65 درصد بودجه بهزیستی برای نگهداری معلولان هزینه می شود

65 درصد بودجه بهزیستی برای نگهداری معلولان هزینه می شود

16 بهمن 1395

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مداخله بهنگام دولت یازدهم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، به اختصاص 65 درصد بودجه بهزیستی برای نگهداری از معلولان اشاره کرد.

 

انوشیروان محسنی بندپی  در نشست کارگروه اجتماعی استان کرمانشاه که در سرسرای امید استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: پیشگیری، مداخله بهنگام و استاندارد کردن خدمات از اولویت های دولت یازدهم در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی است.


وی ادامه داد: در سال گذشته با مداخله بهنگام و پایش مستمر اورژانس اجتماعی از انجام خودکشی چهار هزار و 240 نفر از مستعدان جلوگیری به عمل آمد.



** افتتاح مراکز اورژانس اجتماعی در شش شهرستان استان کرمانشاه
این مسوول به افتتاح شش مرکز اورژانس اجتماعی تا خرداد 96 در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این مراکز در شهرستان های جوانرود، هرسین، صحنه، گیلانغرب، سنقر و پاوه افتتاح می شود.
محسنی بندپی یادآور شد، این مراکز با مداخله بهنگام از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری می کنند.


به گفته وی، پس از افزایش مراکز اورژانس اجتماعی، توسعه مراکز نگهداری، افزایش طرح غذای گرم در مهدهای کودک، کاهش مبتلایان به اعتیاد و چند برابر کردن ظرفیت خط 1480 در دست اجرا قرار دارد.


وی با بیان اینکه آسیب اجتماعی تنها مختص کشور ما نیست، گفت: زندگی در عصر فناوری و تکنولوژی های نوپدید علاوه بر اینکه مزایایی دارد خالی از آسیب های اجتماعی نیست و در چنین جوامعی شاهد رشد آسیب ها و معضلاتی همچون، طلاق، خودکشی، اعتیاد و نابهنجاری های اخلاقی هستیم.


وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی، معضلی پیچیده است که پیشگیری از آن سخت و دشوار است و اموری همچون کنترل و پیشگیری از حاشیه نشینی، اعتیاد و ایدز در این استان پیچیده و بحرانی است.



**مقابله با آسیب ها رویکرد تلفیقی می خواهد
این مسوول با تاکید براینکه مقابله با آسیب ها نیازمند رویکردی تلفیقی است، گفت: بدون استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و بکارگیری نخبگان و صاحبنظران به جایی نمی رسیم.


محسنی بندپی افزود: در دولت یازدهم در حوزه توانمندسازی مردم کارهای بسیاری انجام شده چرا که برای مقابله با آسیب ها نیازمند رویکرد مردم محوری هستیم


به گفته وی، دولت تدبیر و امید با درک صحیح از معنای سلامت اجتماعی، بر پیشگیری آسیب ها توسط ارگان های مربوطه تاکید دارد که بهزیستی به عنوان نخستین دستگاه سه رویکرد با برنامه ای مستمر را در دستور کار قرار داده است.



** پیشگیری از تولد 10 هزار کودک ناشنوا
محسنی بندپی از پیشگیری آسیب های اجتماعی و معلولیت زایی به عنوان دو برنامه مهم دولت در حوزه اجتماعی یاد کرد و گفت: در سال گذشته از یک میلیون و 500 هزار کودک متولد شده، یک میلیون و 60 هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند و در طول دو سال گذشته از تولد 10 هزار کودک ناشنوا پیشگیری به عمل آمد.


وی با بیان اینکه سه میلیون کودک زیرپوشش طرح بینایی سنجی قرار گرفته اند، افزود: تنبلی چشم موجب نابینایی در سنین کمتر از 20 سال می شود.


این مسوول از تولد سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور خبر داد و گفت: این معضل بار مالی زیادی برای خانواده ها به همراه دارد.


رییس سازمان بهزیستی کشور از طرح غربالگری ازدواج و مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج به عنوان اقدام و گام دیگر در راستای پیشگیری از معلولیت زایی یاد کرد.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است