برای اولین بار در کشور بانک جامع اطلاعات معلولان راه‌اندازی شد

6 تیر 1395

بانک جامع اطلاعات افراد دارای معلولیت برای اولین‌بار در کشور، به همت دفتر فرهنگ معلولین قم و با جمع‌آوری اطلاعات ۶ هزار معلول تهیه و راه‌اندازی شد.


 


علی نوری مدیر داخلی و مدیر اجرایی دفتر فرهنگ معلولین قم با تاکید بر این مطلب که خلاء یک بانک جامع از اطلاعات افراد دارای معلولیت در ایران مبنای اصلی این اقدام بود اظهار داشت: در سال‌های گذشته معلولان به توانایی‌های خوبی دست پیدا کرده‌ و مدارج بالای علمی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و.. را به خود اختصاص داده‌اند اما متاسفانه تمام این اطلاعات تاکنون پراکنده مانده بود.


 


وی تصریح کرد: به دلیل نبود بانک اطلاعاتی متمرکز از معلولان، دست‌یابی به افراد با استعداد، شناسایی فرهیختگان، ارزیابی معلولان نخبه و… امکان نداشت و بنابراین توانایی معلولان همواره در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و راهی برای انعکاس مستند قابلیت‌های این افراد به جامعه وجود نداشت.


 


نوری افزود: در دهه‌های اخیر کارشناسان امور معلولان به این نتیجه رسیده‌اند که حل مشکلات این افراد بدون بانک اطلاعات ممکن نیست چرا که سامان‌دهی امور اجتماعی، فرهنگی، معیشتی، اقتصادی، تحصیلی و آموزشی جامعه معلولان در گرو داشتن آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت آنهاست.


 


این فعال حوزه‌ی افراد دارای معلولیت با بیان اینکه کار جمع‌آوری بانک اطلاعات معلولان را از بهمن ماه سال گذشته آغاز کرده‌ایم اذعان داشت: دفتر فرهنگ معلولین قم پس از بررسی‌های کارشناسانه در مورد آسیب‌ها، مشکلات و موانع موجود در جامعه‌ی معلولان ضرورت وجود این بانک اطلاعاتی را احساس کرده و اقدام به جمع‌آوری آن کرد.


 


علی نوری خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی با افزایش درک متقابل آحاد معلولان و مدیران دولتی، این دو قشر را به یکدیگر نزدیک کرده و موجب شکل‌گیری همکاری‌های متقابل بین آنان خواهد شد. همچنین با وجود بانک جامع، اطلاعات مردم از معلولان ارتقا یافته و جامعه شناخت صحیحی از این افراد به‌دست خواهد آورد.


 


مدیر اجرایی دفتر فرهنگ معلولین قم یادآور شد: اطلاعات مرتبط به معلولان در این بانک در بیش از ۲۰ رده، شناسایی و طبقه‌بندی شده‌اند و بخش‌های شخصیت شناسی، کتاب، مقاله و اسناد از آن جمله هستند.


 


علی نوری همچنین انتشار اطلاعات مندرج در این بانک را تابع حقوق و نظر صاحبان اطلاعات دانست و گفت: اطلاعات شخصی افراد شامل شماره‌ تلفن، آدرس پستی و… در پایگاه اینترنتی www.DataDisability.com غیر قابل دسترس بوده و افراد و مؤسساتی که خواستار اطلاعات شخصی افراد هستند، تنها در صورت درخواست کتبی و پس از کسب اجازه از صاحبان اطلاعات می‌توانند از این موارد بهره‌مند شوند.


 


وی تکمیل بانک اطلاعاتی معلولان تا ۲۰ هزار رکورد را فاز اول این پروژه‌ی بزرگ اعلام کرد و گفت: این بانک جامع طی سه سال آینده تکمیل خواهد شد و موضوعات جمع‌آوری شده در مرحله‌ی اول شامل مقالات، نشریات، کتب، پایان‌نامه، تحقیق، طرح پژوهشی، وب سایت، چهره های موفق معاصر، همایش‌ها و جشنواره‌ها، جزوه، گزارش، اسناد، قوانین و مقررات، منابع گویا، منابع بریل، احکام و سوالات شرعی، فیلم و عکس هستند.


 


نوری با بیان اینکه صاحب این بانک همه معلولان ایران هستند گفت: از همه‌ی معلولان و سازمان‌های مردم‌نهاد این حوزه تقاضا می‌کنیم که با ارسال اطلاعات معلولان موفق و اعضای خود این دفتر را در رفع کمبود و نواقص یاری کنند چرا که این بانک نه تنها اطلاعات مرتبط به معلولان ایران را رصد و جمع‌آوری می‌کند بلکه فعالیت‌ جهانی داشته و اطلاعات مرتبط را از سراسر جهان گردآوری و به زودی به سه زبان در اختیار عموم قرار می‌دهد.


 


منبع : کانون معلولین توانا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است