حاشیه‌های ستاد مناسب‌سازی معلولان

29 بهمن 1394

سومین جلسه ستاد مناسب‌سازی معابر و اماکن برای تسهیل تردد معلولان و جانبازان در ساختمان وزارت کشور به ریاست معاون وزیر با چند حاشیه برگزار شد.


سید هادی کسایی زاده: ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه قرار است سومین جلسه «ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اماکن و معابر برای تسهیلات در تردد جانبازان و معلولان و سالمندان» در سالن شهید رجایی ساختمان وزارت کشور برگزار شود. دعوت شدگان نمایندگان دستگاه های مرتبط و عضو ستاد هستند که تا ساعت ۱۵ خبری از آنها نبود. بعد از ۳۰ دقیقه تاخیر یک به یک اعضای جلسه حاضر شدند اما رئیس جلسه خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور از همه اعضا زودتر حاضر شد.


 


داستان این ستاد از این قرار است که در سال گذشته این ستاد تشکیل شد و در تاریخ ۱۰ خردادماه سال جاری با تصویب هیئت وزیران قرار شد به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی با هدف سیاست‌گذاری و برنامه ریزی اجرایی و نظارت بر امر مناسب سازی و ایجاد بانک اطلاعات مناسب سازی ستاد هماهنگی مناسب سازی کشور به ریاست وزیر کشور و اعضای این ستاد اعم از آموزش و پرورش، وزیر کشور یا معاون، وزیر بهداشت، راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت، بهزیستی، بنیاد شهید، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نماینده تام الاختیار قوه قضائیه، صدا و سیما و وزارت علوم همراه با ۵ نفر از نمایندگان جامعه معلولان کشور و ۳ کارشناس فعالیت خود را قانونی تر اجرا کنند.


 


هیچ دستگاهی گزارش عملکرد نداد


 


بر این اساس سال گذشته ۲ جلسه این ستاد برگزار شد اما جلسه سوم با یک سال تاخیر و البته بدون حضور تمامی اعضا عصر سه شنبه در وزارت کشور برگزار شد. ابتدای جلسه فیلم کوتاهی از مشکلات معلولان با مناسب سازی معابر پخش شد و بعد دبیر جلسه اعلام کرد: قرار بود این جلسات هر ۲ ماه یکبار برگزار شود اما حالا یکسال از نخستین جلسه گذشته است. در مورد تشکیلات این ستاد هم باید بگویم نامه ای به سازمان مدیریت داده ایم و این سازمان از ما چارت و شرح وظایف می خواهد. بودجه هم باید تعیین کنیم که ۴ دستگاه بودجه مورد نیاز خود را اعلام کردند.


 


همچنین قرار شد دستگاه های عضو ستاد گزارش عملکرد خود در مناسب سازی را رسما اعلام کنند که متاسفانه هیچ دستگاهی اقدامات خود را ارسال نکرد.


 


۲ استان علاقه ای به معلولان نداشتند!


 


در این جلسه مصوبات جلسات قبل که ۹۰درصد آن اجرایی نشده بود قرائت شد. از پیشنهاد برگزاری همایش، ایجاد رشته تحصیلی مناسب سازی در دانشگاه بهزیستی تا غیبت برخی اعضا در جلسات اما ستاد های مناسب سازی در استان ها ایجاد شده بود با این حال در این جلسه اعلام شد که خوزستان و آذربایجان شرقی در یک سال گذشته علاقه ای به برگزاری این ستاد در استان نشان نداده اند.


 


ستاد مناسب سازی در استانها سوری است


 


مشاور وزیر کشور که عضو این ستاد است در ادامه این جلسه گفت: این جلسات در استانها بیشتر سوری و شکلی است و خودم در برخی از آنها حاضر بودم. به نوعی دبیر خانه را به این سمت سوق می دهند که مثلا این تعداد جلسه تشکیل دادیم در حالی که اصلا برخی جلسات در استانها به دلیل نبود مدیران مرتبط رسمیت ندارد. بعد نمودارها را به سقف می چسبانند که چه ها کرده ایم. به اعتقاد من خود بهزیستی و بنیاد شهید اول از بازرسی از ساختمانهای خودشان شروع کنند.


