دغدغه های ورزشکاران ناشنوا در میزگرد تخصصی ایرنا/ تبعیض در اختصاص پاداش و اشتغال رفع شود

دغدغه های ورزشکاران ناشنوا در میزگرد تخصصی ایرنا/ تبعیض در اختصاص پاداش و اشتغال رفع شود

25 تیر 1396

در مراسم بدرقه رسمی کاروان ورزشی ناشنوایان ایران به المپیک 2017 در شهر سامسون کشور ترکیه که با حضور مسعود پزشکیان نایب ریئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، نماینده این ورزشکاران بیانیه ای را قرائت کرد که بیان کننده مشکلات و خواسته های آنان بود و در پایان دست یاری به سوی مسئولان دولت، ‌نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت ورزش و جوانان دراز کرد تا گره کار به دست آنان باز شود.


مهران تیشه گران دبیر فدراسیون ناشنوایان در آستانه این اعزام در میزگرد تخصصی ایرنا به همراه دو تن از مربیان تیم های اعزامی به المپیک 2017 به تشریح مشکلات ورزش ناشنوایان و چگونگی روند اعزام کاروان ورزشی ناشنوایان پرداخت.


این مدیر ورزشی کشور گفت: ‌ناشنوایان چون سایر ورزشکاران جهان جدای از علاقه و تمایل درونی برای فعالیت در عرصه قهرمانی و حرفه ای نیاز به انگیزهایی دارند که داشتن امکانات، تجهیزات مناسب، زیرساخت ها از جمله سالن ها و فضاهای ورزشی از مهم ترین آنان است.


به گفته این مسئول، ناشنوایان تنها یک مرکز ورزشی اختصاصی در کشور دارند که آن هم در تهران است و با توجه به تمرکز آن در یک نقطه حتی همگی ورزشکاران ناشنوای تهران نیز برای حضور در این مرکز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.


تیشه گران ناچیز بودن پاداش قهرمانان ناشنوا نسبت به سایر ورزشکاران را از مهم ترین مشکلات این قشر عنوان کرد و گفت:‌ هیچ فرقی بین مدال ناشنوایان در عرصه جهانی یا المپیک با مدال ورزشکاران توانمند یا معلول وجود ندارد و ضمن اینکه ما نیز به اندازه سایر ورزشکاران قهرمان در اردوها حضور داشته و تمرینات خود را با تلاش و توان بالا پیگیری می کنیم.


این کارشناس ورزشی ادامه داد: ‌چگونه ممکن است پاداش سایر قهرمانان 300 سکه باشد و به قهرمانان ناشنوا فقط 30 سکه پاداش تعلق بگیرد.


دبیر فدراسیون ناشنوایان گفت:‌ برخی بر این باور هستند که فدراسیون ناشنوایان زیر مجموعه و عضو هیچ سازمانی از جمله کمیته بین المللی المپیک یا پارالمپیک نیست، بنابراین طبیعی است که میزان پاداش آنان با سایر ورزشکاران متفاوت باشد.


وی اضافه کرد: ورزشکاران ناشنوا چون سایر ورزشکاران مدال کسب کرده و روی سکو می روند و با این قهرمانی پرچم ایران برافراشته و سرود جمهوری اسلامی نواخته می شود.


تیشه گران ادامه داد:‌ این ورزشکاران نیز برای حضور در رقابت های آسیایی، ‌جهانی و المپیک در اردوهای طولانی مدت حضور داشته و حدود هشت ساعت در روز تمرین می کنند و این درحالی است که این ورزشکاران نیز گاهی به دلیل طولانی بودن اردوها در زندگی و شغل شان دچار مشکل می شوند.


تیشه گران افزود: متاسفانه نگاه به رشته های مختلف ورزشی در کشور یک نگاه متوازن نیست و برخی رشته ها گاهی به فراموشی سپرده می شود.


