هزینه هر دانش آموز استثنایی پنج برابر عادی است

هزینه هر دانش آموز استثنایی پنج برابر عادی است

6 آبان 1396

  محسن غفوریان  در نشست خبری اظهار داشت: در سال 95 حدود سه هزار و 555 پرونده پزشکی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، بررسی شد و در نهایت خدمات درمانی همچون خدمات دارویی، بستری در بیمارستان، وسایل توانبخشی، هزینه عینک، پرداخت داروی مستمر و کاشت حلزون در اختیار دانش آموزان با نیازهای ویژه قرار گرفت.


وی با اشاره به اینکه بدون حمایت خیرین، دستگاه های مرتبط و مردم نمی توانند خدمات موثر به این دانش آموزان ارائه دهند از خیرین درخواست کرد تا در خرید وسایل مدرن ویژه دانش آموزان استثنایی مشارکت کنند.


غفوریان ادامه داد: در برنامه شناسایی به هنگام کودکان با نیازهای ویژه، سنجش سلامت جسمانی آمادگی نو آموزان و کلاس اولی ها هر سال بیش از 30 هزار نفر دیر آموز شناسایی می شود.



* از هر 65 نفر یک نفر دچار بیماری اوتیسم است
غفوریان با بیان اینکه از هر 65 نفر، یک نفر دچار بیماری اوتیسم است تعداد دانش آموزان دارای این بیماری در کشور را دو هزار نفر اعلام کرد.


وی افزود: اکنون دو هزار نفر از دانش آموز با نیازهای ویژه اتباع خارجی که عمدتا تبعه افغان هستند در مدارس تحصیل می کنند.

* سونامی بازنشستگی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی
غفوریان از سونامی بازنشستگی در این سازمان خبر داد و گفت: هر سال 800 نیرو بازنشسته می شود و در عین حال تزریق و جذب نیرو بسیار کم است.


وی با اشاره به ضرورت تغییر نگرش نسبت به پذیرش دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی اظهار کرد: مناسب سازی فضای آموزشی، ایجاد تسهیلات آموزشی و پرورشی، آموزش مسئولان، معلم و مدیران مدارس عادی، تغییر نگرش دانش آموزان و والدین از الزامات این تغییر نگرش است.


وی افزود: طبق قانون برای این دانش آموزان باید مربی رابط داشته باشیم تا برای برگزاری کلاس های جبرانی اقدام کنند و این در شرایطی است که با کمبود نیرو مواجه هستیم‌.


معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه دستگاه های متولی باید همکاری کنند تا سهمیه استخدام بیشتری به این سازمان اختصاص یابد، تعداد کارکنان سازمان را 23 هزار نفر اعلام کرد و گفت: سالانه حدود 800 نفر در این مجموعه بازنشسته می شوند از این رو ضرورت دارد، سازمان استخدامی، حداقل به تعداد افراد بازنشسته، سهمیه و مجوز استخدام بدهد تا با مشکلات کمتری مواجه شویم.

** حضور 55 هزار دانش آموز استثنایی در مدارس عادی
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: 55 هزار و 820 نفر از دانش آموزان در طرح فراگیر شناسایی شدند که اکنون در مدارس عادی تحصیل می کنند و حدود 800 مدرسه استثنایی پشتیبان پیش بینی شده تا نوع خدمات با کیفیت بیشتری به این دانش آموزان ارائه شود.


غفوریان ادامه داد: به ازای هر دانش آموز که در مدارس عادی تحصیل می کنند، دو تا هشت ساعت بر اساس شدت معلولیت آنها، معلم رابط پیش بینی شده است.


وی با بیان اینکه با بسته های آموزشی که در یک سال گذشته تهیه و در اختیار معلمان و دانش آموزان گذاشته شده، مقاومت در بین دانش آموزان در پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاس درس کاهش داشته است.


غفوریان یادآور شد: حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی دارای مزیت هایی است به این معنا که دانش آموزان عادی با تفاوت فردی آشنا می شوند.


وی ادامه داد: اصلاح، انطباق و ارتقای فعالیت های آموزشی و پرورشی در مسیر کسب مهارت های لازم برای زندگی مطلوب از سیاست های این سازمان است و نگاه ما به سمت آموزش های فنی و مهارتی است از این رو به دنبال به روز رسانی اطلاعات در دوره های متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه هستیم.


معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: اصلاح و روان سازی فرایندها و بهبود مستمر با جذب مشارکت ذینفعان، شناسایی، بهره گیری و هدایت مشارکت نهادهای اجتماعی اعم از خانواده، نهادهای دولتی برای بهبود دستیابی کودکان با نیازهای ویژه به توانمندی و مهارت زندگی، ارتقای سطح رضایت مندی نو آموزان، والدین و معلمان از نهادی های ذینفع از دیگر سیاست های این سازمان است.


غفوریان بیان کرد: هفت گروه با نیازهای ویژه شامل دانش آموزان با مشکلات شنوایی، بینایی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی، اختلال هیجانی، دارای مشکل ویژه، جسمی و حرکتی زیر پوشش این سازمان قرار دارند.


* دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی رها نمی شوند
غفوریان با تاکید بر اینکه همه دانش آموزان ویژه به مدارس عادی نمی شوند و صرفا دانش آموزان دارای آسیب شنوایی، بینایی، معلول جسمی و حرکتی به مدرسه عادی می روند، گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی رها نمی شوند بلکه 52 هزار معلم رابط برای ارائه آموزش های لازم به این دانش آموزان در مدارس فعالیت دارند.


وی ادامه داد: همچنین 32 نشست تخصصی در 32 استان برای معلمان برگزار شده و سه بسته در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار گرفته تا نحوه ارتباط با دانش آموزان با نیازهای ویژه را آموزش ببینند و ویژگی های این دانش آموزان را شناسایی کنند.


معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنائی افزود: برای تغییر نگرش نسبت به این دانش آموزان باید از لایه های پایین آموزش و پرورش شروع شود به همین منظور امسال اردوهای یک روزه به صورت آزمایشی برنامه ریزی شده است.


غفوریان مناسب سازی محتوای کتاب درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: در این رابطه سه سال قبل یک کار پژوهشی با دانشگاه شهید بهشتی انجام و از سوی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس ابلاغ شد تا مناسب سازی در مدارس عادی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه صورت گیرد.


وی با بیان اینکه سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنائی فراگیز سازی است، اظهار داشت: مایل به گسترش مدارس شبانه روزی نیستیم اما این امر به ویژه در مناطق محروم اجتناب ناپذیر است.


معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی کشور گفت: اکنون یک هزار و 630 دانش آموز دختر و پسر در 25 مرکز شبانه روزی زیر پوشش این سازمان هستند.


غفوریان ادامه داد: سال گذشته اعتبار سازمان استثنایی حدود 220 میلیارد ریال بود که این رقم در سال 96 به بیش از900 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.


وی در ادامه به برخی از مشکلات سازمان استثنایی اشاره کرد و گفت: 30 درصد دانش آموزان به دلیل محدودیت اعتبارات زیر پوشش سرویس ایاب و ذهاب رایگان نیستند و نیازمند نیروی گفتار درمانگر و کار درمانگر و نیروهای خدماتی هستیم.


معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنائی افزود: در سال 96 سیاست این سازمان استفاده از الفبای دستی به عنوان یکی از مدل های زبان اشاره برای دانش آموزان ناشنوا به منظور بالابردن کیفی آموزشی است و قرار است برای اولین بار محتوای آموزشی در پایه اول ابتدایی و در درس فارسی از زبان اشاره استفاده شود.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است