کارآفرینانی که از معلولیت، پله ترقی ساختند

24 شهریور 1395

هر ساله تعدادی از ما فقط با فرا رسیدن روز عصای سفید، یادی از نابینایان می کنیم و بعد کم کم آنها را در گذر زمان به فراموشی می سپاریم، دریغ از اینکه دنیا، تماشاگه راز است و راز را با چشم سر نمی توان دریافت، آن دنیایی که چشم همه را به خود خیره کرده و مردمان را مسحور خویش کرده، فقط یک برهوت است که نابینایان را توفیق ندیدن آن داده اند.


دنیایی سرشار از جلوه های حق و نشانه های عدل و حکمت خداوندی برابر ماست که پراست از آدم هایی که بی تفاوت از کنار این همه آیت می گذرند و دیدگانشان را تنها زرق وبرق دنیا فراگرفته است، اما هستند درمیان آنها مردمانی روشندل که بدون چشم دنیایی تمام این آیات را به نظاره نشسته اند نه با دیده سر بلکه به برکت نور دل.


به همراهجمعی از دوستان خبرنگار به انجمن کم بینایان و نابینایان نور اروند در آبادان رفتیم تا با صحبت با اعضای این انجمن و معرفی اقدامات و دستاوردهای آنان به شهروندان، حداقل گامی کوچک در راستای ادای دین و وظیفه به این فرشتگان برداریم.


نخستین موضوعی که در لحظه ورود توجمان را به خود جلب می کند، اداره این انجمن از سوی خود اعضاست، یعنی این انجمن را خود اعضا مدیریت کرده و به دلیل اینکه خود به مشکلات واقفند، خود در راستای حل مشکلات هم صنف خود گام بر می دارند.


در بدو ورود به دفتر این انجمن، برخی اعضا به گرمی از میهمانان استقبال کرده و پس از خوش و بشی با مسئولان انجمن، از بخش های مختلف این انجمن بازدید کردیم.


در یکی از اتاق ها، مربیان و مدرسان، به نابینایان و کم بینایان، سرود و آهنگ آموزش می دادند و در بخشی دیگر نیز، جمعی از ناشنوایان، سرودی را دسته جمعی تمرین می کردند.


مربی آموزش نابینایان و کم بینایان در این دیدار در گفت و گو با ایرنا در خصوص مشکلات آموزش به نابینایان و کم بینایان می گوید:نمی توان مشکلات فراروی نابینایان را از مسائل سایر اقشار جامعه مجزا کرد، لیکن این مشکلات برای نابینایان و کم بینایان حادتر بوده، به گونه ای که برای این گروه به معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده است.


 


*** آموزش تفکر انتقادی به اعضاء، کارآفرینی برای نابینایان


مدیر انجمن نابینایان و ناشنوایان اروند آبادان نیز در این دیدار گفت:600 نابینا، ناشنوا و معلول جسمی عضو این انجمن بوده و از خدمات این مرکز بهره می گیرند.


کوثر قنده پور افزود:این انجمن از نیمه دوم سال 93 فعالیت خود را برای نخستین بار در آبادان آغاز کرد.


وی اظهار داشت: این انجمن برای کمک به نابینایان و ناشنوایان تشکیل شد، اگرچه طبق آمار حدود 500 نابینا و حدود 700 ناشنوا نیز در شهرستان و حدود هزار نفر معلول جسمی وجود دارند.


مدیر انجمن نابینایان و ناشنوایان اروند آبادان گفت: حدود 600 نفر تحت پوشش این انجمن قرار گرفتند و خدمات مانند آموزشی، کارآفرینی و درمان به این افراد به صورت کاملا رایگان به افراد زیر پوشش ارائه می شود.


قنده پور تصریح کرد: در زمینه آموزش کلاس های آموزشی مختلفی برگزار می شود که مهم ترین آن ' تفکر انتقادی' است، زیرا انسان باید فکر و اندیشه خود را تقویت کند تا در کارهای دیگر موفق شود و در این مرکز، به اندیشه های اعضا پر و بال داده می شود.


وی افزود: نابینایان با فراگیری آموزش های لازم می توانند توانایی های دیگر را جایگزین نابینایی کنند و زندگی را بر روال عادی ادامه دهند.


مدیر انجمن نابینایان و ناشنوایان اروند آبادان گفت:کلاس های آموزشی سرود، شطرنج، تواشیح و گلسازی برای همه اعضای این مرکز برگزار می شود، نابینایان در این مرکز به نوعی آموزش می بینند که بتوانند به معلولان جسمی کمک کنند.


قنده پور اظهار داشت: سه گروه در این مرکز مکمل یکدیگر هستند و می توانند کمبودهای همدیگر را جبران کنند و آنها این استعداد را دارند که بتوانند افراد سالم و عادی را نیز آموزش دهند.


وی افزود: در زمینه کارآفرینی اقدامات فراوانی انجام دادیم که یکی از این اقدامات، اجرای طرح ' بسته بندی خرما' است که افراد عضو این مرکز خرما را فرآوری و بسته بندی می کنند که در سال گذشته مانور خوبی داشتیم و در این راه سازمان منطقه آزاد اروند حمایت خوبی از این انجمن داشت.


وی گفت: در زمینه کارآفرینی قرار است بزودی طرح ' بسته بندی خشکبار' راه اندازی شود تا با اجرای این طرح اشتغالزا، اعضای انجمن در منزل نیز کار کنند.


