طراحی شهری براساس رعایت حقوق شهروندی معلولان

22 تیر 1395

این بافت هرگز به سازندگان خانه ها و ادارات اجازه نمی دهد کوچه های تنگ یا معابر غیر قابل عبور بسازند و باید براساس حقوق شهروندی خط ارتفاع آسمان نیز رعایت شود.


از این رو به مناسبت هفته بهزیستی ،خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز شهرکرد به یکی از دغدغه های همیشگی معلولان ضایع نخاعی نظر انداخت و پیگیر مساله طراحی شهری براساس تردد آنان شد.


از آن جا که تأمین زیرساخت های مختلف رفاهی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، هنری و غیره در جامعه جزو نیازهای روزمره زندگی انسان ها محسوب می شود، اما بخشی از جامعه به دلیل برخورداری با شرایط خاص زندگی، از حداقل شاخص ها نیز بهره مند نیستند.


به عنوان نمونه، معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص جامعه، برای گذران زندگی خود و بهره مندی از امکانات جامعه، همواره با مشکلاتی مانند مناسب نبودن معابر شهری و فضاهای عمومی مواجه هستند که این مهم باعث شده تا نتوانند به راحتی خدمات مورد نیاز خود را در بخش های مختلف دریافت کنند.


به همین منظور و با توجه به این که مناسب نبودن معابر شهری و فضاهای عمومی به عنوان یکی از دغدغه های اصلی این قشر از جامعه محسوب می شود، میزگرد تخصصی ساماندهی معابر شهری و فضاهای اداری چهارمحال و بختیاری به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد برگزار و در آن، وضعیت معابر شهری و فضاهای دولتی و عمومی در خدمات رسانی به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص مورد بررسی، بحث و تبادل نظر کارشناسی قرار گرفت.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری گفت : قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، 16 اردیبهشت 1383 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.


سیامک مشرف تأکید کرد:براساس ماده 2 این قانون، تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی، نهاد های عمومی و انقلابی موظف اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها، معابر، امکان عمومی و وسایل خدماتی، به گونه ای عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی مطلوب تر برای معلولان، مانند افراد عادی فراهم شود.


وی افزود : براساس تبصره یک ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی، نهاد های عمومی و انقلابی وظیفه دارند تا برای دسترسی و بهره مندی معلولان، ساختمان ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی کنند.


مشرف افزود : طبق تبصره 2 ماده یک این قانون، شهرداری ها نیز باید از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمان ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده اند، خودداری کنند.


وی تصریح کرد: براساس تبصره سه ماده یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، بهزیستی مجازست تا بر امر مناسب سازی ساختمان ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های اجرایی نظارت کرده و گزارشات اقدامات انجام شده را از آنها درخواست کند.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: البته این سازمان در نظارت بر روند احداث ساختمان های دولتی و عمومی وظایفی را بر عهده دارد.


وی اضافه کرد: به عنوان نمونه، سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری در طراحی و احداث ساختمان های دولتی، عمومی و مجتمع هایی با بیش از یک هزار متر مربع زیربنا در سطح و یا دارای 10 واحد آپارتمانی، به اجرای سرویس های مورد نظر برای خدمات رسانی به معلولان و جانبازان قطع نخاعی توجه ویژه ای می کند.


مشرف عنوان داشت: البته در نشست هشتم خرداد 1368، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب کرد تا تمامی طرح های آینده و در دست تهیه مانند شهرسازی، شهرک سازی، مجتمع های مسکونی و ساختمانی سراسر کشور که از سوی دستگاه های دولتی وابسته به دولت، شهرداری ها و یا بخش خصوصی احداث می شوند، رعایت ضوابط برنامه ریزی و طراحی برای تسهیل حرکت معلولان و جانبازان قطع نخاعی در سطح شهر الزامی بوده و تمامی مراجع مسئول تهیه، بررسی و تصویب اجرای این طرح ها موظف اند در مراحل مختلف تصویب و صدور پروانه و نظارت، این ضوابط را رعایت کنند.


