مشارکت ۳۵ هزار نفر در مراسم گرامیداشت روز و هفته پارالمپیک

مشارکت ۳۵ هزار نفر در مراسم گرامیداشت روز و هفته پارالمپیک

18 مهر 1396

دهمین دوره مراسم بزرگداشت روز و هفته ملی پارالمپیک با مشارکت ۳۵ هزار نفر همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار می شود.

 

 دهمین دوره مراسم بزرگداشت روز ملی و هفته پارالمپیک از ۲۲ تا ۲۸ مهر ماه همزمان در تهران و شهرستان ها برگزار می شود.

 

در همین راستا مسعود اشرفی دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک در نشست خبری که در محل این کمیته برگزار شد در رابطه با برنامه های پیش بینی شده برای بزرگداشت این روز و این هفته به نمایندگان رسانه های گروهی توضیح داد.

 

وی در آغاز صحبت های خود گفت: ما بعد از المپیک سیدنی  بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که سن ورزشکاران پارالمپیک رو به افزایش است. طبق  آمار در المپیک سیدنی ۱۷ ورزشکار جانباز  و ۲۴ ورزشکار معلول داشتیم در المپیک آتن این رقم به ترتیب ۲۴ و ۶۶ ورزشکار جانباز و معلول بود. برای المپیک پکن شاهد حضور ۵ ورزشکار جانباز و ۶۷ ورزشکار معلول بودیم. در المپیک لندن و ریو نیز به ترتیب ۴ و ۸ ورزشکار جانباز و ۷۵ و ۱۰۳ ورزشکار معلول داشتیم.

 

اشرفی با بیان اینکه در سال ۷۹ موضوع ورزش همگانی در کمیته ملی پارالمپیک مورد توجه ویژه قرار گرفت تصریح کرد:در همین راستا کمیته ورزش همگانی تشکیل و روزی را به عنوان پارالمپیک نامگذاری کردیم. در سال ۸۲ اولین دوره روز و هفته پارالمپیک را با حضور ۳۰۰ ورزشکار فقط در تهران برگزار کردیم و اول به ترتیب طی سال های متوالی  آن را توسعه دادیم طوری که در سال ۹۵ تعداد ۴۰۶۸۰ ورزشکار در ۳۱ استان در مراسمی ویژه هفته پارالمپیک مشارکت داشتند.

 

دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک گفت: از سال ۸۴-۸۵ ایده روز پارالمپیک در سایر کشورها نیز در حال اجرا است در حالی که این ایده از طرف ایران مطرح شده بود.

 

وی با یادآوری اینکه ۲۴ مهر ماه روز ملی پارالمپیک در تقویم ایران ثبت شده است تاکید کرد: نگاه ما به مسائل آموزشی مرتبط با ورزشکاران معلول در پنج سال آینده به تدریج تقویت و پررنگ تر خواهد شد.  باید بگویم نگاه ها در آسایشگاه ها و مراکز بهزیستی نسبت به معلولان تغییر کرده است و مدیران آنها در جلسات مختلف که در این زمینه برگزار می شود شرکت می کنند معتقدیم که با حداقل امکانات و تجهیزات لازم می توان شرایط ورزش برای ورزشکاران معلول را در این مراکز ایجاد کرد.

 

اشرفی گفت: امسال ۱۱ هزار نفر برای برگزاری هفته پارالمپیک و مشارکت در آن داوطلب هستند در حالی که قرار نیست هزینه ای به آنها تعلق بگیرد.

 

دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک با بیان اینکه سعی مان بر این است تا از حضور مسئولان ورزش نیز در برنامه های ویژه هفته پارالمپیک بهره مند شویم خاطرنشان کرد: به افراد داوطلب برای مشارکت در گرامیداشت این هفته فقط یک تی شرت اهدا می شود اما حضور مسئولان می تواند تاثیرگذار باشد. آنها به ویژه در روز پارالمپیک می توانند به عنوان یک خدمتگزار خدمت کنند.

 

 شهریاری دبیر ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پارالمپیک نیز در این نشست خبری با بیان اینکه برنامه های این هفته در قالب سه محور پیش بینی شده است گفت: محور اول مربوط به هدف و ساماندهی برنامه است. محور دوم سازمان ها و نهادهای مشارکت کننده را شامل می شود و محور سوم هم برنامه های ویژه ای است که برای تهران پیش بینی شده است.

 

وی با یادآوری اینکه طبق پیش بینی و برنامه ریزی های انجام شده در مجموع ۳۵ هزار نفر در گرامیداشت روز و هفته پارالمپیک مشارکت خواهند داشت یادآور شد:  البته ظرفیت برای این مشارکت بیشتر از این است اما بر اساس دیگر ظرفیت های موجود این تعداد را در سطح کشور خواهیم داشت.

 

دبیر ستاد برگزاری هفته پارالمپیک با بیان اینکه در راستای گرامیداشت این هفته دو ستاد تشکیل شده است خاطرنشان کرد: ستاد اصلی متشکل از سازمان ها و نهادهای متعدد است که همیشه همراه ورزشکاران پارالمپیکی بوده اند و ستاد اجرایی هم متشکل از کارشناسان کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان است.

 

وی در این رابطه ادامه داد: سازمان هایی مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش استثنایی، سازمان بهزیستی، هلال احمر، وزارت ورزش، وزارت نفت، وزارت ارشاد، وزارت کار، سازمان بنیاد شهید، صدا و سیما و فدراسیون های ورزشی از جمله نهادهایی هستند که در قالب ستاد اصلی با ما همکاری دارند البته در مجموع ۲۲ سازمان در گرامیداشت هفته پارالمپیک با ما همکاری دارند که مهمترین آنها از این قرار بود.

 

شهریاری با تاکید بر اینکه برنامه های هفته پارالمپیک بر اساس جنبش پارالمپیک و توسعه آن طراحی شده است یادآور شد: البته همزمان فعالیت های آموزشی را هم مدنظر قرار داده ایم، بر همین اساس اجرای برنامه ها با فعالیت های همگانی و آموزش آغاز می شود. یک آیین نامه آموزشی به همه استان ها ارائه کرده ایم ضمن اینکه تعبیه ایستگاه های ورزشی تخصصی-فنی با همکاری مربیان و وزارت آموزش و پرورش استثنایی در تمام استان ها پیش بینی شده است.

 
منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است