‌های ژنی را تعيين کرد كه نتايج آن در مجله‌های (Archive of Iranian Medicine) AIM و Human Mutation به چاپ رسیده است.

پروفسور محمدحسین كريمي نژاد از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۷ بیش از ۱۱۰ مقاله در مجلات معتبر داخلی و از سال ۲۰۰۸-۱۹۶۹ بیش از ۶۵ مقاله در مجلات معتبر انگلیسی‌زبان منتشر کرده است و ضمن عضویت در هیئت تحریریه چندین مجله و فصلنامه، مشاوره و داوری تعداد کثیری از مجلات علمی دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی را داشته و نیز مؤسس و صاحب‌امتیاز فصلنامه ژنتیک در هزاره سوم بوده است. از تألیفات وی می‌توان به ده جلد کتاب آسیب‌شناسی، ژنتیک انسانی و بیماری‌های ارثی (برنده جایزه بهترین کتاب علمی سال ۱۳۷۰) اشاره کرد.

استاد جوایز ارزنده‌ای را از آن خود کرده است و به‌کرات از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان بهزیستی و انجمن‌های علمی به مناسبت همکاری‌های علمی از ایشان تقدیر به‌عمل‌آورده‌اند.

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد بار دیگر فقدان این مرد پرآوازه را خدمت اعضا محترم خانواده، اقوام، آشنایان و نیز مراکز مستقل رعد در سراسر کشور تسلیت می‌گوید و برای ایشان مغفرت الهی آرزو می‌نماید.

 

 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است