وی اظهار کرد: برای رفع موانع شهری موجود، باید قبل از تهیه و یا تجدید نظر در طرح های توسعه شهری به منظور نزدیکتر کردن شرایط موجود به استاندارد از سوی مراجع عمران شهری با توجه به اولویت هر یک، به اجرا درآید.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در همین راستا، هر ساله جلسات مختلفی برگزار و این سازمان به تمامی دستگاه های دولتی و پیمانکاران این حوزه رعایت الزامات مورد نظر را اعلام می کند.


وی بیان کرد: البته به نظر می رسد در شهرهای مختلف ایران، هنگام طراحی اولیه، از توجه به مناسب سازی به منظور تسهیل در تردد معلولان و جانبازان قطع نخاعی، توجهی صورت نمی گیرد و در این زمینه غفلت می شود.


مشرف یادآور شد: به همین منظور، سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری، آمادگی خود را برای بررسی و ارائه راهکار علمی رفع این مشکل در نقاط مختلف را به شهرداری شهرکرد و ادارات کل بهزیستی و راه و شهرسازی استان به صورت رایگان اعلام کرده است.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی طبق قانون، موظف شده تا هر پنج سال یک بار، با همکاری بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به بازنگری طرح های جامع و تفضیلی، تطبیق آن با شرایط و امکانات جدید، پیش بینی بودجه لازم و سپس ارائه به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران اقدامات لازم را انجام دهد.


وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، ضوابط شهری مانند اماکن و فضاهای عمومی شهری و عمومی و همچنین ضوابط ساختمانی مانند فضاهای مربوط به ساختمان ها مورد توجه قرار می گیرد.


مشرف گفت: اماکن و فضاهای عمومی شهری و عمومی بر سه اصل تداوم حرکت در شبکه معابر شهری، تداوم حرکت راحت در خیابان ها و تداوم حرکت در مسیرهای پیاده استوار شده است.


وی تأکید کرد: در احداث پیاده روها که باید دارای سطحی تراز، شیب طولی کمتر از پنج درصد با حرکت امن و مستقل باشد، نه تنها این موضوع رعایت نشده، بلکه در بسیاری پیاده روها نرده هایی نصب شده که خودرو و موتورسوار نتواند از آن عبور کند، در حالی که افراد معلول و جانبازان قطع نخاعی هم نمی توانند با ویلچر از آن عبور کنند.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری افزود: به همین منظور شهرداری ها موظف اند تا 100 درصد این مسایل را در ضوابط شهری مورد توجه قرار دهند.


وی تصریح کرد: حتی در نصب چراغ های قرمز و خط کشی ویژه عابران پیاده، مکان هایی با مدت زمان طولانی تر برای عبور معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص در نظر گرفته شود.


مشرف بیان داشت: در بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا، ضمن توجه ویژه به این مسایل، حتی در فروشگاه های بزرگ مکانی پیش بینی شده تا با فشار دادن یک دکمه مخصوص، درب برای عبور معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص باز شود.


وی اضافه کرد: طبق استانداردهای تعریف شده، ارتفاع دست اندازها باید دو سانتیمتر باشد، در حالی که اکنون این ارتفاع به بیش از 20 سانتیمتر هم می رسد و حتی امکان عبور فرد سالم هم وجود ندارد که شهرداری ها بایستی به این موضوع توجه کنند.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: در رابطه با ضوابط ساختمانی، این سازمان وظیفه دارد تا بر طراحی و احداث ساختمان های بخش خصوصی به منظور رعایت ضوابط و مقررات قانونی اقدام کند.


وی، به دو نقشه ای بودن بیشتر ساختمان های احداثی و لزوم نظارت بر این ساختمان ها به منظور اجرای کامل ضوابط قانونی در ساخت و ساز اشاره و اظهار کرد: نصب آسانسورهایی با ابعاد، اتاقک و ارتفاع مشخص شده، احداث سرویس های بهداشتی و دستشویی و توجه به اجرای مبلمان شهری، باید از سوی شهرداری ها و راه و شهرسازی مورد توجه قرار گیرد.


