مناسب سازی ساختمان‌های عمومی برای معلولان مورد توجه قرار گیرد

مناسب سازی ساختمان‌های عمومی برای معلولان مورد توجه قرار گیرد

25 مرداد 1396

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: مناسب سازی ساختمان‌های عمومی برای معلولان باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 صباح قریشیدر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان کردستان، با اشاره به اینکه اولین جلسه ستاد با حضور نماینده معلولان و نماینده انجمن‌ها برگزار می‌شود، اظهار کرد: اهداف ستاد، مناسب سازی و توجه به تامین نیازهای معلولان است که باید به یک مطالبه عمومی بین مردم و مسئولان تبدیل شود.

 

وی، مناسب سازی معابر شهری و اماکن عمومی را کوچکترین کاری دانست که می‌توان برای معلولان انجام داد و افزود: با توجه به اینکه روشندلان کارهایی را انجام داده‌اند که افراد سالم توان انجام آن را ندارند، نباید هرگز از انجام کاری ناامید شوند.

 

مدیر کل بهزیستی استان کردستان گفت: اهداف ستاد مناسب سازی باید به صورت یک خواسته درونی و وظیفه شرعی باشد و تا خود ما نخواهیم نمی توانیم کاری را انجام دهیم. مسئولان باید در تمام استان افراد معلول را بیش از پیش حمایت کنند و مناسب سازی ساختمان‌های عمومی هم مورد توجه قرار گیرد.

 

قریشی اعلام کرد: نسبت به چهار سال گذشته که فعالیت خود را آغاز کردیم پیشرفت‌های زیادی در بحث مناسب سازی معابر داشته‌ایم اما تا رسیدن به حد مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم.

 

وی با تاکید بر پیگیری مصوبات ستاد مناسب سازی، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که این خواسته‌ها تنها به بهزیستی اختصاص داده نشود و به عنوان یک حقوق شهروندی تمام ادارات پای کار بیایند.

 

استاندار کردستان نیز گفت: شوراهای دور پنجم حتما مبحث مناسب سازی معابر، اماکن و ساختمان‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

 

 عبدالمحمد زاهدی، در دومین جلسه کمیته مناسب سازی استان کردستان اظهار کرد: کار مناسب سازی یک کار علمی و فنی است و در طراحی ساختمان‌ها و معابر حتما باید از مشاوران ذیصلاح، استفادە و پیش‌بینی‌های لازم برای مناسب سازی انجام شود.

 

وی با بیان اینکە اگر حتی یک نفر معلول هم داشته باشیم باید فضا را برای او مناسب سازی کنیم، افزود: از اول شهریورماە شوراهای دور پنجم آغاز بکار می‌کنند که از شوراها می‌خواهیم حتما مبحث مناسب سازی را در دستور کار خود قرار دهند.

 

استاندار کردستان در ادامه از شهرداری خواست تا از صدور پایان کار برای ساختمان‌های عمومی کە مناسب سازی را رعایت نکردەاند پرهیز کند.

 

وی، استفاده از مشاور ذیصلاح را در طراحی اماکن و ساختمان‌ها ضروری دانست و افزود: ساختمان‌های قدیمی نیز عمدتا مشکل دارند که با صرف اعتباری اندک می‌توانند مناسب سازی را انجام دهند. بهتر است در مناسب سازی‌ها نظرات معلولان و نیازهای آنان در اجرای طرح‌ها جمع بندی و براساس اولویت بندی اقدام شود. همچنین می‌توان در تمامی پارک‌های سطح شهر حداقل وسایل ورزشی را برای معلولان فراهم کرد که امیدواریم شهرداری این مسئله را مدنظر قرار دهد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز بر لزوم آموزش و فرهنگ سازی برای حل مشکلات معلولان در زمینه مناسب سازی تأکید کرد.

 

 امیر قادری  در دومین جلسه کمیته مناسب سازی استان اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه در شهرهای استان انجام شده است، اما هنوز مشکلات زیادی هم پیش رو است و باید به تدریج برطرف شوند.