دبیر فدراسیون ورزش ناشنوایان، موضوع اشتغال را از دیگر مشکلات این عرصه عنوان کرد و گفت:‌ تبعیض دیگری که جامعه ورزش ناشنوایان با آن روبرو است، امتیاز امکان استخدام کشوری برای قهرمانان ورزشی است که این امتیاز به ورزشکاران ناشنوا داده نمی شود.


وی البته با تقبیح این اندیشه که حضور در عرصه ورزشی و کسب قهرمانی با هدف پاداش و امتیاز های مختلف است، گفت:‌ عموما هیچ ورزشکاری با این اندیشه گام در عرصه قهرمانی نمی گذارد، اما همه ورزشکاران امیدوار هستند که هیچ تبعیضی میان آنان وجود نداشته باشد.


تیشه گران افزود:‌ از سالیان گذشته تاکنون بسیاری از ورزشکاران ناشنوا به دلیل حضور در اردوهای آماده سازی مشاغل خود را در بخش های مختلف از دست داده اند که این مساله موجب کاهش انگیزه حضور دوباره در اردوها شده است و لطمات جبران ناپذیری به ورزش قهرمانی در این حوزه و جایگاه جهانی ایران وارد می کند.


وی تصریح کرد: شانس استخدام کشوری می تواند انگیزه این ورزشکاران را برای کسب سکوها و مدال های خوشرنگ در رویدادهای بین الملی و المپیک در سطح قابل توجهی ارتقا دهد.


وی اضافه کرد : البته تعدادی از اعضا هیات رئیسه فدراسیون ناشنوایان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند و ما امیدواریم این مساله را با جدیت بیشتر دنبال کنند.


این مسئول ورزشی همچنین از رسانه ها خواست تا بیش از گذشته تلاش ورزشکاران ناشنوا را در عرصه های بین المللی پوشش دهند تا سهمی در افزایش انگیزه آنان داشته باشند.


دبیر فدراسیون ناشنوایان همچنین به تشریح برنامه آماده سازی تیم ها برای حضور در بیست و سومین دوره المپیک 2017 ترکیه پرداخت و گفت:‌ برنامه های تمرینی این تیم ها برای حضور قدرتمند در المپیک باید از حدود یک سال قبل آغاز می شد، ‌اما به دلایلی این برنامه ها به تعویق افتاد و تقریبا دوماه پس از برگزاری مجمع انتخاباتی و انتخاب رئیس فدراسیون آغاز شد.


وی با اشاره به اینکه این تمرینات از اوایل دی ماه 95 با انجام رقابت های انتخابی و در برخی رشته ها با مسابقات قهرمان کشوری آغاز شد، افزود:‌ برای هر رشته بین هشت تا 11 اردوی آماده سازی برگزار شد و در این مدت به طور متوسط هر هفته 90 ورزشکار در اردوهای آماده سازی حضور داشتند.


پس از انتخاب نفرات برتر هشت رشته ورزشی تکواندو، جودو، ‌کاراته، فوتبال، والیبال، ‌دوومیدانی و کشتی آزاد و فرنگی، نفرات برتر پنج رشته ورزشی شنا، بولینگ، بدمینتون، تیراندازی و والیبال ساحلی نیز به اردو دعوت شدند.


تیشه گران با بیان اینکه کاروان ناشنوایان در مجموع با 13 رشته ورزشی در المپیک 2017 ترکیه شرکت خواهد کرد،‌ گفت:‌ با توجه به مشکل مالی که فدراسیون با آن مواجه بود ،‌ از مسئولان وزارت ورزش و جوانان خواستیم تا 50 درصد از اعتبار دو میلیاردی فدراسیون در سال 96 را زودتر از موعد پرداخت کند تا در جهت آماده سازی تیم ملی هزینه شود که خوشبختانه وزارت ورزش و جوانان با درخواست فدراسیون موافقت کرد.