مشرف ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل خود را برای برگزاری همایش های علمی با موضوع سیما و منظر شهری به صورت رایگان اعلام می کند.


وی بیان کرد: همکاری شهرداری ها، راه و شهرسازی و تمامی دستگاه های اجرایی متولی در این حوزه به منظور برگزاری مطلوب این همایش ها ضرورت دارد.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: برای تسهیل در تردد معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص، کشت گیاهان دارای میوه لغزنده در پیاده روها ممنوع و تجهیز وسایل نقلیه عمومی به بالابرهای مکانیکی ضروری است.


وی عنوان کرد: وجود علائم دیداری برای ناشنوایان و علائم صوتی برای نابینایان در اماکن عمومی دولتی و خصوصی بایستی مورد توجه قرار گیرد.


مشرف اظهار داشت: نصب تابلوهایی برای افراد با دید محدود و کم سو، باید در رابطه با زوایای افقی، عمودی و جانبی صورت گیرد.


وی خاطرنشان کرد: تجهیز میله ها و نرده های راهنما در نقاط حساس و خطرناک باید دارای علائم حسی باشد تا نابینایان را آگاه کند.


******


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در راستای مناسب سازی معابر شهری و فضاهای اداری در استان، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری شهرکرد تعامل و پیگیری های بسیار مطلوبی دارد.


محمد میرزایی ،به مناسب سازی 25 درصد فضاهای اداری و اماکن عمومی چهارمحال و بختیاری تا پایان سال گذشته اشاره و تأکید کرد: در سال 1393 این میزان 20 درصد بوده است.


وی افزود: مناسب سازی اماکن عمومی و فضای فیزیکی بسیاری از دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری تنها به پنج تا 20 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.


میرزایی تصریح کرد: البته انتظار نداریم ساختمان های قدیمی را خراب کنند، اما مناسب سازی باید به طور جدی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به بررسی وضعیت مناسب سازی فضاهای اداری و اماکن عمومی استان از سوی اداره کل بهزیستی بیان داشت: به تازگی، ساختمان های دانشگاه علوم پزشکی و کلینیک های بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی بررسی و توصیه های لازم برای رفع مشکلات موجود در آن ها ارائه شده است.


وی اضافه کرد: کمیته مناسب سازی معابر شهری و فضاهای اداری چهارمحال و بختیاری به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و دبیری اداره کل بهزیستی در سطح استان و در سطح شهرستان ها به ریاست فرمانداران فعالیت مستمر داشته و هر سه ماه یک بار نسبت به بررسی وضعیت این حوزه اقدام می کنند.


میرزایی عنوان داشت: اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری تاکنون اعتبار مورد نیاز برای مناسب سازی خودروی 250 معلول و مناسب سازی منزل مسکونی 50 معلول را پرداخت کرده است.


وی، به دو نقشه ای بودن بسیاری ساختمان های احداثی اشاره و اظهار کرد: انتظار داریم تا سازمان ظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری نسبت به یکسان کردن نقشه های ارائه شده به شهرداری ها برای دریافت پروانه با نقشه اجرایی و همچنین رعایت ضوابط در میزان ساخت و ساز قانونی اقدامات لازم را انجام دهد.


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مهندسان ناظر تحت مدیریت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در بخش اجرا باید مناسب سازی را قبول کنند، چون در غیر این صورت، با پرداخت جریمه در کمیسیون ماده 100 شهرداری ها، این موضوع مورد بی توجهی قرار می گیرد.


وی بیان کرد: شهرداری ها باید مکانی را برای فراهم کردن زیرساخت های خدمات رسانی آسان به ویژه در بخش خدمات بانکی به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص آماده و راه اندازی کند.


