ورزش بوچیا گلستان گرفتار کمبودهای بی پایان و کم توجهی های آزاردهنده

ورزش بوچیا گلستان گرفتار کمبودهای بی پایان و کم توجهی های آزاردهنده

23 دی 1395

 ورزش های جانبازان و معلولان شامل رشته های متعددی و از جمله بوچیا رشته ورزشی اختصاصی معلولان جسمی حرکتی و دارای ضایعات نخاعی است.


بوچیا به صورت گروهی و انفرادی انجام می شود و ورزشکاران توپ های رنگی را در محدوده ای مشخص به سمت توپ سفید پرتاب و بر اساس نزدیکی به آن امتیاز می گیرند.


این ورزش از سال 84 وارد ایران شد و گلستانی ها از حدود 2 سال قبل انجام این رشته را با راه اندازی انجمن مستقل آغاز کردند.


اما نبود مکان مناسب انجام تمرین، هزینه و دشواری های انتقال ورزشکاران به سالن تمرین، نبود توپ های کافی برای تمرین و کم توجهی مسئولان ورزش استان به نقش این ورزش در سلامت معلولان و توسعه و حمایت از این ورزش از مشکلات ورزشکاران معلول و فعال این رشته در گلستان است.


پدر یکی از ورزشکاران بوچیا در گرگان به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از دلایل حضور اندک معلولین گلستانی در تمرینات این رشته که ورزشی مخصوص بیماران قطع نخاعی است ، دشواری های فراوان برای حضور در تمرینات می باشد.


محمد عظیمی اظهار کرد: این ورزشکاران برای حضور در سالن تمرین نیاز به همراه دارند و بسیاری از خانواده ها امکان انتقال منظم فرزندان خود به سالن محل برگزاری تمرین را ندارند.


به گفته وی؛ این درحالی است که معلولان بسیاری دراستان تمایل به انجام ورزش دارند ، اما این مشکل مانع از حضور آنان می شود.


وی افزود: مسئولان از نقش این ورزش در افزایش روحیه امید به زندگی معلولان آگاه بوده و لازم است که با تامین وسیله ایاب و ذهاب آنان این بار سنگین را از دوش خانواده ها بردارند.


عظیمی ادامه داد که تمرین بوچیای گلستان یک روز در هفته برگزار می شود و قرار دادن خودروی ثابت برای انتقال ورزشکاران معلول این رشته نباید چندان دشوار و سخت باشد.


وی اضافه کرد: علاوه بر آن خانواده های دارای فرزند معلول متحمل هزینه های زیادی برای درمان فرزندان خود می شوند و دیگر انگیزه ای برای بردن آنها به تمرینات ورزشی ندارند.


به گفته وی؛ در مسابقات قهرمانی کشور که چندی پیش در مشهد برگزار شد، ورزشکاران سایر استان ها از طریق هوایی برای شرکت در این رقابت ها سفر کردند، اما ورزشکاران تیم گلستان به دلیل نداشتن بودجه ،توسط خانواده ها و با خودروهای شخصی در مسابقات حضور یافتند.


وی به تاثیر انجام این ورزش در افزایش روحیه فرزند معلول خود اشاره کرد و گفت: شادابی ، نشاط ، سرزندگی و بهتر شدن امور تحصیلی فرزندم آن قدر چشمگیر و قابل توجه است که تردیدی در همراهی وی در ساعات تمرین و حتی مسابقات خارج از استان ندارم.


یکی از ورزشکاران رشته بوچیای گلستان هم  گفت: با وجود سختی های زیادی که برای رفتن به تمرین متحمل می شوم ،اما اشتیاق زیادی برای حضور مستمر در تمرین و پیشرفت در این رشته ورزشی دارم.


مهدی اصغری اظهار کرد: این ورزش سابقه زیادی در گلستان ندارد اما در همین مدت اندک هم ورزشکاران فعال دراین رشته رشد زیادی کرده و توانسته اند سطح فنی خود را افزایش دهند.


وی همچنین گفت که هر چند در نگاه اول این ورزش رشته ای آسان با کمترین هزینه است، اما مهمترین مشکل ورزشکاران بوچیا ، چگونگی حضور یافتن در محل تمرین است.


