مشکلات مالی مانعی بر سر راه برگزاری موفقیت آمیز بازیهای پارالمپیک

27 مرداد 1395

در حالی که سه هفته دیگر بازیهای پارالمپیک ریو آغاز می شود، برگزار کنندگان این بازیها اعلام کردند که کمتر از 10 درصد بلیت های پارالمپیک تاکنون فروخته شده است.


ماریو آندرادا سخنگوی کمیته برگزاری ریو 2016 گفت: در حالی که سه هفته تا شروع بازی های پارالمپیک باقی مانده است، از دو و نیم میلیون بلیت این بازیها فقط 220 هزار قطعه به فروش رفته است.


برگزارکنندگان بازیها با چالش های قانونی برای دریافت یارانه دولتی برای پارالمپیک روبرو هستند.


بازی های پارالمپیک از 17 تا 28 شهریور ( 7 تا 18 سپتامبر) در ریودوژانیرو برگزار می شود و بیش از 4 هزار ورزشکار معلول از سراسر دنیا در این بازیها با یکدیگر به رقابت می پردازند.


تعدادی از گروه های پارالمپیک به ویژه کشورهای ضعیف که برای عزیمت به ریو به کمک های مالی ریو 2016 متکی هستند، نگرانی خود در مورد امکان حضور نیافتن ورزشکاران معلول در این بازیها ابراز کرده اند. مقامات پارالمپیک نگران آن هستند که ریو 2016 مجبور خواهد شد خدمات از جمله حمل و نقل ورزشکاران، ارائه غذا و حمل و نقل رسانه ها را کاهش دهد.


عثمان دیانه دبیرکل کمیته پارالمپیک گینه گفت: حضور بسیاری از کشورهای آفریقایی به طور جدی به خطر افتاده است. گینه برای خرید بلیت هواپیما به کمک های ریو 2016 وابسته است.


کریگ اسپس سخنگوی کمیته بین المللی پارالمپیک گفت: سران کمیته بین المللی پارالمپیک، نهاد حاکم بر ورزش معلولان روز دوشنبه با یک مقام ارشد برزیل در برازیلیا و به طور جداگانه با شهردار ریودوژانیرو ملاقات کردند. شهردار ریو قول داد مبلغ 47 میلیون دلار برای بازی های پارالمپیک اختصاص دهد.


با این حال نبرد حقوقی بر سر شفافیت حساب های مالی ریو 2016 مانعی بر سر راه هر گونه کمک دولتی به این نهاد است. کمیته برگزاری بازیها از آنجا که بودجه آن از طریق حامیان مالی، فروش بلیت بازیها و کمک های کمیته بین المللی المپیک تامین می شود، از کاهش بودجه خودداری کرده است.


اسپنس گفت: به علت شرایطی که کمیته برگزاری بازیها در آن قرار دارد، به نظر می رسد دستهای ما بسته است.


وی افزود: کمیته برگزاری ریو 2016 در حال حاضر، 8 میلیون دلار به کمیته های ملی پارالمپیک که قرار است هزینه سفر ورزشکاران خود به بازی های پارالمپیک را پرداخت کنند، بدهکار است.


دادستانی فدرال برزیل هفته گذشته هر گونه انتقال پول از دولت به کمیته ریو 2016 را تا زمانی که پرداخت ها و حساب های آن اعلام نشود، ممنوع کرد.


اسپنس گفت: ساده ترین و آسانترین مسیر برای کمیته برگزاری ریو شفافیت در حساب های مالی است تا امکان دریافت بودجه اضافی فراهم شود.


آندرادا گفت که کمیته برگزاری ریو 2016 هزینه کرد پول های عمومی اعلام خواهد کرد.


کمیته بین المللی پارالمپیک اوایل ماه اوت به کشورهای عضو خود اعلام کرد که بودجه و منابع برای برگزاری بازیهای پارالمپیک تحت مضیقه است.


اسپنس دیروز شایعات مطرح شده مبنی بر عدم برگزاری بازی های پارالمپیک یا کاهش رشته های ورزشی را رد کرد.


ولی تعدادی از کشورهایی که کمیته های ملی پارالمپیک آنان نمی تواند به کمک دولتی یا حامیان مالی اتکا کنند، اعلام کردند که در صورت عدم دریافت کمک مالی، ممکن است نتوانند در این بازی ها شرکت کنند.


سنت وینسنت و گرانادین ها برای اولین باز در بازی های پارالمپیک ریو حضور می یابند. اما رییس کمیته پارالمپیک این کشور گفت که ممکن است حضور در این بازیها میسر نشود.


چندین مقام پارالمپیک ابراز نگرانی کردند که تجربه ضعیف برای هواداران، رسانه های خبری و مقامات دولتی ممکن است تلاش آنها را برای ارتقای ورزش معلولان با مانع روبرو کند.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است