میرزایی یادآور شد: البته این در حالیست که این افراد اکنون حتی در صورت پیاده شدن از خودرو هم نمی توانند خدمات بانکی را از طریق خودپردازها دریافت کنند.


وی، به ضرورت رعایت ضوابط قانونی در احداث ساختمان های با بیش از یک هزار متر مربع زیربنا در سطح و یا دارای 10 واحد آپارتمانی اشاره و عنوان کرد: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی، در روند احداث این ساختمان ها تنها به تأیید مسایل ایمنی بسنده می کند و مناسب سازی در آن مورد توجه قرار نمی گیرد.


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سازمان اتوبوسرانی وابسته به شهرداری شهرکرد قرار شده یک دستگاه اتوبوس ویژه مناسب سازی شده برای خدمات رسانی مطلوب به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص خریداری کند که تاکنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.


وی،به وجود 32 هزار معلول در چهارمحال و بختیاری اشاره و خاطر نشان کرد: این استان در بحث مناسب سازی معابر شهری و فضاهای اداری، رتبه سوم کشور به خود اختصاص داده است.


میرزایی گفت: براساس توافق سال گذشته سازمان بهزیستی کشور با شرکت های ایران خودرو و سایپا قرار شده تا این شرکت ها خودروی مناسب سازی شده ی ویژه ایی برای معلولان طراحی و با قیمت بسیار اندک و پرداخت یارانه از سوی بهزیستی کشور عرضه کنند.


وی تأکید کرد: برای مناسب سازی وضعیت دستگاه های اجرایی به منظور خدمات رسانی آسان به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص، هزینه زیادی لازم نیست و این موضوع تنها به اراده مسئولان نیاز دارد.


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: برای رسیدن به اهداف مطلوب در این زمینه، افزایش نظارت از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان و دفتر فنی استانداری و الزام سازندگان ساختمان ها به رعایت ضوابط قانونی قبل از ساخت و ساز نقش مهمی ایفا می کند.


وی تصریح کرد: البته در برخی دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری، مناسب سازی در حد رفع تکلیف انجام شده اما نه تنها قابل استفاده برای معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص نیست، بلکه افراد سالم نیز نمی توانند از آن استفاده کنند.


میرزایی، اجرایی شدن مصوبات کارگروه مناسب سازی معابر شهری و فضاهای اداری چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و بیان داشت: به همین منظور، شهرداری های استان باید نسبت به اصلاح و حذف اختلاف ارتفاع موجود در بلوارها و معابر شهری اقدامات لازم را انجام دهند.


وی اضافه کرد: در همین راستا، در مرحله نخست، شهرداری شهرکرد باید اختلاف ارتفاع برخی نقاط بلوارهای طولانی مانند خواجه نصیر، هفده شهریور و آیت الله کاشانی را رفع کند تا معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص بتوانند راحت تر تردد داشته باشند.


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به ضرورت توجه شهرداری ها در روند صدور مجوزات قانونی برای ساختمان های نوساز عنوان داشت: بسیاری مالکان ساختمان های جدید اکنون از طریق پرداخت جریمه در کمیسیون ماده 100 شهرداری ها به این مساله توجه نمی کنند.


وی اظهار کرد: انتظار می رود برای خدمات رسانی مطلوب به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص، در سالن های همایش و کنفرانس عمومی و دولتی، طرحی به منظور تردد آسان این افراد ارائه گردد.


میرزایی ادامه داد: تمامی ساختمان های دولتی و عمومی که برای مناسب سازی به آن ها تذکر داده شده، تا سه ماه دیگر ارزیابی مجدد می شوند.


********


نماینده بخش خصوصی و رئیس انجمن ضایعه نخاعی های چهارمحال و بختیاری هم گفت: در راستای خدمات رسانی مطلوب به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص، اقدامات زیادی از سوی مسئولان دستگاه های اجرایی متولی صورت گرفته اما هنوز گلایه های فراوانی وجود دارد.