تیشه گران اشاره به اینکه فدراسیون ناشنوایان حدود دو و نیم میلیارد تومان اعتبار برای اعزام کاروان ورزشی به بیست و سومین دوره بازی های المپیک 2017 سامسون هزینه کرده است، ‌افزود:‌حدود یک میلیارد این هزینه نقدی بوده و بقیه به صورت حمایتی شامل تامین فضاهای ورزشی توسط شهرداری و پرداخت هزینه بلیت از سوی سازمان بهزیستی تامین شده است.


دبیر کل فدراسیون ناشنوایان یاداورشد:‌ مربیان تیم های ملی نیز بدون هیچ حقوق و چشمداشتی و با دل و جان تیم های ملی را همراهی و آماده کرده اند.


وی اضافه کرد: ‌فدراسیون هیچ حامی مالی خاصی از بخش خصوصی ندارد اما روی کمک سازمان هایی چون بهزیستی، شهرداری ها و فدراسیون های ورزشی حساب کرده و از همراهی و همدلی آنان بهره مند شده است.


دبیر فدراسیون ناشنوایان ادامه داد:‌ کاروان ورزشی ناشنوایان متشکل از 107 ورزشکار از امروز - شنبه - در قالب 13 گروه به شهر سامسون ترکیه اعزام می شود و هدف ما این است که ورزشکاران چند روز پیش از آغاز رقابت ها در سامسون حضور یافته تا ضمن هماهنگی با شرایط آب وهوایی این کشور، بدون خستگی و با نشاط به مصاف حریفان بروند.


این مدیر ورزشی با یادآوری اینکه کاروان ایران در بیست و دومین دوره بازی های المپیک با 43 مدال رنگارنگ جایگاه هشتم جهان را به خود اختصاص داد، ‌گفت:‌ پیش بینی ها حکایت از موفقیت بیشتر ایران در چهار رشته کاراته، جودو، ‌تکواندو و والیبال در این رقابت ها دارد و امیدوارم که ورزشکاران بتوانند جایگاه ایران تا دو پله افزایش دهند.


وی با بیان اینکه کاروان ایران در این دوره از نظر کمی و کیفی نسبت به دوره قبلی رشد داشته است، ‌افزود: ‌کاروان ایران از سال 1961 المپیک هلسینکی در این رقابت ها حضور جدی داشته و به طور مرتب تعداد مدال ها و جایگاه ایران روند رو به رشدی را نشان داده است که امیدواریم این روند در ترکیه نیز ادامه یابد



سرمربی تیم ملی پومسه زنان ناشنوا نیز  با اظهار امیدواری نسبت به کسب مدال طلای این دوره از رقابت ها توسط پومسه کاران گفت: در دوره گذشته تکواندو زنان و مردان هریک در دو بخش پومسه و کیورگی سه مدال برنز کسب کردند و ما امیدواریم بتوانیم در این دوره رنگ مدال ها خوشرنگ تر شود و دست کم یک مدال طلا نیز بگیریم.
بدری اسدی اضافه کرد:‌ هنوز کشورهای شرکت کننده در این رقابت ها مشخص نشده است اما از مهم ترین رقبای ما در این رقابت ها نمایندگان کره جنوبی، چین تایپه و ترکیه هستند که شرایط بسیار خوبی از نظر آمادگی دارند.



«محمد رضا لویی مقدم» مربی تیم جودو نابینایان ایران نیز گفت: در پنج ماه گذشته، اردوهایی مشترکی تیم ملی جودو ناشنوایان با تیم های ملی بزرگسالان و جوانان برگزار شد تا حریف تمرینی یکیدگر باشیم.


مربی تیم جودو نابینایان ایران با اشاره به استفاده از بازیکنان ناشنوا در رقابت های جام حدفی ورزشکاران شنوا، گفت: پس از رقابت های المپیک 2013 ناشنوایان در شهر صوفیه بلغارستان، فدراسیون جودو رقابت های جام حذفی را برگزار کرد و ما از 6 بازیکنان ناشنوا در این رقابت ها استفاده کردیم و که سه نفر به مقام سوم کشور رسیدند.


