اهم فعاليت‌هاي مجتمع رعد در كمك رساني به مناطق زلزله‌زده

24 آبان 1391

 


انتشار خبر وقوع زمين لرزه در استان آذربايجان شرقي هشداري بود كه تمام ملت ايران را به فكر حمايت و كمك به هموطنان آسيب ديده انداخت.


مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد با بهره‌مندي از تجارب گذشته و اقداماتي كه در حوادث مشابه انجام  داده بود در نخستين حركت، ستاد كمك‌رساني را با تركيب نفرات زير تشكيل داد:



-         رئيس هيأت مديره مجتمع رعد


-         نماينده گروه همياري بانوان


-         نماينده گروه همياري جوانان


-         مدير روابط عمومي مجتمع رعد


-         ساير افراد و كارشناسان به تناسب  تخصصي كه داتشتند و موضوعاتي كه مطرح مي‌شد در جلسات حضور يافته و رهنمودهاي خود را مطرح  مي كردند.


 


 



ستاد مذكور در دوره جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي كه 20 روز ادامه داشت با برگزاري جلسات متعدد و صدور اطلاعيه، شهروندان نيكوكار را از فهرست اقلام مورد نياز، ساعت كار واحدهاي جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي، حساب اختصاص يافته براي دريافت كمك‌هاي نقدي و ديگر اخبار مرتبط با زلزله آذربايجان شرقي مطلع مي‌كردند.


ستاد كمك‌رساني با برگزاري 7 جلسه كاري و مشورتي حدود 200 نفر ساعت كار كارشناسي در زمينه برنامه‌ريزي و مديريت فرآيند كمك‌رساني انجام داد.


 



واحدهاي جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي


جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي پس از اطلاع‌رساني، نيازمند نيروهاي اجرايي، ‌ساعت فعاليت، طراحي، ‌چاپ و تهيه رسيدهاي دريافت كمك و ... بود. برپايي واحد مركزي جمع آوري كمك هاي مردمي در مجتمع رعد و ايجاد ايستگاه ديگري در ميدان صنعت با وجود آنكه نيروي قابل ملاحظه‌اي را طلب مي‌كرد اما متناسب با نياز جامعه و همت مردم نيكوكار بود و با توجه به استقبال مردم امري لازم و ضروري به نظر مي رسيد. حتي تغيير مكان واحد ميدان صنعت به جنب مركز تجاري ميلاد نور براي پاسخگويي بيشتر به كمك‌هاي مردمي صورت گرفت كه در اين زمينه شهرداري منطقه در زمينه واگذاري مجوز حضور در معابر عمومي بسيار با مجتمع رعد همكاري كرد.



واحدهاي جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي طي 20 روز دوره فعاليت خود هر روز از ساعت 10 صبح تا ساعت 10 شب حتي در ايام تعطيل جمعه و تعطيلات عيد فطر پاسخگوي حضور مردم نيكوكار بودند.


 


 


 


 



تركيب نيروهاي اجرايي در اين قسمت عبارت بودند از :


-         اعضاي داوطلب گروه همياري جوانان 20 نفر


-         اعضاي داوطلب گروه همياري بانوان 5 نفر


-         پرسنل مجتمع رعد 5 نفر


 


 


 



با در نظر گرفتن اين نكته كه افرادي كه در اين قسمت فعاليت مي‌كردند هر روز حداقل  12 ساعت به مراجعات پاسخ مي‌دادند و پس از ساعت 10 شب هم مسؤوليت تفكيك و بسته بندي كالاها را بر عهده داشتند در مجموع مي‌توان گفت اين گروه روزانه 360 نفر ساعت فعاليت مي‌كردند و در مدت جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي در مجموع 7200 نفر ساعت فعاليت نيكوكارانه انجام داده‌اند.


 


 


 






حضور هنرمندان


در اين مدت تعدادي از چهره‌هاي نامدار ضمن حضور در مراكز جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي كمك‌هايشان را اهداء كردند اما آقايان سيروان و زانيار خسروي يك روز با اطلاع قبلي در مجتمع رعد حضور يافتند و ضمن دعوت از دوستدارا‌نشان براي كمك به مردم زلزله‌زده با امضاء كارت‌هاي يادبود از اقدام نيكوكارانه آنها تجليل به عمل‌آوردند.


 


 


 






ارسال كمك‌هاي مردمي


تا كنون 2 نوبت كمك‌هاي مردمي به منطقه ارسال شده‌است و البته مقادير ديگري كالاهاي اهدايي ‌موجود است كه در آينده نزديك مجدد ارسال خواهد شد در ادامه شرح مختصري از تنوع محصولات و مقادير آنها ارايه مي‌شود.


نخستين محموله از كالاهاي مورد نياز مناطق آسيب‌ديده در كمترين زمان ممكن يعني 72 ساعت پس از انتشار خبر زلزله به منطقه ارسال شد


 


شايان ذكر است در همين مرحله 5 دستگاه كانكس سرويس بهداشتي تك چشم مجهز به توالت و حمام به ارزش هر دستگاه 13/000/000 ريال در مجموع 65/000/000 ريال به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.