نصرالله شاکری چالش تری بیان کرد: البته تمامی معلولان، جانبازان قطع نخاعی، نابینایان و افراد خاص، آرزو دارند تا هیچ کس با این نوع معلولیت مواجه نشود.


وی یادآور شد: انتظار می رود تا مسئولان دستگاه های اجرایی متولی، حداقل 10 درصد وعده ها، قول ها و ضوابط قانون در این زمینه را عملی کنند.


شاکری چالش تری عنوان کرد: علاوه بر وعده های فراوان از سوی مسئولان مختلف در دستگاه های اجرایی متولی، اما هنوز خدمات رسانی مطلوب به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص، در بسیاری از نقاط نادیده گرفته شده و اجرایی نشده است.


نماینده بخش خصوصی و رئیس انجمن ضایعه نخاعی های چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: حتی گاهی اوقات مشاهده می شود که عده ای نسبت به اشغال کردن پارکینگ ویژه معلولان و جانبازان قطع نخاعی در خیابان ها اقدام می کنند.


وی خاطرنشان کرد: بسیاری از معلولان و جانبازان قطع نخاعی چهارمحال و بختیاری علاوه بر دارا بودن توانایی های فراوان، اما به علت مشکلات در تردد و مناسب نبودن معابر و فضاهای اداری، دولتی و عمومی منزوی شده اند.


شاکری چالش تری با اشاره به استاندارد تعریف شده پنج درصدی برای پیاده روها و اماکن عمومی و دولتی گفت: ما حتی شیب 15 درصد را هم قبول داریم، اما در بسیاری مناطق این شیب تا 70 یا 80 درصد هم می رسد.


وی ،با تقدیر از مسئولان پیگیر و وظیفه شناس دستگاه های اجرایی متولی در چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: معلولان و جانبازان قطع نخاعی استان از 10 سال گذشته تاکنون پیگیر خرید یک دستگاه اتوبوس مخصوص هستند.


نماینده بخش خصوصی و رئیس انجمن ضایعه نخاعی های چهارمحال و بختیاری افزود: اکنون معلولان و جانبازان قطع نخاعی استان مجبورند برای اعزام به اردو و رفتن به مسافرت این اتوبوس مخصوص را از استان اصفهان کرایه کنند.


وی تصریح کرد: بیشتر استان های کشور از مزایای این نوع اتوبوس ها بهره مند هستند و چهارمحال و بختیاری جزو محدود استان های محروم از آن است.


شاکری چالش تری بیان داشت: دستگاه های اجرایی متولی همچنین باید برای برای تبدیل گاز و کلاچ خودرو معلولان و جانبازان قطع نخاعی به تجهیزات برقی و یا دستی، کمک های لازم را ارائه دهند.


وی اضافه کرد: مدتی است در برخی بوستان ها و فضاهای شهری و عمومی برای جلوگیری از تردد موتورسواران، میله ها و مانع هایی زده شده که تردد معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص را با مشکل مواجه کرده است.


نماینده بخش خصوصی و رئیس انجمن ضایعه نخاعی های چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: هموار سازی پیاده روها و بازگشایی محل هایی در بلوارهای طولانی مانند خواجه نصیر، هفده شهریور و آیت الله کاشانی شهرکرد به منظور دسترسی آسان معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص در گذر از خیابان باید از سوی شهرداری اجرایی شود.


وی اظهار کرد: مناسب سازی معابر موجود در فضاهای گردشگری و مذهبی چهارمحال و بختیاری از سوی دستگاه های اجرایی متولی در استان باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.


*****


مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: به این منظور آموزش های مورد نیاز از سوی این اداره کل و با مشارکت اداره کل بهزیستی در شهرستان های 9 گانه استان برگزار شده است.


صغری علیزاده بیان کرد: تشریح تمامی فعالیت های صورت گرفته و نیازهای موجود برای مناسب سازی معابر شهری و فضاهای اداری چهارمحال و بختیاری، 100 درصد اثر مطلوب داشته است.


