ریو در یک نگاه

1 شهریور 1395

علیزاده تکواندوکار وزن 57 کیلوگرم ایران در رقابت های تکواندو بازی های المپیک 2016 ریو موفق شد برای نخستین بار ورزش بانوان ایران را در المپیک صاحب مدال کند.


در نبرد تن به تن در آوردگاه المپیک 10هزار و 444 ورزشکار زن و مرد از 206 کشور جهان و یک گروه از پناهجویان با ترکیب 10 ورزشکار از سودان جنوبی، سوریه، جمهوری کنگو و اتیوپی در 44 ماده از 28رشته ورزشی در روزهای 6 تا 21 اوت - 15 تا 31 مرداد ماه - توانمندی های خود را به معرض نمایش گذاشتند.


قهرمانان و نام آوران ورزشی ایران نیز در14 رشته ورزشی انفرادی بوکس، دو و میدانی، دوچرخه سواری، تکواندو، تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، تیروکمان، وزنه برداری، شمشیربازی، تنیس روی میز، قایقرانی، جودو، شنا و یک رشته تیمی والیبال به مصاف رقیبان عنوان دار جهانی رفتند.


سوغات 64 سفیر ورزشی کشورمان در این دوره از بازی ها البته فقط هشت مدال شامل سه طلا، یک نقره و چهار برنز بود. این میزان مدال البته به نسبت جمعیت شرکت کننده در بازی های المپیک اندکی بیش از 12 درصد است، اما در مقایسه با توانمندی های ورزش ایران بسیار کم است.


این هشت مدال فقط در سه رشته تکواندو، کشتی فرنگی و آزاد و وزنه برداری نصیب ایران شد و 11 رشته ورزشی دیگر که ایران در آنها نماینده داشت، هیچ دستاوردی برای ایران نداشت.


واکاوی علل ناکامی های ایران در المپیک می تواند راهگشای ورزش کشور در مسیر پیشرفت باشد.


نسبت مدال آوری ایران به جمعیت ورزشکاران شرکت کننده در المپیک ریو البته در مقایسه با چهار کشور نخست بسیار اندک است، اما در مقایسه با بسیاری از کشور قابل قبول ارزیابی می شود.


آمریکا که در جایگاه نخست توزیع مدال های المپیک ریو قرار گرفت، با 555 ورزشکار 121 مدال گرفت، به عبارتی 21.8 درصد ورزشکاران این کشور مدال گرفتند. همچنین بریتانیا نیز با 307 ورزشکار، 67 مدال به دست آورد که نسبت آن نیز 21.8 درصد است.


روسیه نیز هر چند با 56 مدال در جایگاه چهارم جدول توزیع مدال قرار گرفت، این کشور 20.6 درصد مجموع 271 ورزشکارش مدال گرفتند. چین نیز 16.9 درصد مجموع 412 ورزشکارش مدال گرفتند.


از 9 بانوی ورزشکار ایران هشت نفر در رشته های تیراندازی، تیراندازی با کمان، دوومیدانی و تنیس روی میز به مدال نرسید، این ورشکاران البته توانستند در چند رشته به فینال برسند و این نشان از رشد ورزش بانوان در کشور دارد.


در مجموع عملکرد کاروان ورزشی ایران در 14رشته به اختصار در زیر می آید:


** وزنه برداری؛ اندوخته طلای المپیک ایران


تیم ملی وزنه برداری که با ترکیب پنج نفره کیانوش رستمی، سهراب مرادی، علی هاشمی، محمدرضا براری و بهداد سلیمی پای به میدان المپیک گذاشته بود، توسط کیانوش رستمی در وزن دسته 85 کیلوگرم نخستین مدال طلای کاروان ایران را در بازی های المپیک ریو کسب کرد و پس از آن «سهراب مرادی » دومین طلای کاروان را به سبد ایران اضافه کرد که سهم این رشته در المپیک دو طلا بود.


از سوی دیگر بهداد سلیمی نماینده فوق سنگین ایران در بازی های المپیک با رکورد شکنی که در حرکات یک ضرب از خود به جای گذاشت و همگان او را شانس نخست کسب مدال طلای المپیک می دانستند. اما سناریویی «تاماش آیان» رئیس فدراسیون بین المللی و «محمد جلود» دبیر کل کنفدراسیون وزنه برداری آسیا رشته وزنه برداری ایران را از رسیدن به سومین مدال طلای المپیک محروم کرد.


