بی‌توجهی مسؤولان به سهم معلولان جسمی حرکتی و نابینایان در استخدام‌های دولتی

26 خرداد 1395

رضا حسنی‌صفت صبح امروز در نخستین کمیته مناسب‌سازی شهرستان بیرجند،‌ با بیان اینکه روند اجرای طرح مناسب‌سازی در استان از سال 94 مورد تأ‌کید قرار گرفته است، اظهار داشت:‌ طبق آمار کشوری جامعه معلول 10 درصد بوده، ولی این آمار در استان ما بیشتر است.


 


وی به ساخت‌و‌سازهای مکان‌هایی که طی 10 سال گذشته در استان ایجاد شده‌اند اشاره کرد و گفت:‌ این ساختمان‌ها اصلاً مناسب‌سازی نشده‌اند و این امر وجود ضعف نظارت دستگاه‌های مربوطه در اجرای مناسب‌سازی را نمایان می‌کند.


 


*برگزاری جلسات مکرر در زمینه مناسب‌سازی محیط شهری بی‌نتیجه است


عضو شورای اسلامی شهر بیرجند برگزاری جلسات مکرر در زمینه مناسب‌سازی محیط شهری را بی‌نتیجه دانست و یادآور شد:‌ تنها با صرف کردن زمان و دادن گزارش در جلسات نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، بنابراین دستگاه‌های مربوطه باید وظایف خود را انجام دهند.


 


حسنی‌صفت به روند مناسب‌سازی در فضای شهری اشاره و تصریح کرد:‌ در این زمینه باید از کارشناسان مربوطه و خود معلولان نظرسنجی شود تا مشخص شود اقدام انجام شده موثر است یا نه.


 


وی به قانون استخدامی معلولان در دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های وابسته اشاره کرد و اذعان داشت:‌ حداقل 60 درصد از پست‌های سازمانی اپراتوری به افراد نابینا و کم‌بینا اختصاص داده شده است.


 


عضو شورای اسلامی شهر بیرجند همچنین اضافه کرد: طبق قانون ‌60 درصد کارهای دفتری در دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به معلولان جسمی حرکتی اختصاص داده شده که متأسفانه به جزء بهزیستی هیچ دستگاهی این مهم را رعایت نکرده است.


 


حسنی‌صفت خواستار اطلاع‌رسانی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در راستای پارک نکردن در محل پارک خودروی معلولان و رعایت حقوق آنان شد.


 


وی با تأکید بر اینکه تحرک نیاز اولیه معلولان است، تصریح کرد:‌ هرچند تحرک نیاز اولیه یک معلول بوده، اما مهمتر از آن اشتغال برای تأمین معیشت است.


 


* لزوم اجرایی شدن قانون اشتغال معلولان


 


عضو شورای اسلامی شهر بیرجند بر لزوم اجرایی شدن قانون اشتغال معلولان تأکید کرد و ادامه داد:‌ این قانون مصوبه مجلس است و مورد بی‌توجهی مسؤولان قرار گرفته است، بنابراین باید این قانون اجرایی شود تا معلولان به حق و حقوق خود برسند.


 


حسنی‌صفت خواستار پیش‌بینی بودجه برای مناسب‌سازی فضای شهری در بودجه سال 96 شد و اذعان داشت:‌ فرصت‌های استخدامی که در اختیار معلولان قرار می‌گیرد اندک است و در اغلب کشورها از جمله ایران قوانینی مبنی بر الزام کارفرمایان برای استفاده از معلولان وضع شده است ولی دیده می‌شود که در اجرای این قوانین اهمال می‌شود.


 


وی به مناسب‌سازی خیابان‌های مدرس و طالقانی اشاره و خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه این دو خیابان در معرض تعریض قرار دارد باید در بافت جدید مناسب‌سازی صورت بگیرد.


 


منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است