برگزاری سمینار آموزشی کاهش خطرپذیری در سالن همایش رعد

11 مرداد 1395


با هدف توسعه اطلاعات حیاتی در پیشگیری از آسیب­های احتمالی در حوادث طبیعی و سوانح رانندگی سمینار یک روزه "آشنایی با مفاهیم و راهکارهای کاهش خطرپذیری سوانح" برگزار شد.


 


به گزارش روابط­ عمومی مجتمع رعد؛ بر اساس توافق صورت پذیرفته با انجمن ضایعات نخاعی استان تهران و قبول پیشنهاد همکاری با انجمن­های امداد ایرانیان و خانه نجات ایران، سمیناری آموزشی برای اطلاع­رسانی به افراد دارای معلولیت و نیز خانواده­ها و نزدیکان آنها برنامه­ریزی و اجرا شد.


 


بر اساس این گزارش در این سمینار که گروهی از کارآموزان و هنرجویان خیریه رعد و انجمن ضایعات نخاعی استان تهران به اتفاق جمعی از کارکنان و اعضای گروه همیاری بانوان مجتمع رعد حضور داشتند، ابتدا حسام­ الدین نراقی رئیس هیأت مدیره انجمن امداد ایرانیان با اشاره به آمادگی­ در مقابل حوادث طبیعی از تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تدوین و انتشار گزارشی در سال­های اخیر گفت و افزود: حادثه و سانحه یک اتفاق است که به دلیل رفتار­های انسان یا شرایط طبیعی رخ می­دهد و نیازمند اقدامات فوری است.


 


رئیس هیأت مدیره انجمن امداد ایرانیان با یادآوری این نکته که مدیریت خطرپذیری بلایا به معنی اجرای برنامه­های از پیش تعیین شده برای اقدامات فوری یا اضطراری با هدف پیشگیری و کاهش خسارات وارد به انسان، اموال و طبیعت است، افزود: آشنایی با برنامه­های پیشگیری موجب افزایش ظرفیت مقابله با حوادث و ارتقاء ضریب آمادگی خواهد شد و حضور در این­گونه سمینارها برای تمام افراد جامعه به خصوص اعضا خانواده افراد دارای معلولیت الزامی است.


 


نراقی با دسته­ بندی حوادث و سوانح به 5 گروه افزود: حوادث طبیعی مانند: زلزله، سیل، رانش زمین و حوادث زیست شناختی مانند فراگیر شدن بیماری­های انسانی، حیوانی و گیاهی در کنار حوادث فناوری همچون آلودگی، آتش­ سوزی، نشت مواد شیمیایی و حوادث انسان­ ساز چون جنگ و تخریب منابع طبیعی و حوادث اجتماعی مانند آشوب­ها و نسل­کشی این 5 گروه را تشکیل می­دهند.


 


وی با اشاره به رابط معنادار درصد خطرپذیری(ریسک) با میزان مخاطرات و ضریب آسیب­پذیری افزود: در این حالت افزایش ظرفیت و آمادگی موجب کاهش خطرات خواهد شد، همچنین تأکید کرد حوادث و سوانح یا قابل پیشگیری یا مدیریت هستند، اگر نتوانیم از وقوع سوانح جلوگیری کنیم می­بایست هوشمندانه آن را مدیریت کنیم.


 


در قسمت دوم این سمینار احمد بختیاری مدیرعامل انجمن خانه نجات ایران با اشاره به شرایط فیزیکی شهر تهران و خطراتی که شهروندان را تهدید می­کند، علاوه بر آموزش مانورهای مقابله با شرایط خاص و بحرانی چند فیلم کوتاه آموزشی در مورد روش احیاء قلبی پخش کرد.


 


بختیاری با یادآوری ضرورت تهیه کوله­ های نجات برای هر خانواده، افزود: در صورت بروز حادثه تمام اعضا خانواده می­بایست از محل کوله نجات اطلاع داشته باشند.


 


در قسمتی از این سمینار اجرای چند مانور برای در امان ماندن از آسیب­های احتمالی در صورت وقوع زلزله اجرا شد و حضار با توجه به شرایط جسمی و فیزیکی با بهترین شرایط مقابله با حوادث طبیعی آشنا شدند.


 


شایان ذکر است در این جلسه پیشنهاد شد این سمینار در فواصل زمانی مشخص تکرار شود و افراد توان­یاب حداقل یک عضو خانواده خود را برای آشنایی بیشتر با این اطلاعات حیاتی به این جلسات دعوت کنند. همچنین از سوی مدرسان پخش فیلم­های مستند و اجرای مانور زندگی در شرایط سخت مطرح شد.


 


بر اساس تصمیم مسؤولان سمن­های همکار در این سمینار مقرر شد پس از بررسی نقاط قوت و ضعف این برنامه آموزشی زمان برگزاری جلسات بعدی به اطلاع علاقه ­مندان رسانده شود.


 











نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است