رسانه‌ها در خط مقدم رعایت حقوق افراد معلول

15 مرداد 1392


یک کارشناس حوزه‌ی رسانه و معلولیت معتقد است: برای رعایت حقوق افراد معلول در جامعه، رسانه‌ها در خط مقدم هستند، چون این کار، فرهنگی است و فعالیت رسانه‌ها نیز در زمینه‌ی فرهنگ است.


 


رضا سخن‌سنج - مدیر روابط عمومی مجتمع نیکوکاری «رعد» - ، با بیان این‌که واقعیت این است که موضوع معلولیت نمود چندانی در رسانه‌های ما ندارد، اظهار کرد: موضوع «فرهنگ صحیح برخورد با افراد معلول» نمود قابل اعتنایی در رسانه‌ها ندارد و نه‌تنها رسانه‌ها در حد وسع‌شان به این حوزه نپرداخته‌اند، بلکه موجب سوءتفاهم نیز شده‌اند.


 


او ادامه داد: ما گاهی شاهد این هستیم که صداوسیما برای برخورد با یک گونه جرم، معلولیت ناخواسته را در نظر می‌گیرد؛ مثلا در پایان برخی سریال‌ها هر کسی که رفتار بدی داشته است، با یک سانحه روی ویلچر می‌نشیند و مجازات می‌شود، در صورتی که چنین برخوردی درست نیست.


 


سخن‌سنج بیان کرد: کسانی که روی ویلچر می‌نشینند یا مشکل مادرزادی دارند و یا براثر سانحه‌ای، ناچار به استفاده از ویلچر شده‌اند. بنابراین صدور چنین حکمی برای مجازات یک فرد در یک سریال مناسب نیست‌. ما شهروندانی داریم که توانایی‌های خاصی دارند، درست است که برای زندگی‌شان نیازمند وسایلی خاص هستند، اما همه‌ی آن‌ها توانمندی‌هایی دارند که برخی از آن‌ها مثال‌زدنی است. مثلا ما دوستانی داریم که مقامات جهانی دارند، خانم نعمتی اولین زن مدال‌آور ایران در پارالمپیک است.


 


این کارشناس با بیان این‌که به‌تازگی توجه مناسبی از سوی شهرداری برای مناسب‌سازی معابر و راحت‌تر کردن دسترسی این افراد به مراکز مختلف شده است‌، ادامه داد: رسانه‌ها نیز در برخی برنامه‌های‌شان به موضوع معلولیت بیش از پیش می‌پردازند.


 


وی درباره‌ی بحث عادی‌سازی معلولیت در جامعه، توضیح داد: ما به ایجاد فرصت‌های برابر اجتماعی، هم در اشتغال و هم در مباحث فرهنگی قائل هستیم. بنابراین به فرصت‌های برابر برای افراد معلول و افراد غیرمعلول نیاز داریم، مثلا اگر یک شهروند غیرمعلول می‌تواند به همه‌جا دسترسی داشته باشد، باید مناسب‌سازی صورت گیرد تا بخشی از این دسترسی نیز برای شهروندان معلول هم فراهم شود.


 


سخن‌سنج گفت: توجه دادن به مسأله‌ی معلولیت موضوع مهمی است، این چیزی نیست که خیلی اتفاق خاص و نادری باشد و این موضوع برای هر فرد غیرمعلولی نیز می‌تواند رخ دهد. فقط باید بپذیریم که افراد معلول بخشی از شهروندان این جامعه هستند که به توجه بیشتر نیاز دارند و نه ترحم.


 


او با اشاره به فعالیت نشریات مکتوب در حوزه‌ی معلولیت، اظهار کرد: ما نشریه‌ی «توان‌یاب» را در مجموعه‌ی خود منتشر می‌کنیم که در حد وسع و توانش تلاش می‌کند در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام دهد. مخاطبان ما هم افراد معلول و هم افراد غیرمعلول هستند. البته باید توجه داشت که در سال‌های اخیر، رسانه‌های دیجیتال نیز در این زمینه فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند. در حال حاضر سایت‌های متعددی وجود دارند که در حوزه‌ی معلولیت کار فرهنگی می‌کنند.


 


وی ادامه داد: انجمن‌های خیریه نیز در موضوع فرهنگ‌سازی فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌اند؛ اما همچنان فاصله‌ی زیادی تا نقطه‌ی ایده‌آل وجود دارد. ما در سال 90 تیمی را برای شرکت در مسابقات حرفه‌یی و مهارتی به کره جنوبی اعزام کردیم، این تیم در میان 58 کشوری که با امکانات فراوان در این مسابقات شرکت کرده بودند، مقام نهم را به‌دست آورد؛ ولی متأسفانه درباره‌ی این موفقیت، انعکاس خبری قابل ملاحظه‌ای توسط رسانه‌ها انجام نشد.


 


سخن‌سنج یادآوری کرد: ورزشکاران معلول ایرانی توانسته‌اند بیشترین توجه را به خودشان جلب کنند. امیدواریم در بخش‌های علمی و مهارتی نیز رسانه‌ها حضور جدی‌تری داشته باشند و بتوانند حق زندگی را برای افراد معلول، آن‌گونه باید فراهم کنند.


 


منبع: ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است