وی ادامه داد: پیگیری های لازم برای مناسب سازی معابر و فضای ساختمان های دولتی و عمومی باید به طور جدی به مرحله اجرا درآید.


علیزاده عنوان کرد: به همین منظور، کارگروه مناسب سازی معابر شهری و فضاهای اداری در چهارمحال و بختیاری باید فعال تر وارد میدان شود.


مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بسیاری دستگاه های اجرایی و شرکت های خدمات رسان مانند بانک های عامل، پایانه های مسافربری، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، فرودگاه و شرکت مخابرات باید زیرساخت های لازم برای خدمات رسانی آسان به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص را در اولویت قرار دهند.


وی خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه های اجرایی موظف شده اند تا مناسب سازی معابر و فضاهای اداری و عمومی را به منظور خدمات رسانی حداقلی و مطلوب به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص در دستور کار قرار دهند.


علیزاده اظهار داشت: به همین منظور، مدیران دستگاه های اجرایی باید اعتبارات لازم را در بودجه سالانه خود پیش بینی کنند.


وی توصیه کرد: در ماده دو قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به صراحت آورده شده که تمامی دستگاه های اجرایی موظف اند تا هنگام تنظیم بودجه سالانه خود اعتبارات مورد نیاز مناسب سازی معابر و فضاهای اداری را پیش بینی و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دیگر مراجع اعلام کنند.


**********


معاون شهرسازی شهرداری شهرکرد هم گفت: امیدواریم برگزاری این میزگردهای تخصصی منجر به رفع مشکلات موجود در بخش های مختلف و فراهم کردن حداقل استانداردهای لازم شود.


بهادر عبدالغنی تأکید کرد: اکنون دغدغه هایی وجود دارد که براساس آن باید اعتبار لازم برای رفع مشکلات موجود در معابر و فضاهای اداری و عمومی پیش بینی شود.


وی افزود: به دنبال اجرای مصوبات کارگروه ساماندهی معابر شهری و فضاهای اداری چهارمحال و بختیاری، کمیته ای در شهرداری شهرکرد تشکیل و فعال شده که هم برای دریافت پروانه ساخت و هم برای صدور پایان کار به تأییدیه و مهر نماینده معلولان مستقر در این شهرداری نیاز دارد.


عبدالغنی تصریح کرد: مغایرت نقشه ارائه شده برای دریافت پروانه با نقشه اجرا شده، مشکلات و معضلاتی را در زمینه مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی و اداری ایجاد کرده رفع آن نیازمند افزایش نظارت ها است.


معاون شهرسازی شهرداری شهرکرد بیان داشت: اکنون بسیاری از مدیران دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری برای دریافت پروانه مجاز ساختمانی از طریق شهرداری اقدام کرده اند.


وی اضافه کرد: اطلاع رسانی به دستگاه های اجرایی و مالکان اماکن عمومی در مرکز چهارمحال و بختیاری به منظور مناسب سازی معابر، سرویس های بهداشتی، آسانسور، رمپ های ورودی و خروجی و غیره از مهمترین اقدامات شهرداری شهرکرد در این حوزه به شمار می رود.


عبدالغنی عنوان داشت: برای خدمات رسانی مطلوب تر به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص در بوستان ها، فضاهای سبز و اماکن عمومی تفریحی، رفاهی و فرهنگی و همچنین تسهیل در تردد آنان، تمهیداتی از سوی شهرداری شهرکرد اندیشیده شده است.


وی اظهار کرد: ضرورت مناسب سازی معابر و فضای عمومی در مناطق گردشگری و مذهبی شهرکرد و همچنین لزوم برنامه ریزی برای رفع مشکلات در این حوزه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اعلام شده است.


معاون شهرسازی شهرداری شهرکرد با اشاره به آغاز ساماندهی و اصلاح لچکی های موجود در چهارراه های مرکز چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هنگام تحویل پروژه های عمومی و عمرانی، نماینده بهزیستی می تواند حضور یابد و نسبت به تأیید وضعیت مناسب سازی معابر و فضاهای این پروژه ها اقدام کند.