 

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم شهرهای ما دوستدار معلولان باشند، گفت: در چنین شهری میان انسان‌های عادی و معلولان در بهره مندی از حقوق شهروندی تفاوتی وجود ندارد و اگر بتوانیم این شرایط را در شهرها ایجاد کنیم، قطعا می‌توانیم بگوییم سیاست‌ها و اهدافی که برای کمیته مناسب سازی در سطح کشور و استان و شهرستان‌ها تدوین شده است را عملیاتی و اجرایی کرده‌ایم.

 

معاون عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه باید شرایط معلولان را درک کنیم، افزود: نباید فردی به دلیل محدودیت جسمی از برخی امکانات و حقوق شهروندی محروم شود و این قضیه باید با فرهنگ سازی میان مسئولان جا بیفتد. البته این موضوع تنها مختص ایران نیست و در همه کشورهای دنیا وجود دارد، اما بسیاری از کشورها توانسته‌اند مشکلات را در این ارتباط حل کنند.

 

وی با بیان اینکه باید هدفگذاری کنیم، گفت: مناسب سازی کاری پرهزینه بوده و اعتبارات کلان نیاز دارد، بنابراین باید صبور باشیم و با برنامه حرکت کنیم و فراموش نکنیم مناسب سازی در قالب شعار عملی نیست و باید فعالیت‌های اجرایی در این زمینه در دستور کار باشد.

 

معاون استاندار کردستان تصریح کرد: به همین دلیل، ضمن آنکه مناسب سازی معابر و پارک‌ها و بوستان‌ها را در اولویت قرار دادیم، ناحیه بهاران سنندج را به عنوان یک ناحیه نوساز به عنوان پایلوت این طرح قرار دادیم تا بتوانیم سیاست‌های اصلی مناسب سازی را در سنندج از طریق منطقه بهاران نهادینه کنیم و به تدریج به سایر محلات شهر هدایت دهیم.

 

قادری تأکید کرد: شهرداری‌ها که در این ارتباط هزینه کرده و کار اجرایی انجام می‌دهند، باید حتما از مشاور ذیصلاح و آشنا به بحث مناسب سازی استفاده کنند و کمیته فنی نیز باید بر این قضیه نظارت کند تا اعتباراتی که در این راستا هزینه می‌شود، حساب شده بوده و جامعه هدف را پوشش بدهد.

 

وی یادآور شد: با تأکیدات استاندار کردستان، تلاش کردیم جلسات مناسب سازی را در استان برگزار کنیم و اخیرا هم مکاتباتی با فرمانداران صورت گرفت تا برگزاری جلسات مناسب سازی را به صورت جدیتر در دستور کار قرار دهند.

 

معاون استاندار کردستان خاطرنشان کرد: نگاه مسئولان باید اینگونه باشد که در خانواده خود یک معلول دارند و اگر این حس در آنها نهادینه شود می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

 

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کردستان نیز بر ضرورت نگاه اعتقادی به موضوع مناسب سازی تأکید کرد و گفت: لازم است معلولان هم به مانند سایر شهروندان از امکانات استفاده کنند و این جزو حقوق شهروندی آنها است.

 

 منطقه کردستان، جمشید اسدی روز پنجشنبه در دومین جلسه کمیته مناسب سازی استان اظهار کرد: اقدامات خوبی طی چند سال اخیر برای نهادینه سازی فرهنگ مناسب سازی انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه البته هنوز تا وضعیت ایده آل در این زمینه فاصله زیادی داریم، گفت: اما امروز دستگاه‌ها، خود را مکلف به اجرای قانون مناسب سازی برای معلولان کرده‌اند و طی ارزیابی هم که سال گذشته صورت گرفت، کردستان رتبه شاخصی کسب کرد که نشان از توجه دستگاه های اجرایی به معلولان است.

 

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کردستان خاطرنشان کرد: اقداماتی همچون نوسازی مدارس در این خصوص انجام شده است و امروزه در حوزه شهرداری‌ها، صدور پایان کار برای اماکن عمومی و دولتی، مشروط به اجرای بندهای مربوط به معلولان است.

 

اسدی با بیان اینکه در سال گذشته دستگاه های اجرایی استان به عنوان پایلوت در مناسب سازی، ارزیابی و مشکلات آنها رصد و ابلاغ شد، گفت: برای رفع مشکلات باید با اهتمام بیشتر دستگاه ها، هم محیط شهری و هم ادارات برای استفاده بهتر و آسان معلولان فراهم شود.

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است