رعد فاطمیه قم گوهری ناشناخته، گزارشی از بازدید کاری مسؤولان مجتمع رعد

رعد فاطمیه قم گوهری ناشناخته، گزارشی از بازدید کاری مسؤولان مجتمع رعد

1 خرداد 1396

از سال 1363 تا امروز که خدمات توانمندسازی افراد دارای معلولیت رسالت گروهی از انسان­های عاشق قرارگرفته هر چند مدت یک بار در گوشه­ ای از این کشور پهناور تعدادی دلباخته دورهم جمع می­شوند و با الگو برداری از تجربه سال­ها قبل دیگر مراکز همت خود را برای کمک به توان­یابان به کار می­ بندند.

«مؤسسه خیریه خدمات آموزشی توان­یابان رعد فاطمیه قم» از جمله مراکز تازه نفسی است که فعالیت خود را سال 1390 در یک ساختمان اجاره ­ای در محله باجک شهر قم آغاز کرد، البته پیش از آن برادران امجدی کاشانی زمین و ساختمان نیمه ­ساز پدر مرحوم شان حاج غلامحسین امجدی کاشانی را برای تأسیس رعد فاطمیه قم اختصاص داده بودند.

با این وجود هیأت مؤسس و در ادامه هیأت امنا عقیده داشت تا پایان پروژه ساخت و ساز ساختمان مورد اشاره، توان­یابان عزیز شهر قم از آموزش و یادگیری محروم نشوند و با حمایت مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد، فعالیت­های آموزشی در شهر قم از همان سال 1390 آغاز شد.

همزمان کار ساخت بخش­های نیمه تمام با سرعت پی­گیری شد تا اینکه در فروردین سال 1392 ساختمان جدید رسماً مورد بهره­ برداری آموزشی قرار گرفت.

این ساختمان با مساحتی حدود 3000 مترمربع، امکانات فوق­ العاده­ای چون کارگاه­های معرق، گوهر­تراشی، خیاطی،سوخت ­نگاری، نقاشی، آشپزی، آرایشگری ویژه بانوان را در کنار سالن همایش، سالن پذیرایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، آب­درمانی و کتابخانه در خود جای داده ­است.

آنچه در نگاه نخست توجه هر بیننده­ ای را به خود جلب می­کند ساختمانی است وسیع و دلگشا که توان­یابان با رضایت خاطر در آن رفت و آمد می­کنند، همچنین کلاس ­ها و کارگاه ­ها نیز وسعت مطلوبی دارد و به نظر می­رسد در این مرکز برای سال­های دور هم پیش ­بینی فضا و امکانات آموزشی شده­ است.

محمدمهدی جروند مسؤول دفتر مدیریت مؤسسه در مورد امکانات رفاهی مؤسسه، گفت: در حال حاضر بیش از 2000 عنوان کتاب در کتابخانه مؤسسه وجود دارد که موضوعات علمی، ادبی و حتی کمک درسی و دانشگاهی را شامل می­شود.

وی در مورد ضرورت استفاده توان­یابان شهر قم از امکانات مؤسسه، گفت: در حال حاضر حدود 200 نفر کارآموز در رعد فاطمیه قم ثبت­ نام کرده ­اند و هر روز بین 50 تا 60 نفر با حضور در مؤسسه در کلاس­ ها و کارگاه­ ها  شرکت می­کنند که این تعداد باید افزایش یابد زیرا امکانات مؤسسه تعداد ببیشتری را می­تواند کمک کند.

علی جعفری مدیر مؤسسه با ابراز خرسندی از بازدید گروهی از مسؤولان مجتمع رعد، افزود: یکی از مسائلی که مؤسسه با آن رو­به ­رو است، مسأله شناخت بازار برای عرضه محصولات کارگاه ­ها است اگر محصولات کارگاه­ های گوهر­تراشی و خیاطی به بازار راه پیدا کند، کارآموزان با انگیزه بیشتری در مؤسسه حاضر می­شوند.

وی افزود: برای حل این شرایط دنبال یک استادکار خیاطی هستیم تا کارگاه خیاطی فعالیت تولیدی خود را آغاز کند و هنرجویان آن جدی­ تر حضور پیدا کنند.

مهدی شاکری که مسؤولیت اصلی خود را رانندگی سرویس رفت و آمد کارآموزان بیان می­کند، گفت: هر روز حدود 30 نفر از کارآموزان را از نقاط مختلف شهر قم به مؤسسه منتقل می­کنم و پس از پایان کلاس­ها آنها را به خانه ­هایشان باز می­گردانم، برای انتقال این تعداد کارآموز روزانه حدود 120 کیلومتر که حدود 6 سرویس می­شود.

شاکری که حدود 6 سال است که با مؤسسه رعد فاطمیه قم همکاری دارد با اشاره به عدم وجود سرویس حمل و نقل معلولان در سطح شهر قم، افزود: البته سایر کارآموزان با وسیله نقلیه شخصی یا سرویس­ های عمومی خود را به مؤسسه می­رسانند.

وی افزود: البته رانندگی یکی از مسؤولیت­هایی است که در مؤسسه انجام می­دهم و در سایر مواقع به عنوان مأمور خرید و مسؤول فنی فعالیت می­کنم.

شایان ذکر است در حاشیه برگزاری این بازدید جلسه مسؤولان 2 مرکز برگزار شد و  فاطمه صادقپور عضو هیأت امنا و مدیر دفتر مشارکت­ های مردمی مجتمع رعد با اهدا یک دستگاه استند یادبود به مؤسسه رعد فاطمیه قم گفت: سال­هاست در تهران فرهنگ کمک به مؤسسات خیریه به جای ارسال گل در مراسم یادبود دوستان و آشنایان جا افتاده است و برای ترویج این فرهنگ پسندیده یک دستگاه استند یادبود به مؤسسه رعد فاطمیه اهدا می­کنم تا آنها نیز این کار پسندیده را ترویج کنند.

در ادامه این بازدید هنرجویان کلاس تئاتر اعظم دلداده با اجرای نمایشنامه­ ای در سالن همایش مؤسسه، حاضران را به تحسین وا داشتند و گروه سرود نابینایان مؤسسه هم قطعه ای اجرا کردند و در ادامه مهندس محمدجواد امین ­زاده «جامعه مجازی رعد» را برای حضار معرفی کرد و افزود: در مرحله آزمایشی این سیستم توانایی شناسایی کاربران و ارزش­ گذاری بر رفتارهای مجازی کاربران را دارد و از آنجا که این سیستم هوشمند است، بالاترین امتیازات کسب شده توسط اعضا را اطلاع می­دهد و امنیت اخلاقی فضای مجازی را تضمین می­کند.

وی یادآور شد در این سیستم بخش­­هایی چون وبلاگ، آلبوم تصاویر، خدمات توان­یابی، آموزش، سرگرمی، علمی، گروه­ها، نظرسنجی و ... وجود دارد.

در پایان این بازدید نیم روزه برای توسعه همکاری­های آموزشی و تبادل تجربیات بین مسؤولان 2 مرکز توافق به عمل آمد.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است