مدیر انجمن نابینایان و ناشنوایان اروند آبادان تصریح کرد: در زمینه درمان اعضای این مرکز به صورت رایگان درمان می شوند، البته با برخی پزشکان نیز برای ویزیت اعضای این مرکز توافقاتی انجام شده است.


قنده پور افزود: در آینده قرار است کیلینیکی نیز برای درمان اعضای این مرکز راه اندازی شود.


وی گفت:افرادی در زمینه فکری به ما کمک های زیادی کرده اند و فعالیت انجمن با کمک آنها گسترده تر شده است.


وی ادامه داد: با سایر انجمن ها توافقاتی صورت گرفت که هر انجمن متولی یک کار شود تا موازی کاری پیش نیاد، با تعامل بین انجمن های همسو و همگرا می توان هماهنگی ایجاد شود.


قنده پور گفت: هر انجمن می تواند تمامی فعالیت ها را انجام دهد و با تعامل بین آنها اقدامات تقسیم کار می شود تا کار برای هر انجمن سبک تر شود.


مدیر انجمن نابینایان و ناشنوایان اروند آبادان افزود: خیلی ها کمک ها به این انجمن را مالی می دانند در حالی که ما بیشتر نیاز به کمک های معنوی داریم و در کنار معنویات است که مادیات به جود می آید.


وی ادامه داد: عمده ترین مشکل این انجمن مادی است، سازمان منطقه آزاد مکان و تجهیزات در اختیار ما گذاشت ولی این امکانات تنها 30 درصد مشکلات را برطرف کرده است، هزینه های جاری زیادی داریم که از عهده ما خارج است، در زمینه آموزش، کارآفرینی و درمان مشکلات داریم.


قنده پور گفت: هیچ ارگان دولتی حاضر به حمایت از ما نشده و تنها با کمک های مردمی و خیرین شهر و افکار هیات امنا فعالیت ها را پیش می بریم.


وی افزود:شبکه بهداشت در زمینه درمان برای این انجمن کمک هایی انجام داده تا از ظرفیت های داروخانه ها، سونوگرافی، رادیولوژی ها به صورت رایگان استفاده کنیم.


 


*** مشکلاتی که نابینایان با آن در جامعه مواجهند


از عمده ترین مسائل نابینایان می توان به بحث آموزش، تردد و اشتغال اشاره کرد که این سه مورد شامل بخش های مختلفی می شود.


بالا بودن هزینه تهیه وسایل کمک آموزشی و استفاده نشدن از نیروی انسانی مجرب برای همکاری با نابینایان و کم بینایان در نشست های آزمون های مختلف دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پیش بینی نشدن فضای مناسب سازی شده برای برگزاری آزمون حوزه امتحانی نسبت به اختصاص وقت مناسب به این گروه است.


در بحث تردد نیز باید به مناسب نبودن فضاهای عمومی شهر، وسایل نقلیه عمومی و معابر شهری، نصب نشدن چراغ راهنمایی ویژه عابران نابینا، کمبود مسیرهای برجسته در پیاده روها، اختلاف سطح چشمگیر بسیاری از پیاده روها و انجام عملیات حفاری در آنها، حذف سرویس ایاب و ذهاب ادارات دولتی و نبود ایستگاه های مترو برای استفاده نابینایان و در بحث اشتغال نیز می توان به در نظر نگرفتن سهمیه استخدام ۳ درصدی معلولان در وزارتخانه های دولتی، توجیه نبودن کارفرمایان به توانایی های نابینایان و کم بینایان و عدم اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های موجود در خصوص به کارگیری ۶۰ درصد اپراتورهای تلفن از میان نابینایان مندرج در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد.


 


*** حتی مراکز مراجعه نابینایان نیز برای آنان مناسب سازی نشده است


مدیر انجمن نابینایان و ناشنوایان اروند آبادان در ادامه سخنانش با گلایه از نبود نگاه کمک به معلولان و نابینایان در معماری فضای شهری، افزود:یکی دیگر از مشکلات اصلی اعضای انجمن نبود خط ویژه عابر پیاده و استفاده از دستگاه های خودپرداز مخصوص معلولان و نابینایان در شهر است که بارها برای حل این مشکل مراجعه کردیم اما جواب درستی دریافت نشد.


قنده پور تاکید کرد:حتی یک باجه یا خودپرداز بانک در شهرستان نیز مخصوص نابینایان یا معلولان وجود ندارد.


 


*** فقط و فقط وعده شنیدیم


حسن هاشمی رییس هیات امنای انجمن نابینایان و ناشنوایان اروند آبادان نیز در این دیدار در گفت و گو با ایرنا گفت: هیچ دستگاهی تاکنون حاضر به حمایت از این انجمن نشده، در صورتی که بارها برای حمایت فقط وعده داده شده است.


وی اظهار داشت:حتی برای برگزاری آیین روز جهانی نابینایان هم مشکل نداشتن سالن را داریم و پالایشگاه آبادان حاضر نشد، سالن خود را در اختیار ما قرار دهد.



هاشمی تصریح کرد: در سایر شهرهای کشور از اینگونه انجمن ها حمایت می شود اما در آبادان شرایط متفاوت است و هیچکس حاضر به همکاری نمی شود.


وی افزود: سازمان منطقه آزاد اروند نیز زمانی که به انجمن خرمشهر کمک می کند یادش به انجمن آبادان می افتد و این تفاوت ها در روحیه و انگیزه اعضای این انجمن تاثیر منفی می گذارد


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است