اپلیکیشن شگفت انگیز مایکروسافت چشم نابینایان می شود

20 فروردین 1395

هوش مصنوعی به مردم در انجام کارهایی خارق العاده ای کمک می کند. در مایکروسافت، هوش مصنوعی به فردی نابینا کمک می کند تا دنیای اطراف خود را به گونه ای که تا پیش از این تجربه نکرده است، مشاهده کند. پنج شنبه گذشته، مایکروسافت اپلیکیشن Seeing AI را برای نخستین بار به نمایش گذاشت. این اپلیکیشن همچنان در مسیر توسعه قرار دارد اما به نظر می رسد آینده ای بسیار امیدوارکننده در انتظار آن باشد. با استفاده از دوربین گوشی هوشمند یا یک عینک هوشمند مجهز به دوربین، اپلیکیشن Seeing AI می تواند چیزهایی که در محیط اطراف کاربر قرار دارند از مردم، اشیا و حتی احساسات را شناسایی کند و وی را از آنچه در اطرافش می گذرد، آگاه می سازد.


 


با ثاقب شیخ آشنا شوید.


 


شیخ بینایی خود را در هفت سالگی از دست داد.


 


اندکی بعد، شیخ با رایانه های سخنگو در دبستان مخصوص افراد نابینا آشنا شد. این آشنایی الهام بخش وی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بود.


 


شیخ مدت 10 است که به عنوان مهندس نرم افزار برای مایکروسافت کار می کند.


 


وی از زمان تحصیل در کالج روی ایده اپلیکیشنی که می تواند در هر لحظه بگوید در اطراف شما چه روی می دهد، کار می کند.


 


شیخ با همکاری مهندسانی همفکر با خود و با استفاده از APIهای هوشمند مایکروسافت مسیر خود را دنبال می کند.


 


اپلیکیشن توسعه داده شده توسط آنها که به نام Seeing AI شناخته می شود با گوشی های هوشمند و عینک هوشمند Pivothead (در عکس دیده می شود) کار می کند. با یک سویپ ساده به سمت جلو عینک به شما می گوید به چه چیزی نگاه می کنید.


 


هوش مصنوعی مایکروسافت می گوید: فکر می کنم مردی است که به هوا پریده و حرکتی نمایشی با اسکیت‌برد انجام می دهد.


 


اپلیکیشن Seeing AI کاربردهای دیگری مانند کار در گروه ها نیز دارد.


 


این اپلیکیشن می تواند به شما بگوید آیا فردی به واقع در حال گوش دادن به شما است یا خیر و می تواند سن کلی و جنسیت افرادی که در اطراف شما هستند و همچنین احساسات آنها را شرح دهد. هوش مصنوعی مایکروسافت می گوید: دو چهره می بینم: مرد 40 ساله با ریش که به نظر شگفت زده است؛ زن 20 ساله که خوشحال به نظر می رسد.


 


اپلیکیشن Seeing AI برای خواندن متن نیز کاربرد دارد.


 


کاربر می تواند از این اپلیکیشن برای گرفتن عکس از متن استفاده کند و برای حصول اطمینان از این که کل متنی که به آن نگاه می کنید در کادر قرار دارد، اپلیکیشن وی را راهنمایی می کند.


 


پس از گرفتن عکس، هوش مصنوعی مایکروسافت متن را تشخیص خواهد داد. همچنین، اپلیکیشن در صورتی که نیاز ندارید تا به عنوان مثال کل منو رستوران برای شما خوانده شود می تواند عنوان ها را شناسایی کرده و بخواند.


 


به گفته شیخ، آنچه امروز شاهد آن هستیم در گذشته داستانی علمی تخیلی بود. وی هرگز فکر نمی کرد چیزی توانایی انجام این کار را داشته باشد اما هوش مصنوعی با چنان سرعتی ارتقا یافته که اکنون شیخ هیجان زده است ببنید تا کجا می تواند این مسیر را ادامه دهد.


 


منبع : عصر ایران

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است