این ورزشکار رشته بوچیا گلستان اظهار کرد: خانواده ها مجبور بوده که ما را در زمان انجام تمرینات همراهی کنند که این کار برای برخی از خانواده ها سخت و برای برخی دیگر امکان پذیر نیست.


وی بیان کرد: به دلیل این مشکلات برخی از دوستانم که علاقه زیادی هم به انجام این ورزش دارند چاره ای جز خانه نشینی ندارند.


اصغری افزود: ورزشکاران بوچیای گلستان در مدت زمان اندک راه اندازی این رشته در مسابقات کشوری در آستانه رسیدن به سکوی توزیع مدال بودند، اما با بدشانسی از کسب مدال بازماندند.


وی شرایط فنی ورزشکاران بوچیا استان را مطلوب بیان کرد و خواستار رفع کمبودها ، حمایت و پشتیبانی از این رشته شد.


مسئول انجمن ورزش های همگانی و کم توانان ذهنی هیات جانبازان و معلولین گلستان نیز با تایید این مشکلات  گفت: تلاش فراوانی برای برطرف شدن این کمبودها کرده ایم ،اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.


ناصر شهری اظهار کرد: به جز مشکلات مربوط به رفت و آمد که عامل مهمی در حضور اندک معلولان در این رشته است،کمبودهای دیگری نیز وجود دارد که از جمله نداشتن توپ برای ورزشکاران دختر و پسر به تعداد کافی برای روزهای تمرین است.


وی اضافه کرد: هم اینک فقط 2ست توپ ( شامل یک توپ سفید، 6 توپ قرمز و 6 توپ آبی ) در اختیار انجمن بوچیا بوده که تقسیم آن میان ورزشکاران سخت است.


شهری ادامه داد: انجام هر ست بازی بوچیا به شش توپ نیاز دارد که با این وصف ، مدت زمانی که در هر تمرین توپ به ورزشکاران می رسد اندک است.


وی گفت: هزینه تهیه هر ست کامل توپ بوچیا ، 7 میلیون ریال است که با توجه به بودجه های اندک امکان تهیه این توپ ها را نداریم و برای جبران این کمبود پس از پایان هر جلسه تمرین ، به هر ورزشکار یک یا 2 توپ بوچیا امانت می دهیم تا در منزل به تمرین این رشته بپردازند.


به گفته وی؛ هم اکنون این ورزش فقط در گرگان انجام می شود و معلولان شهرهای دیگر گلستان به دلیل نبود زیرساخت های انجام تمرین مانند سالن و نداشتن توپ از این رشته ورزشی محروم هستند.


وی همچنین افزود: آموزش و پرورش گرگان یکی از سالن های تحت اختیار خود را به صورت رایگان در اختیار ورزشکاران بوچیا قرار می دهد و در غیر این صورت ، امکان تهیه مکان ورزشی با پرداخت هزینه را نداشتیم.


مسئول انجمن ورزش های همگانی و کم توانان ذهنی هیات جانبازان و معلولین گلستان ادامه داد: با وجود همه این مشکلات، پیشرفت ورزشکاران در بوچیا مطلوب و رضایت بخش است و به کسب مدال در مسابقات کشوری و رسیدن گلستانی ها به تیم ملی امیدواریم.


شهری؛ نبود بودجه برای اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری را دیگر مشکل بیان کرد و گفت: در ماه های گذشته تمرینات فشرده زیادی برای حضور در رقابت های لیگ کشوری انجام دادیم ،اما به دلیل ناتوانی در تامین بودجه و ورودی 2 میلیون تومانی مسابقات از شرکت در آن بازماندیم.


وی همچنین افزود که بهزیستی گلستان تاکید زیادی بر رونق و توسعه ورزش میان معلولان دارد ،اما امکانات این اداره هم برای حمایت از تیم های ورزشی اندک و محدود است.


شهری از تلاش برای جذب حامیان مالی نیز خبر داد اما گفت که این تلاش ها هنوز به نتیجه ای نرسیده است.


انجمن بوچیای گلستان که زیر مجموعه هیات جانبازان و معلولین است توسط 3 مسئول که همه آنها معلمان مدارس استثنایی گلستان و دارنده نقش مربی و داور این رشته هستند ،اداره می شود.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است