برای گردشگران معلول یک سرویس بهداشتی نداریم!

22 اردیبهشت 1395

"شکی نیست که اصفهان شهر زیبایی است اما من هم می‌خواهم راحت وارد بناهای تاریخی و مکان‌های دیدنی این شهر بشوم و این زیبایی‌ها را از نزدیک ببینم."


 


افزایش 100 درصدی ورود گردشگران خارجی به اصفهان در سال 94 نسبت به سال 92 قطعاً اتفاقی خوب است که نه تنها موجب رونق یک صنعت پاک در این شهر می‌شود بلکه تعاملات فرهنگی را رونق می‌دهد و مردم سایر کشورها را با ایران، مردمانش و آثار بی نظیر تاریخی آشنا می‌کند.


 


اما در این میان کاستی‌هایی وجود دارد که شیرینی سفر به اصفهان برای گردشگران را تلخ می‌کند، مشکلاتی که در شعارهای مسئولان برای ایجاد زیرساخت‌هایی مانند هتل‌ها و ... یا از قلم می‌افتد یا اصلا در برنامه‌های آن‌ها جایی ندارد. مناسب‌سازی شهر برای معلولان یکی از این کاستی‌ها است که مایک سورنر، عضو انجمن جراحان غدد آمریکا را از دیدن اصفهان محروم می‌کند!


 


سورنر که ویلچر نشین است به اصفهان آمده تا مشکلات گردشگری معلولان در ایران را بررسی کند. او در این سفر مشکلات را شناسایی و برای ساخت یک سرویس بهداشتی مناسب‌سازی شده برای معلولان در یکی از هتل‌های اصفهان، میهمان شهری است که به گفته مسئولانش شهری بین‌المللی است اما یک سرویس بهداشتی برای معلولان در آن وجود ندارد!


 


وی  می‌گوید: دیدن عمارت عالی‌قاپو اصلا ممکن نشد و با مشکلات فراوان چهلستون را دیدم. متاسفانه با وجود اینکه ایران یک کشور کاملا گردشگری محسوب می‌شود اصلاً برای گردشگران معلول مناسب‌سازی نشده است.


 


این گردشگر ادامه می‌دهد: در واقع مناسب‌سازی برای معلولان داخلی نیز انجام نشده است نه سرویس بهداشتی مناسبِ معلولان در سطح شهر موجود است و نه راه‌ها و بناهای بازدیدی برای معلولان مناسب‌سازی شده است.


 


وی می‌افزاید: آنچه در ایالات‌متحده آمریکا برای معلولان در نظر گرفته شده است تقریباً کامل است و به همین دلیل گردشگرانی که وارد این کشور می‌شوند نیز به دلیل مناسب‌سازی، خوب و راحت جابه‌جا می‌شوند.


 


سورنر تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد که حرکت برای مناسب‌سازی مکان‌ها برای معلولان در ایران باید ملی باشد و همه باید با یک همت و با یک هدف استوار یک‌بار برای همیشه وارد مقوله معلولان شوند و بسترها را برای حرکت معلولان آماده کنند.


 


وی می‌گوید: در میان شهرهای ایران فقط برخی از نقاط تهران آن هم به میزان بسیار اندکی برای معلولان مناسب‌سازی شده است و باید شهرهای بزرگی مثل اصفهان که نه تنها خودشان یک شهر بزرگ هستند بلکه یک شهر توریستی و پیشانی ایران نیز محسوب می‌شوند به بحث مناسب‌سازی معابر برای معلولان توجه ویژه داشته باشند؛ البته این بحث باید ملی و همه شهرهای کشور انجام شود.


 


این پزشک آمریکایی با اشاره به اینکه متصدی مناسب‌سازی و توجه به معلولان در همه کشورها دولت‌ها هستند، خاطرنشان می‌کند: به دلیل اینکه منابع در اختیار دولت قرار دارد وظیفه دولت است که به بحث معلولان ورود پیدا کند و هم معابر را مناسب‌سازی و هم مکان‌ها را برای معلولان و بازدید آن‌ها آماده کند چرا یک معلول در هیچ یک از مکان‌های تفریحی تهران و اصفهان نمی‌تواند حتی یک دستشویی مناسب‌سازی شده پیدا کند؟ مگر معلولان در درجه اول یک انسان شناخته نمی‌شوند؟


 


سورنر ادامه می‌دهد: آموزش توانمندی‌های رفتاری و حرکتی به معلولان در ایران کمتر در نظر گرفته شده است و این موضوع باید حتماً مورد اشاره قرار گیرد.


 


وی می‌گوید: شکی نیست که اصفهان شهر زیبایی است، اما من هم به عنوان یک معلول می‌خواهم راحت وارد بناهای تاریخی و مکان‌های دیدنی این شهر شوم و این زیبایی‌ها را از نزدیک ببینم. دلم می‌خواهد در چهارباغ و در پارک‌های این شهر با ویلچر راحت حرکت کنم و بدون مانع اضافی از گردش لذت ببرم، اما....


 


این گردشگر می‌افزاید: امیدوارم زیرساخت‌ها برای معلولان ایران و معلولان توریست در این کشور زیبا فراهم آورده شود زیرا این کار نیازمند یک برنامه‌ریزی کلان و یک اقدام محکم و بدون دغدغه است چراکه اگر شهرها برای معلولان مناسب‌سازی نشود قطعاً این افراد منزوی شده و ناخودآگاه به یک شهروند درجه دوم بدل می‌شوند.


 


گفت‌وگو از: علیرضا پویانسب،  منطقه اصفهان


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است