پایان جشنواره خودباوری با امید به اشتغال توانیابان

پایان جشنواره خودباوری با امید به اشتغال توانیابان

19 شهریور 1394
ما به توانایی های خود ایمان داریم، ما شهروند همین شهر هستیم، برای ما بسترهای آموزش و اشتغال را فراهم کنید، مسوولان و افراد جامعه مسیر ما را هموار کنند، ما عهد می بندیم در کنار شما ایران بهتری را بسازیم.

به گزارش ستاد خبری جشنواره ملی «خودباوری» پیام دومین دوره جشنواره خودباوری در چند جمله بالا خلاصه می شد و آن از زبان افرادی به گوش می رسید که با داشتن محدودیتهای جسمی، از ایمان و اعتماد به نفس سخن گفتند.

 

دومین «جشنواره ملی خودباوری» با هدف بررسی مسائل کارآفرینی و اشتغال افراد دارای معلولیت طی روزهای 18 و 19 شهریورماه با شرکت 26 انجمن و تشکل فعال در حوزه توانیابان از سوی مجتمع آموزشی - نیکوکاری «رعد» در حالی برگزار شد که تلاشها برای رفع چالشهای شغلی افراد دارای معلولیت ادامه دارد.

رویدادهایی که در خلال برگزاری این جشنواره دیده شد حاکی از امید به بهبود شرایط شغلی برای افراد دارای معلولیت بود تا جایی که وزیر رفاه، برگزاری این جشنواره را الگوی اساسی کار وزارتخانه عنوان کرد.

 

علی ربیعی در حاشیه افتتاح جشنواره خودباوری گفت: این الگو که شما اینجا می بینید الگوی اساسی کار ما است. معلولان توانایی فوق العاده ای دارند و باید بتوانند کارهایی با توجه به توانایی هایشان انجام دهد. ما درخصوص آموزشَ، طراحی، تسهیلات و بازاریابی باید به آنها کمک کنیم.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: موسساتی مثل رعد می توانند به عنوان میانجی این سیاست و مردم عمل کنند. من در اینجا به همه موسسات اعلام می کنم که ما آمادگی داریم در این زمینه همکاری هایمان را گسترش دهیم.

 

اما صدیقه اکبری مدیرعامل مجتمع رعد که مسوولیت برگزاری جشنواره خودباوری را بر عهده داشت اظهار کرد: آزادسازی ظرفیت‌ها تنها در بستر خودباوری و اعتماد به نفس شکل می‌گیرد که مجتمع رعد همواره سعی کرده این ویژگی را در افراد دارای معلولیت تقویت کند.

 

وی هدف مجتمع رعد را توانمندی، خودباوری و آموزش منجر به اشتغال کارآموزان دانست تا توانیابان بتوانند با فرا گرفتن آموزش‌های لازم به اشتغال پایدار برسند.

 

مهندس احمد میرزاخانی رییس هیات مدیره مجتمع رعد و پدر مریم میرزاخانی ـ نابغه ریاضی ـ هم در این خصوص گفت: جوانان ایرانی دارای استعدادهای سرشاری هستند که شاید نخبگان خاموشی بهتر از دختر بنده حتی در روستاهای دورافتاده باشند که زمینه‌ی فعالیت برایشان فراهم نشده است.

 

جشنواره خودباوری مصداقهای عینی هم دارد؛ ساخت تندیس جشنواره توسط خود توان یابان، ورود به صنعت غذا که به همت سامان گلریز و توانیابان رعد انجام شده، آثار زیبایی که در ۶ محور کارآفرینی، اجتماعی، رسانه، علمی و فرهنگی، هنری و ورزشی ارایه شد و الگوهايي که با خودباوري، شرايط ايجاد اشتغال را براي خود و افراد داراي معلوليت ايجاد کردند از جمله این مصادیق بودند.

 

دومین دوره جشنواره ملی خودباوری با معرفی برگزیدگان این جشنواره توسط هیات داوران، به کار خود پایان داد.

 

به گزارش ستاد خبری جشنواره ملی «خودباوری» پس از انجام داوری توسط تیمی از اساتید و کارشناسان برجسته، برگزیدگان محورهای شش گانه دومین دوره جشنواره ملی «خودباوری» به شرح زیر اعلام شدند:

 

محور کار آفرینی: مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان، انجمن معلولین شهرستان قروه، مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد طالقان

 

محور اجتماعی: موسسه کاشانه مهر کاشان، موسسه پیام آوران ساحل امید، مؤسسه موسی بن جعفر (ع) پیشوا

محور علمی و فرهنگی: دفتر فرهنگ معلولین قم،  انجمن علمی و آفرینش­ها ی هنری معلولان ایران، توان یابان مشهد

محور رسانه: انجمن خانواده ناشنوایان ایران، کانون معلولان توانا، مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرج

محور هنری: رشته نقاشی: ندا بیات، اعظم مرادی و فاطمه رباط جزی. رشته معرق: حسین مردانی، فردین فرزین و عبدالحسین اسحاقی

محور ورزشی: طاهر خانی، سمیه صادقی و حسین مقیمی

مفاخر جشنواره: پروفسور  محمد حسن  کریمی نژاد، دکتر سید مجید میرخانی، دکتر محمد کمالی، دکتر محمود علی محمدی

الگوهای موفق کارآفرینی: محسن بهمن آبادی، محمد رضا امامی، حسن ذوالفقاری

در خلال برگزاری جشنواره اما گلایه هایی هم در میان امیدها دیده شد. یک جوان کارآموخته مرکز رعد رشت که دارای مدرک کارشناسی الکترونیک است و در رشته های الکترونیک صنعتی، سیم پیچی، خانه های هوشمند و طراحی مدار به سطح قابل قبولی از توانایی  دست یافته  هنوز موفق به یافتن شغل نشده است. با  این وجود به آینده امیدوار است و می گوید نظرش برای یافتن شغل دولتی تغییر کرده و می خواهد برای خود و دوستانش کارآفرین شود.

اینکه علیرضا دانش چقدر موفق به این امر خواهد شد به همت و ایجاد تسهیلات توسط مسوولان برمی گردد تا شاید دولت در آینده قدمهای بهتری را برای رفع چالشهای شغلی معلولان بردارد و به گفته علی ربیعی، دولت تدبیر و امید، یادگاری خوبی در بهبود شرایط شغلی و معیشتی افراد دارای معلولیت به جا بگذارد.

 

گزارش: مجید انتظاری

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است