مشاوره‌های ژنتیک را جدی بگیریم

مشاوره‌های ژنتیک را جدی بگیریم

24 تیر 1396

مدیرکل بهزیستی استان زنجان تاکید کرد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را جدی بگیریم، زیرا نیمی از معلولیت‌ها ریشه ژنتیک دارند.

 

 محمد محمدی‌قیداری در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه زنجان، با اشاره به فرا رسیدن هفته بهزیستی، اظهار کرد: بهزیستی از بدو تولد تا زمان سالمندی خدماتی برای جامعه هدف خود در برنامه دارد.

 

وی با اشاره به سالروز تشکیل سازمان بهزیستی در ۲۹ تیر سال ۵۹ به همت شهید والا مقام دکتر محمدعلی فیاض‌بخش که لایحه آن را تقدیم مجلس کرد و مورد تصویب قرار گرفت، تصریح کرد: جامعه هدف سازمان بهزیستی شامل ایتام، زنان سرپرست خانوار، معلولان، در راه ماندگان و سالمندان هستند که علاوه بر ارایه خدمت، سازمان بهزیستی تاکید ویژه‌ای بر آگاه‌سازی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد.

 

محمدی‌قیداری با بیان اینکه بخشی از جامعه هدف سازمان بهزیستی، عموم مردم هستند، تصریح کرد: اهتمام بر آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه آسیب‌های اجتماعی، از جمله اعتیاد و حاشیه‌نشینی در دستور کار قرار دارد.

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به جامعه تحت پوشش بهزیستی در استان زنجان، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۲۳ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی استان زنجان قرار دارند که از این تعداد هفت‌هزار خانوار مستمری‌بگیر و مابقی از خدمات موردی این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

 

محمدی‌قیداری با بیان اینکه ۵۰ درصد از معلولیت‌ها به عوامل ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی و زودهنگام مربوط می‌شود، تصریح کرد: ارایه مشاوره ژنتیک یکی از مواردی است که بهزیستی اهتمام ویژه‌ای به آن دارد و خانواده‌ها با جدی گرفتن این مسئله می‌توانند تا حد قابل توجهی از تولد نوزاد معلول جلوگیری کنند.

 

وی با بیان اینکه توانمندسازی معلولان از جمله اقدامات بهزیستی است، به اقدامات ابتدایی در پیشگیری از معلولیت اشاره کرد و گفت: سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال برای تشخیص تنبلی چشم و انجام اقدامات لازم همچنین تست شنوایی از نوزادان یک تا ۱۰ روزه که در صورت نیاز نوزادان، به مراکز کاشت حلزون معرفی شوند تا با اقدام به موقع، شاهد بروز مشکلات غیرقابل جبران بعدی نباشیم.

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان تاکید کرد: هزینه کاشت حلزون برای نوزادان در حدود ۳۰ میلیون تومان است و در حال حاضر نوزاد پشت خط انتظار برای کاشت حلزون در استان وجود ندارد و در صورت تشخیص نوزادان در اسرع وقت به مراکز تخصصی معرفی می‌شوند.

 

محمدی‌قیداری با تاکید بر اینکه استان زنجان رتبه ۳۰ در حوزه موادمخدر را دارد، خاطرنشان کرد: این مسئله موجب نمی‌شود تا اقدامات پیشگیرانه در زمینه موادمخدر مورد توحه نباشد، بلکه بهزیستی با جدیت در این زمینه حضور دارد و دوره‌های آموزشی را به فراخور مخاطبان و جامعه هدف برگزار می‌کند.

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: خط مشاوره ۱۴۸۰ در اختیار شهروندان قرار دارد که طی سال گذشته ۱۰ هزار تماس در موارد مختلف از سوی شهروندان در سطح استان با این سامانه صورت گرفته است.

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است