 



مرحله دوم ارسال كالاهاي مورد نياز مردم بنا به توصيه افراد آگاهي در آغاز فصل سرما به منطقه منتقل شد در روز چهارشنبه 5 مهر مرحله دوم كمك‌هاي مردمي به وزن معادل 16 تن در 2 دستگاه كاميون 10 و 6 تن بارگيري و به منطقه ارسال شد


ارزش ريالي كالاهاي اهدايي اين مرحله حدود /900 ميليون ريال معادل 90 ميليون تومان برآود مي‌شود كه در مجموع تا كنون 957 ميليون ريال كالاهاي مورد نياز توسط مجتمع رعد بين افراد نيازمند و آسيب‌ديده توزيع شده است.


همچنين در اين مدت 5 نفر نيروي اجرايي طي 6 روز روزانه 10 ساعت وظيفه تفكيك، بسته بندي و توزيع مايحتاج عمومي را در سطح روستاهاي شهرستان‌هاي ورزقان، ‌اهر و هريس را برعهده داشتند. به عبارت ديگر اين گروه 360 نفر ساعت براي رساندن هداياي مردم كار اجرايي انجام داده اند.


 



كمك‌هاي نقدي


در پي اعلام حساب اختصاصي مجتمع رعد براي كمك به هموطنان زلزله‌زده گروهي از شهروندان نيكوكار كه همواره مرهون اعتماد و اطمينان آنها هستيم كمك‌هاي نقدي خود را به حساب جاري 338054718 بانك تجارت شعبه هرمزان به نام مجتمع رعد واريز كردند. در اين مدت حدود 400 نفر از خيرين با اهدا مبلغي بيش از يك ميليارد ريال به كمك زلزله‌زدگان آذربايجان شرقي شتافتند در این میان سایت فروش اینترنتی تخفیفان که پیش از این نیز همکاری‌های ارزشمندی را با مجتمع رعد انجام داده بود در یک ابتکار جدید با عرضه بن ‌های کمک به زلزله آذربایجان مبلغی بیش از یک صد میلیون( 100.000.000 )ریال از این طریق به هموطنان آسیب دیده اهدا شد.


 




پيدايش گروه همياران بحران


همزمان با دريافت كمك‌هاي نقدي مردم نيكوكار مسؤولان رعد در پي آن بودند تا به بهترين روش ممكن امانت مردم را بدست آسيب‌ديدگان برسانند. بحث‌هاي اوليه به طرح پيشنهادهايي در زمينه ساخت مسكن روستايي،  مدرسه، مراكز درماني و آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي منتهي شد، در اين ميان به پيشنهاد يكي از اعضا برآن شديم با دعوت از ساير مؤسسات خيريه از برنامه‌هاي آنها مطلع شويم. هسته ي اوليه با حضور مجتمع رعد، ‌خيريه نيكان و پاپلي، خيريه پيام اميد،‌ خيريه سيب سرخ و ‌خيريه همگام، بيشتر به بيان پيشنهادها و نظرات گذشت تا اينكه مصوب شد گروهي از منطقه بازديد كند و نتيجه مشاهدات و مطالعات خود را براي ساير اعضا گزارش دهد.


 



با مراجعت كار‌گروه  مطالعاتي و ارائه گزارش از مناطق آسيب‌ديده مجمع مؤسسات خيريه تصميات بسيار مهمي اتخاذ گردد كه سر خط آنها عبارت‌اند از:


-         عنوان همياران بحران براي گردهمايي مؤسسات خيريه انتخاب شد.


-         هيأت اجرايي گروه همياران بحران با عضويت نمايندگان مجتمع رعد، خيريه نيكان و پاپلي و خيريه پيام اميد، مسؤوليت اجراي برنامه‌هاي همياران بحران را بر عهده مي‌گيرند.


-         همياران بحران در 2 مرحله، كمك‌هاي كوتاه مدت و كمك‌هاي بلند مدت خود را به زلزله زدگان اختصاص مي دهد كه ‌ ابتدا خريد كانكس و سپس ساخت مسكن روستايي را در ستور كار خود         قرار خواهند داد.


-         حساب اختصاصي زلزله مجتمع رعد به عنوان حساب گروه همياران بحران انتخاب و حسابداري اين حساب به مسؤولان و امور مالي اين مجتمع واگذار شد.


-         دبيرخانه گروه همياران بحران به مجتمع رعد واگذار شد.


 



از زماني تصويب موارد فوق بيش از 2 ماه گذشته است و تا امروز به تعداد مؤسسات خير عضو همياران بحران مؤسسات خيريه ديگري از قبيل: فرزندان حضرت زهرا (‌س)، بنياد همدلان كودك ايران خودرو،  جامعه خيرين مدرسه و برخي از اشخاص حقيقي نيكوكار را با خود همراه كرده‌است و در اين مدت علاوه بر خريد و توزيع 41 دستگاه كانكس به ارزش ريالي حدود 2 ميليارد ريال ( 200 ميلون تومان)، قرارداد ساخت 28 خانه  روستايي به ارزش 5 ميليارد و 600 ميليون ريال را منعقد كرده و تا امروز كار پي‌ريزي و فنداسيون آنها آغاز شده است.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است