بهره مندی 14 هزار معلول روستائی مازندران از طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه

بهره مندی 14 هزار معلول روستائی مازندران از طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه

16 دی 1396

طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از سال 80 به صورت رسمی در تمامی روستاهای کشور به اجرا گذاشته شد و از تیر ماه امسال هم اجرای آن در بعضی از شهرهای کشور از جمله یک شهر مازندران آغاز شد.


علیرضا قلندری  در نخستین همایش توانبخشی مبتنی برجامعه در شهرستان آمل افزود که این طرح در مناطق روستایی استان با هدف شناسایی افراد معلول ، ارائه خدمات توان بخشی و تامین وسایل مورد نیاز آنها اجرا می شود.


وی گروه هدف این طرح را معلولانی معرفی کرد که به نهادهای ارائه دهنده خدمات دسترسی نداشته یا از لحاظ مالی توانایی لازم را برای تهیه لوازم ندارند.


قلندری گفت که این طرح با همکاری تسهیل گران محلی ، بهورزان ، دهیاران ، شوراها و سایر گروههای اجتماعی در روستاها اجرا می شود و در اجرای آن خدماتی که برای یک فرد معلول در روستا لازم است در زمینه های مختلف مانند درمان ، اشتغال و تحصیل توسط تسهیل گران محلی ارائه می شود.


معاون مدیرکل بهزیستی مازندران هدف نهایی اجرای این طرح را توسعه خدمات توان بخشی در سطح محلی و برابرسازی فرصت ها و افزایش حضور افراد دارای ناتوانی در جامعه از طریق مشارکت افراد معلول ، خانواده های آنان، جامعه محلی ، نظام بهداشتی- درمانی، آموزشی، حرفه ای، خدمات اجتماعی و بهزیستی برشمرد .


قلندری با بیان اینکه شناسایی و خدمات رسانی به این قشر که در مناطق روستایی یا محروم زندگی می کنند بدون مشارکت جامعه امکان پذیر نیست ، گفت : انتظار است که اعضای شورای اسلامی ، دهیاران، تسهیل‌گران محلی و میانی ، بهورزان، خانه های بهداشت و پایگاه های مقاومت بسیج روستایی از شرکای بهزیستی در اجرای این طرح باشند.


وی درخواست کرد که برای فراهم ساختن زمینه اشتغال و مناسب سازی معابر برای معلولان حمایت ها و تمهیدات لازم اندیشیده شود تا این افراد بتوانند در جامعه ایفای نقش داشته باشند.
** گله از کم کاری برخی دستگاهها


معاون مدیرکل بهزیستی مازندران یکی از مشکلات درحوزه رسیدگی خدمات به جامعه هدف معلولان را کم کاری و همکاری نکردن برخی دستگاههای اجرایی مسئول در این حوزه بیان کرد و گفت : در زمان حاضر نگاه به جامعه معلولان دیگر فقط مناسب سازی فضای عمومی شهری نیست ، بلکه نگاه این است که جامعه باید پذیرای معلولان باشد.


قلندری افزود : مدیران واحدهای تولیدی بخش خصوصی نیز لازم است برای واگذاری برخی مشاغل به معلولان اقدام کنند و نگران نباشند برای این که در سال های اخیر در حوزه توانمندسازی معلولان اقدام های زیادی انجام شده که آنان از عهده برخی کارها به راحتی برمی آیند.


طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه دارای سابقه دستکم سه دهه ای در جهان است و هدف ایران هم تلاش دارد تا با ارائه خدمات ششگانه به معلولین شامل آموزش در خانواده ، آموزش در جامعه ، استفاده از سیستم ارجاع ، ارائه وسایل کمک توانبخشی ، اشتغال و کاریابی معلولین و خدمات حمایت اجتماعی معلولین نگرش منفی نسبت به معلولان و ورود آنان به صحنه اجتماعی را از طریق تقویت توانمند سازی این قشر تغییر دهد.


این طرح مبتنی بر پنج اصل مساوات ، اصل عدالت اجتماعی ، اصل همبستگی ، اصل تلفیق عموم و اصل کرامت و عزت نفس است.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است