وی افزود : این موفقیت سبب شد جودوکاران ناشنوا به خودشان امیداوار شوند که بین آنان و بازیکنان شنوا فرقی وجود ندارد و حتی در بعضی از اوزان بهتر از آنان عمل کرده اند.


لویی مقدم ادامه داد: این وضعیت سبب شد به خودمان امیدواری بدهیم که در رقابت های لیگ یک کشور شرکت کنیم و حتی در دیدار پایانی با شکست 7 بر دو تیم پاس قوامین به مقام قهرمانی رسیدم.


مربی تیم جودو ناشنوایان از «مهرداد سیدی» به عنوان بهترین جودو کار کشور در وزن 100 کیلوگرم یاد کرد و گفت: اینکه یک ناشنوا به این مقام در کشور دست یابد جای خوشحالی است که این ورزشکاران توانایی انجام کارهای نشدنی را نیز دارند.


وی گفت: جودوکاران ناشنوا دو سال است در لیگ برتر حضور دارند و از زمان موفقیت های آنان، همیشه از ورزشکاران ما برای شرکت در این مسابقات دعوت می شود. این درحالی است که جودوکاران ناشنوا در رقابت های قهرمانی کشور که هفته گذشته به پایان رسید در بخش کاتا به مقام سوم کشوری دست یافتند. البته این مقام درحالی بدست آمد که نفرت اول و دوم مقام های قهرمانی جهان را در کارنامه خود دارند.


لویی مقدم در خصوص موفقیت تیم ملی جودو ناشنوایان افزود: برای دومین دوره است که تیم جودو ناشنوایان در رقابت های المپیک این گروه از ورزشکاران شرکت می کند و نخستین حضور نیز در رقابت های المپیک 2013 بلغارستان رخ داد.


وی گفت: در آن دوره دو مدال برنز در بخش انفرادی و یک مدال برنز در بخش تیمی بدست آوردیم و در بخش کاتا نیز به مدال طلا رسیدیم تا با همین نشان رتبه کاروان ایران از یازدهم به هشتم ارتقا یابد.
مربی تیم جودو ناشنوایان با اشاره به ترکیه، میزبان رقابت های المپیک 2017 ناشنوایان به عنوان اصلی ترین رقیب ایران گفت: به بازیکنان تیم ملی گوشزد کردیم که ترکیه به رقم صاحب سبک نبودن، قوی و خطرناک است که می توان برای تیم ایران دردسر ساز باشد.


لویی مقدم درباره مهمترین حریفان ایران در رقابت های المپییک 2017 افزود: فرانسه، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و روسیه از مهمترین حریفان ایران در بخش کاتای رقابت های المپیک ناشنوایان هستند.


وی درباره اینکه آیا فدراسیون جودو برای روند آمادگی ملی پوشان همکاری لازم را با تیم ناشنوایان داشت است یا خیر؟ بیان داشت: تمرینات تیم جودو ناشنوایان در سالن شهید افراسیابی برگزار می شد و در برنامه ریزی این تمرینات تیم های جوانان و بزرگسالان جودو شنوا نیز حضور داشتند. حتی سرمربیان این تیم ها علاقه مند بود که برنامه تمرینی خود را با تیم ناشنوایان برگزار کند که در مجموع می توان گفت همکاری خوبی فدراسیون جودو با تیم ملی ناشنوایان داشت.


مربی تیم جودو ناشنوایان ایران با اشاره به فعال بودن استعدادیابی استان های مختلف ایران در این رشته گفت: مربیان تیم جودو ناشنوایان دراستان های خراسان شمالی و رضوی، کرمانشاه و خوزستان که جودو خیز هستند، بازیکنان مستعد خود را به تیم ملی معرفی می کنند. در همین روش بازیکن 15 ساله ای را شناسایی کردیم که در رقابت های نوجوانان تهران به مقام نخست دست یافت.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است