** کشتی فرنگی؛ واقعیتی که باید پذیرفت


تیم ملی کشتی فرنگی در حالی با ترکیب حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدولی، حبیب الله اخلاقی، قاسم رضایی و بشیر باباجان زاده و با همان ترکیب چهار سال پیش المپیک لندن گام به ریو گذاشت که توقع از این تیمی که اکثر نفرات آن پا به سن گذاشته بودند به واسطه سه مدال طلای لندن بسیار زیاد بود.


فرنگی کاران در ریو کم فروغ ظاهر شدند و حاصل تلاش آنها در آوردگاه ریو فقط باخت های پی درپی، بدن های خسته و ناآماده بود.


حاصل این تجربه تلخ فرنگی تنها دو نشان برنز سعید عبدولی و قاسم رضایی در وزن های 75 و 98 کیلوگرم بود که به نوعی واقعیت کشتی فرنگی ایران را عیان کرد.


این موضوع نشان داد که از همین الان باید به فکر پشتوانه سازی و یافتن جوانان جویای نامی باشیم که بتوانند در میدانی سخت المپیک سربلند باشند.


**کشتی آزاد؛ طلسمی که شکسته شد


نتایج المپیک ریو نشان داد که چون ادوار گذشته کشتی و وزنه برداری، بار کسب مدال ها را به دوش کشیدند.


در این بین کشتی آزاد در کنار وزنه برداری و کشتی فرنگی با تک مدال طلای حسن یزدانی و طلسم شکنی وی بعد از 16 سال نشان داد که باید به جوانترها میدان داد، زیرا آنان لیاقت کسب بهترین نتایج را حتی در بزرگترین رویداد ورزشی دارند.


بعد از مدال طلای علیرضا دبیر در المپیک 2000 سیدنی کشتی آزاد، ایران در بازی های المپیک 2004 آتن، 2008 پکن و 2012 لندن موفق به کسب مدال طلا نشده بود، اما حسن یزدانی جوان این طلسم را المپیک 2016 ریو شکست.


کسب مدال نقره قاسم رضایی در وزن 125 کیلوگرم و برنز حسن رحیمی در وزن 57 کیلوگرم نیز نشان داد که توجه به موضوع مسابقات انتخابی در رشته کشتی تا چه حد اهمیت دارد.


**تکواندو؛ تاریخ سازی کیمیا و شکست مردان


تنها نقطه عطف تیم تکواندو چهار نفره ایران در المپیک ریو کسب مدال برنز «کیمیا علیزاده» دختر 18 ساله ایران بود که توانست نخستین مدال زنان ایران در المپیک را به نام خود ثبت کند.


در بخش مردان، «فرزان عاشورزاده»، «مهدی خدابخشی» و «سجاد مردانی» که هر سه مدال طلای جهان را در کارنامه دارند با عملکردی دور از انتظار، خیلی زود از گردونه مسابقات کنار رفتند.


ثمره تلاش آنان در مجموع کسب دو پیروزی و متحمل شدن سه شکست بود تا تیم ایران که قهرمان جهان محسوب می شود، دست خالی ریودوژانیرو را ترک کند.


مبارزات ضعیف و پراسترس مساله ای بود که به وضوح دیده شد و جامعه ورزش را از وضعیت کنونی تکواندو به بهت فرو برد.


**تیراندازی؛ دو بانو در جمع هشت نفر برتر المپیکی


الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه لقا جام بزرگ، گلنوش سبقت الهی و پوریا نورزیان پنج تیرانداز المپیکی ایران در این رشته رقابت کردند و فقط الهه احمدی و نجمه خدمتی به جمع هشت نفر برتر المپیکی در فینال راه یافتند. آنها بدون کسب مدال در جایگاه ششم و هشتم ایستادند.


خدمتی که نخستین حضور خود را در المپیک تجربه کرد، راهیابی به فینال را دور از تصور خود دانست، اما الهه احمدی که تجربه حضور در المپیک را داشت پیش بینی می کرد در این بازی ها بتواند نخستین مدال زنان در المپیک را تصاحب کند که با وجود تلاش های فراوان به عنوان ششمی اکتفا کرد.


دیگر تیراندازان هم در مرحله مقدماتی یک به یک حذف شدند.


