وجود 36 هزار معلول در همدان

28 تیر 1395

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه تقریبا 36 هزار معلول در استان همدان وجود دارد، گفت: بیش از 34 هزار معلول تحت پوشش خدمات توانبخشی بهزیستی استان همدان هستند.


 


فریدالدین حجت‌الاسلامی در جشن معلولان که به مناسبت هفته بهزیستی در همدان برگزار شد، با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی میزان ناتوانی را 15 درصد اعلام کرده است، افزود: با توجه به اینکه معلولیت به عملکرد فرد و نقش او در اجتماع ارتباط دارد بنابراین نمی‌توان ناتوانی برخی افراد جامعه را معلولیت تعبیر کرد.


 


وی ادامه داد: در آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قابل درمانی همچون ضعیف بودن چشم نیز گنجانده شده است در صورتی‌که بیماری این افراد به راحتی قابل درمان بوده و دارای معلولیت جسمی به شمار نمی‌رود.


 


معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه 2 درصد جمعیت دچار معلولیت جسمی هستند، تصریح کرد: بیش از 34 هزار خانوار تحت پوشش خدمات توانبخشی بهزیستی بوده که 8 هزار خانوار به صورت مستمر از خدمات این نهاد استفاده می‌کنند و مابقی نیز به صورت غیرمستقیم از خدمات این نهاد بهره می‌برند.


 


وی با بیان اینکه توانبخشی از پرمخاطب‌ترین حوزه‌های سازمان بهزیستی است، عنوان کرد: خدمات توانبخشی بهزیستی در سه حوزه پزشکی، حرفه‌ای و اجتماعی به معلولان ارائه می‌شود.


 


حجت‌الاسلامی با اشاره به اینکه خدمات حرفه‌ای توانبخشی در راستای حرفه‌آموزی و کمک به اشتغال این افراد است، ادامه داد: خدمات اجتماعی نیز به منظور نگهداری و مراقبت از معلولان انجام می‌گیرد.


 


وی عدم فرهنگ‌سازی چگونگی برخورد با معلولان را از مهمترین چالش‌های این حوزه خواند و افزود: متاسفانه در جامعه ما فرهنگ چگونگی برخورد با معلولان نهادینه نشده است.


 


وی ادامه داد: صدا و سیما به عنوان متولی موظف به فرهنگ‌سازی چگونگی برخورد با معلولان شده بود تا به صورت هفتگی دو ساعت برنامه در این خصوص داشته باشد که متاسفانه محقق نشده است.


 



حجت‌الاسلامی عدم بسترسازی مناسب برای حضور معلولان در جامعه را از دیگر چالش‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: مشکل مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی تنها به استان همدان محدود نیست بلکه تمامی استان‌های کشور با این مشکل مواجه هستند.


 


وی ادامه داد: گرچه پیگیری‌های مسئولان برای مناسب‌سازی معابر در استان قابل توجه بوده اما با این وجود همدان از استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود و متاسفانه ساخت‌وسازها در آن بر اساس قوانین شهرسازی صورت نگرفته است.


 


معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: متاسفانه قانون حمایت از جامعه معلولان هیچ ضمانت اجرایی ندارد که امیدواریم به‌زودی ضمانت اجرایی لازم این قانون درنظر گرفته شود.


 


وی به کمبود اعتبارات لازم برای خدمات‌رسانی به معلولان اشاره کرد و یادآور شد: در آمریکا برای هر بیمار ضایعه نخاعی در سال اول معلولیت 110 هزار دلار و از سال دوم نیز 100 هزار دلار هزینه می‌شود در صورتی‌که در ایران مجموع هزینه‌های معلولان به هزار دلار هم نمی‌رسد.


 


وی در پایان اظهار کرد: سازمان بهزیستی از جمله نهادهای حمایتی دولتی بوده که از طریق بودجه عمومی کشور اداره می‌شود و در سال 59، از طریق ادغام 16 ارگان و مؤسسه مختلف تشکیل شده است.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است