وی بیان کرد: رسانه های گروهی در فرهنگ سازی و مستند سازی به منظور خدمات رسانی به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص نقش مهمی دارند.


عبدالغنی یادآور شد: سازمان اتوبوسرانی شهرداری شهرکرد نیز پس از رفع برخی مشکلات مالی، خرید یک دستگاه اتوبوس ویژه جابجایی معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص را در دستور کار قرار داده است.


وی عنوان کرد: شهرداری شهرکرد برای فراهم کردن زمینه تسهیل در ارائه خدمات رسانی بانکی به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص از طریق خودپردازهای مخصوص بانکی اقدامات لازم را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می دهد.


معاون شهرسازی شهردار شهرکرد اظهار داشت: به منظور تسهیل در تردد معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص در مرکز چهارمحال و بختیاری، به طور نمونه و پایلوت، طرحی برای رفع اختلاف ارتفاع و هموار کردن قسمت هایی از بلوارهای طولانی این شهر مانند خواجه نصیر و هفده شهریور آماده و اجرا می کند.


وی خاطرنشان کرد: البته معاون عمرانی شهرداری شهرکرد طرحی به منظور رفع اختلاف ارتفاع قسمت شمالی و جنوبی بلوار آیت الله کاشانی را در دستور کار قرار داده است.


معاون شهرسازی شهردار شهرکرد افزود: این شهرداری به مالکان اماکن تجاری و عمومی سطح شهر به منظور مناسب سازی معابر و فضای عمومی اخطار داده که برخی اجرایی شده و تعدادی نیز هنوز اجرایی نشده است.


وی تأکید کرد: به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هم اخطار داده شده تا اماکن بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی وابسته به این دانشگاه مناسب سازی شود.


عبدالغنی بیان داشت: نیازی نیست که برخی اماکن بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی مانند مطب پزشکان ارتوپدی در طبقات بالا و در ارتفاع فعالیت کنند.


*******


معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری هم گفت: معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص با موانع مختلفی مانند فیزیکی، تکنولوژی، دیداری، شنیداری و ارتباطی مواجه هستند.


بهنام سلیمانی تصریح کرد: رفع تمامی موانع مربوط به جامعه معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص نیاز به ایجاد نگرش مثبت در بین مسوولان دارد.


وی عنوان داشت: اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزایش خدمات رسانی مطلوب و بهینه به معلولان، جانبازان قطع نخاعی، سالمندان، نابینایان، خانم های باردار و افراد خاص استان را جزو برنامه های اولویت دار خود در سال جاری قرار داده است.


به دنبال برگزاری میزگرد تخصصی ساماندهی معابر شهری و فضاهای اداری چهارمحال و بختیاری در خبرگزاری ایرنا مرکز شهرکرد، برای نخستین بار مقرر شد تا انجمن ضایعه نخاعی های استان نسبت به شناسایی نقاط نیازمند مناسب سازی در بلوارهای طولانی اقدام تا اداره کل بهزیستی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان این نقاط را به شهرداری شهرکرد معرفی کنند، تا این نیازها برطرف شود.


همچنین مقرر شد سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری برای بررسی و ارائه راهکار علمی رفع مشکلات مربوط به مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی و دولتی با شهرداری شهرکرد و ادارات کل بهزیستی و راه و شهرسازی استان به صورت رایگان همکاری کند.


در این نشست مقرر شد تا سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری برگزاری همایش های علمی با موضوع سیما و منظر شهری به صورت رایگان در نیمه نخست سال جاری را در دستور کار قرار دهد.


همچنین مقرر شد تا نظارت های سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری، شهرداری شهرکرد، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل بهزیستی، دفتر فنی استانداری و سایر دستگاه های اجرایی متولی نسبت به رعایت اصول فنی و قانونی در احداث ساختمان های جدید دولتی و عمومی بیشتر شود.


گزارش از : وحید رئیسی دهکردی


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است