** تیراندازی با کمان؛ نعمتی و تلاش های خستگی ناپذیرش


زهرا نعمتی بانوی افتخار آفرین ورزش کشورکه فراتر از لندن در اقدامی نادر همزمان سهمیه المپیک و پارالمپیک ریو را از آن خود کرد، با وجود تلاش های خستگی ناپذیر در رشته تیراندازی با کمان از گردونه رقابت حذف شد، اما توانست قلب ها و دل ها را تسخیر کند و نگذارد معلولیت بر وی غلبه کند.


عملکرد او در المپیک ریو حاوی پیامی بسیار مهمی برای ورزشکاران معلول جهان بود: «نگذارید معلولیت بر شما غلبه کند».


او که توانست نخستین مدال طلای بانوان کشورمان در تاریخ پارالمپیک را در 2012 لندن کسب کند، استرس وهیجان زیاد را دلیل اصلی ناکامی در این رقابت ها عنوان کرد.


** تنیس روی میز؛ یک پیروزی و دو شکست


نیما عالمیان در دور نخست مقدماتی حریف آلمانی خود را برد و در دور بعدی حذف شود. نوشاد عالمیان و ندا شهسواری دیگر تنیس بازان کشورمان نیز در همان دور نخست، بازی را به حریف واگذار کردند.


**شمشیربازی در یک قدمی مدال


مجتبی عابدینی نماینده ایران در رشته شمشیربازی اسلحه سابر در سی و یکمین دوره بازی های المپیک 2016 ریو هرچند از رسیدن به مدال بازماند، اما عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشت. وی توانست «گو بون گیل» نفر سوم رده بندی جهان، دارنده مدال طلای تمامی رده های سنی جهان و همچنین قهرمان بلامنازع آسیا را شکست دهد و بهت جامعه ورزشی کره جنوبی را به همراه داشته باشد.هر چند برنز وی در این رقابت مسجل شده بود، اما در عین شایستگی به مقام چهارمی دست یافت.


علی پاکدامن دیگر شمشیرباز المپیکی ایران هم در نمایشی ضعیف در مرحله نخست حذف شد.


**والیبال؛ نخستین حضور و روی دیگر آن در ریو


سی و یکمین دوره بازی های المپیک در حالی در ریو پیگیری شد که ورزش والیبال چهاردهمین حضور خود در این رویداد مهم ورزشی را تجربه کرد.


تیم ملی والیبال ایران نیز در نخستین حضور خود در المپیک رتبه پنجم مشترک را با تیم های آرژانتین، کانادا و لهستان به دست آورد.


در مجموع تاکنون 38 کشور مجوز حضور در مسابقات والیبال مردان المپیک را به دست آوردند که چهار کشور در نخستین حضور خود به رتبه های بالاتر از پنجم دست یافتند و این موضوع عملکرد مناسب والیبال ایران را در نخستین حضور خود در المپیک نشان می دهد.


تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی این رقابت ها پنج مسابقه برگزار کرد که دو برد برابر مصر و کوبا به دست آورد، مقابل لهستان سه بر دو مغلوب شد و یک امتیاز گرفت و در برابر روسیه و آرژانتین نیز بدون کسب امتیاز مغلوب شد تا در نهایت با دو برد و هفت امتیاز به عنوان تیم چهارم گروه دو راهی مرحله یک چهارم نهایی شود.


ملی پوشان والیبال ایران در این مرحله به مصاف ایتالیا صدرنشین گروه یک رفتند و سه بر صفر شکست خوردند تا به عنوان پنجم مشترک این رقابت ها دست یابند.


**بوکس؛ حذف قابل انتظار روزبهانی


«احسان روزبهانی» تنها بوکسور حاضر ایران در المپیک 2016 که بارها در صحبت های خود وعده حضور در فینال را داده بود در همان دور نخست برابر نماینده هلند شکست خورد و حذف شد.


هرچند وی سعی داشت چون مسابقات پیشین، شکست خود را به حساب ناداوری بگذارد، اما مسئولان فدراسیون و داوران برجسته بوکس ایران این مساله را رد کردند و نتیجه را عادلانه توصیف کردند.


**جودو؛ پایین تر از حد انتظار


«سعید ملایی» و «جواد محجوب» دو جودوکار المپیکی ایران که با حضور در چندین اردو و مسابقه بین المللی راهی ریو شدند با شکست در همان مبارزه نخست و بدون کسب حتی یک امتیاز به کار خود پایان دادند.


هرچند از این دو انتظار مدال نمی رفت، اما عملکرد آنان ضعیف تر از حد انتظار بود.