 


صدا و سیما: ساختمان ما مناسب سازی شده!


 


نماینده صدا و سیما هم بر اساس برنامه جلسه قرار شد گزارش عملکرد ارائه کند که کل گزارش این بود: صدا و سیما برای معلولان مناسب سازی شده!؟ که برخی اعضای جلسه معترض شدند که بهتر است اقدامات صدا و سیما روی سریال ها و فیلم ها در ترویج این فرهنگ معطوف شود.


 


نماینده NGO ها: یعنی حق معلول نیم ساعت برنامه در صدا و سیما نیست؟


 


نماینده سازمانهای مردم نهاد هم گفت: آقایان طوری صحبت می کنند انگار از معلولان بیشتر دغدغه دارند. ما کشور فقیری نیستیم پس چرا هر جا برای مناسب سازی می رویم می گویند پول نداریم! یعنی حق یک معلول در ایران نیست که نیم ساعت در روز برنامه صدا و سیما داشته باشد!؟


 


نماینده وزارت صنعت: ما پای کار هستیم


 


نماینده وزارت صنعت و معدن و تجارت هم در این جلسه که به نیابت از همکارش حاضر شده بود قول داد که در حوزه مناسب سازی هر پیشنهادی را ارائه کنند پای کار باشند و حتی زمین و امکانات در این خصوص ارائه می کنند.


 


اتوبوس های ما صندلی ویژه معلول ندارند


 


یکی از اعضای شورا گفت: همه فکر می کنند مناسب سازی فقط برای جانباز و معلولان است در حالی که سالمندان، کودکان، افرادی که بیمار هستند یا فرد عضوی از بدنش شکسته یا کودکی خردسال دارد هم باید از این امکانات استفاده کند. کدام اتوبوس و متروی ما صندلی مناسب برای معلول دارد؟ چرا یک صنعتگر ایرانی در خاوران برای عراق اتوبوس مناسب معلول می سازد اما خودمان این درخواست را نداریم؟


 


خط و نشان معاون وزیر


 


حمید خندان دل معاون وزیر کشور در پایان جلسه گفت: ما چرا باید در این جلسات بنشینیم و در مورد کلیت حرف بزنیم در حالی که ۳ کمیته تخصصی داریم. این کمیته ها باید راه حل را برررسی کرده و نتیجه را برای تائید به جلسه بیاورند. اواخر بهار جلسه چهارم برگزار می شود و کمیته ها گزارش های خود را آماده کنند. از دبیرخانه هم می خواهم هر سازمانی گزارش نداد اعلام کنید تا مورد را به وزیر مربوطه اش گزارش کنیم. در ضمن به وزا هم می گوئیم چه افرادی بودند و چه افرادی نبودند و اگر هم شد به هیئت دولت اعلام می کنیم.


 


نکته قابل تامل نماینده وزارت علوم/ سکوت رئیس بهزیستی


 


هرچند این جلسه بیش از ۲.۵ ساعت طول کشید و بحث ها پراکنده بود اما انگار این ستاد قرار است بعد از یک سال و نیم آرام آرام به خود بیاید که قرار است چه کند. نکته دیگر این بود که رئیس بهزیستی در این جلسه حرفی برای گفتن نداشت و حتی پیشنهادی هم ارائه نکرد. اما نماینده وزارت علوم بحث جالبی را عنوان کرد و این بود که اصلا بر اساس رای دیوان عدالت اداری دولت و نهادهای اجرایی حق ندارند در موضوع مناسب سازی اماکن و معابر وارد شوند!؟


 


منبع : کانون معلولین توانا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است