عینک‌های آفتابی که شما را نابینا می‌کند!

22 خرداد 1395

اگرچه نور خورشید برای تداوم حیات لازم و ضروری است، اما قرار گرفتن طولانی مدت در برابر پرتوهای پرقدرت آن، بخصوص اشعه فرابنفش تاثیر نامطلوبی روی بینایی انسان دارد و عواقب سخت و غیرقابل جبرانی ایجاد می کند.


 


کارشناسان می گویند، اشعه مادون قرمز درصورت تابش مستقیم به چشم، دید مفید را به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد از بین می برد. این موضوع صبح هنگام که خورشید درحال طلوع است، بسیار بیشتر از دیگر ساعات روز بوده و حسگرهای بینایی با دقت بالاتری این پرتوها را دریافت می­ کنند؛ کار عینک های آفتابی محافظت از چشم های ما در برابر این نیروی قدرتمند است، حتی در مواقعی که آسمان از ابر پوشیده شده است.


 


عینک مناسب هر فردی با دیگری فرق دارد


 


عینک های آفتابی برای افرادی که بیش از ۳۰دقیقه در محیط آزاد و زیر نور خورشید قرار دارند توصیه می شود چرا که در غیر این صورت باید منتظر عارضه های بینایی بمانند. دکتر نعیم امینی، چشم پزشک با بیان این مطلب به سلامت آنلاین می گوید: «چشمان ما مثل اثر انگشت قابلیت­ های منحصربه فردی دارند، پس اگر قرار باشد محافظتی از آن صورت بگیرد باید براساس ویژگی­ های فردی و ذاتی ما باشد. رایج ترین اشتباه آن است که افراد بدون مشورت با چشم پزشک یا متخصص بینایی سنجی اقدام به خرید عینک آفتابی می کنند، در صورتی که قبل از آن باید مورد بررسی قرار بگیرند. معاینه چشم پیش از خرید عینک آفتابی به افراد کمک می کند براساس شرایط و نیاز بینایی خود بهترین و باکیفیت­ ترین کالا را فارغ از قیمت یا برندی که دارد انتخاب کنند.»


 


بنابه گفته های این چشم پزشک، عینک ­های آفتابی استاندارد باید ۹۹ درصد پرتوهای فرابنفش خورشید را جذب و کنتراست مناسبی برای بهبود کیفیت بینایی ایجاد کنند، از این رو حداقل استاندارد توصیه شده ۴۰۰ نانومتر است. از طرفی شیشه عینک‌ های مرغوب و استاندارد اغلب به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری ساخته می شوند تا یکنواختی بصری مناسبی به لحاظ رنگ و تطابق ایجاد کند. در محیط‌های ورزشی و برای افرادی که مدت زیادی زیر نور خورشید قرار می گیرند، استفاده‌ از عینک‌هایی با قاب خمیده یا بسیار خمیده توصیه می‌شود؛ این دسته از عینک های آفتابی ساختار پیچیده‌ای ندارند ولی به دلیل پوشیدگی مناسب، از چشم ‌ها به خوبی محافظت کرده و به سادگی جلوی پرتوهای مضر خورشید را می گیرد. افراد مبتلا به عیوب انکساری نیز پس از معاینه توسط چشم پزشک می توانند از شیشه های مخصوص آفتابی استفاده کنند؛ ضروری است این شیشه روی فریم جدیدی تراشیده و نصب شود، در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی مانند خطای تطابق ایجاد کند.


 


بی تردید عدم بکارگیری عینک آفتابی علاوه بر خستگی و قرمزی چشم، کاهش میدان دید و بالا رفتن ضریب خطاهای بینایی را به همراه دارد و در عین حال احتمال ابتلا به بیماری آب مروارید و ناخنک را در سنین پایین افزایش می دهد.


 


عینک آفتابی گران به معنی عینک استاندارد نیست


 


این روزها فروش عینک آفتابی در حاشیه پایانه های مسافری درون و برون شهری، ایستگاه های مترو، میادین اصلی شهرها و نقاط پرجمعیت به کاسبی پر سودی تبدیل شده و از ابتدای روز تا پاسی از شب برقرار است.


 


به عنوان نمونه در حاشیه ایستگاه مترو شهید حقانی تهران انواع عینک آفتابی با برندهای جعلی و قیمت های نازلی به فروش می رسند. در حاشیه پایانه های بین شهری کشور نیز خرید جدیدترین طرح های عینک آفتابی بین ۱۰تا۱۵هزار تومان برای مصرف کننده آب می خورد، غافل از اینکه برای درمان عارضه های شدید چشمی به دلیل استفاده از عینک آفتابی غیراستاندارد باید صدها هزارتومان هزینه پرداخت شود.


 


سارا اکبرزاده، اپتومتریست می گوید: «قیمت، همیشه عامل ثانویه در خرید عینک آفتابی است و چه بسا مدل های گرانقیمتی که در فروشگاه های لوکس فروخته می شوند از کیفیت و کارایی مناسبی برخوردار نباشند. در مورد عینک های آفتابی دستفروشان شرایط به مراتب وخیم تر است زیرا علاوه بر عدم کارایی، قطعات پلاستیکی یا فلزی موجود در آنها از مواد اولیه غیرمرغوب و بازیافتی تولید شدند در نتیجه علاوه بر عوارض بینایی، حساسیت های پوستی را به مصرف کننده تحمیل می کند.»


 


این کارشناس بینایی سنجی خاطرنشان می کند: «برند و قیمت عینک های آفتابی تاثیری در کیفیت و کارایی آنها ندارد بلکه عامل مهم عملکرد و درجه حفاظتی آن است که ارزش چنین وسیله ای را تعیین می کند؛ در بین تمام پوشیدنی هایی که به صورت روزمره از آنها استفاده می کنیم عینک آفتابی اهمیت بیشتری دارند زیرا با سلامت مهم ترین و گران بهاترین عضو بدن ما یعنی چشم ها مرتبط است.»


 


به گفته اکبرزاده، رانندگان وسایل نقلیه، راکبان موتورسیکلت و ورزشکارانی که در فضای آزاد تمرین می کنند بیش از دیگر گروه های جامعه در معرض خطر تابش پرتوهای فرابنفش قرار دارند، در نتیجه باید براساس نیاز و شرایط حرفه ای خود عینک آفتابی بزنند.


 


عینک آفتابی دم دستی برای کودکان نخرید


 


متاسفانه عده ای با خرید عینک ­های آفتابی ارزان قیمت و دم دستی مثل آب خوردن به چشمان فرزندشان آسیب می­ رسانند، در حالی که بنابه توصیه کارشناسان پیش از انتخاب عینک آفتابی کودکان باید به نکات مهمی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم توجه شود.


 


برای کودکان دو تا سه سال بهتر است عینکی با فریم انعطاف پذیر انتخاب شود تا علاوه بر زیبایی، کارایی و دوام بالایی داشته باشد. عینک­هایی با فریم کلاسیک را می توان برای کودکان سه تا شش سال تهیه کرد. یادتان باشد قبل از خرید عینک آفتابی کودکان حتما با چشم پزشک مشورت کرده و هرگز به عینک ­های متفرقه اعتماد نکنید. بخاطر داشته باشید عینک آفتابی به همراه کلاه، آسان ترین شیوه محافظت از چشم کودکان است.


 


منبع:سلامت آنلاین

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است