تغییرات متوالی در کادر فنی تیم ملی و اتخاذ تصمیمات اشتباه مسئولان فدراسیون جودو سبب شد تا این رشته باز هم در رویدادهای مهم، ناکام مطلق باشد.


** شنا؛ جوانترین کاروان ایران و عنوان هفتمی


آریا نسیمی شاد که لقب جوانترین سفیر ورزشی ایران را به خود اختصاص داد و نخستین حضور خود را در المپیک ریو تجربه کرده است در شنای 200 متر قورباغه با زمان دو دقیقه و 20 ثانیه و 18 صدم ثانیه در رده هفتم این رقابت ها ایستاد و از راه یابی به مرحله بعد بازماند.


** دوچرخه سواری؛ یک حادثه و کناره گیری دو رکاب زن ایران


قادر میزبانی رکابزن المپیکی کشورمان که در مسابقه جاده در اثر تصادف با دیوار نتوانست تا انتها در رقابت حضور داشته باشد، در تایم تریل انفرادی در بین ٣٨ شرکت کننده برتر دنیا سی و یکم شد و حضور در بین ٤٠ رکابزن برتر دنیا در ماده تایم تریل انفرادی را کار مهمی دانست که می تواند تبلیغ خوبی برای دوچرخه سواری ایران باشد.


میرصمد پورسیدی و آروین معظمی گودرزی دیگر نمایندگان ایران در دوچرخه سواری ماده استقامت هستند که در روز مسابقه تعادل خود را از دست دادند و از ناحیه دست دچار آسیب شدند و در نهایت از ادامه رقابت ها کنار رفتند.


مسئولان این فدراسیون نقطه ضعف را نداشتن زمین سنگ فرش برای تمرینات در این رشته عنوان کرد.


**قایقرانی؛ بیست و هفتمی بانوی قایقران در المپیک


مهسا جاور تنها قایقران روئینگ ایران در المپیک 2016 که در فینال گروه E با پنج قایقران به رقابت پرداخت و در نهایت چهارم شده بود در رده بندی کلی این بخش در جایگاه بیست وهفتم ایستاد. عادل مجللی که به عنوان شصت و چهارمین نماینده ورزشی ایران در لحظه آخر به کاروان رسید نیز به فینال نرسید.


** دوومیدانی؛ ناکامی هشت نماینده


دوومیدانی کاران المپیک در این دوره هشت سهمیه کسب کردند. در این دوره فقط «حسن تفتیان» دونده 100 متر ایران برای نخستین بار در تاریخ ورزش دو و میدانی ایران به نیمه نهایی المپیک رسید و در دور مقدماتی المپیک 2016 ریو با زمان 10 ثانیه و 17 صدم ثانیه در جایگاه سوم گروه خود قرار گرفت.


احسان حدادی و لیلا رجبی هم که هر دو در المپیک لندن نتایج به مراتب بهتری کسب کرده بودند. حذف خود را ضعف مدیریتی فدراسیون، کمبود زمین تمرینی، نبود مربی مناسب و اردوهای برگزار نشده عنوان می کنند.


«رضا قاسمی» در دوی 100متر هفتم، «حمید زورآوند» در بخش پیاده روی پنجاه و چهارم شد، «محمود صمیمی» در پرتاب دیسک در جایگاه سی ام ایستادند و «محمد ارزنده» در پرش طول با پرشی به طول 7 متر و 31 سانتی متر از صعود به دور بعدی بازی های المپیک بازماند.


** کشتی


گوشه شکسته های ایران در کنار وزنه برداری که هموار جورکش تمام رشته های در ادوار المپیک بودند و در دوره قبلی سه مدال طلا برای ایران سوغاتی آورده بودند، در این دروه محمد بنا شش فرنگی کار را به میدان فرستاد که ماحصل آن دو برنز «سعید عبدولی» و «قاسم رضایی» بود.


حبیب الله اخلاقی در وزن 85 کیلوگرم در رده هفتم و بشیر باباجان زاده در رده دهم قرار گرفت.


رسول خادم سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نیز در این برهه شش گوش شکسته را به ریو اعزام کرد که کسب سه مدال سهم این رشته بود. در این میان حسن یزدانی توانست پس از 16سال نخستین مدال طلای کشتی آزاد را در ریو به ثبت برساند، کمیل قاسمی نخستین مدال نقره کاروان ورزشی ایران را کسب کرد و حسن رحمیی هم برنزی شد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است