توانمندی سازی 150 معلول نوشهری

توانمندی سازی 150 معلول نوشهری

23 اردیبهشت 1397

رئیس اداره بهزیستی نوشهر با اشاره به تاثیر آموزش در زندگی معلولان کم توان ذهنی گفت: از تعداد 300 معلول کم توان ذهنی آموزش دیده شهرستان تاکنون 150 نفر پس از فراگیری مهارت‌های خودیاری و استقلال فکری، به کار در امر صنایع دستی مشغول شدند.


کم توان ذهنی افرادی هستند که از نظر فعالیت های ذهنی نسبت به همسالان خود از نظر توانایی یادگیری، سازگاری با محیط، بهره برداری از تجربیات، درک مفاهیم، قضاوت و استدلال صحیح، با درجه های مختلف دارای نارسایی می باشند و باید برای افزایش توانائیهای ذهنی این گروه در خانواده و مراکز مختلف آموزش توانبخشی، تحت آموزش های لازم قرار گیرند تا بتوانند در انجام کارها و حتی اشتغال موفق باشند.


جواد بسطامی : هم اکنون 600 معلول کم توان ذهنی شهرستان شناسایی شده که از این تعداد 300 معلول تحت آموزش قرار گرفتند.


وی با اشاره به شرایط سنی این افراد ، گفت : 148 نفر از 600 کم توان ذهنی نوشهر زیر 14 سال سن دارند که میزان یادگیری افراد کم توان ذهنی به ویژه در سن کم موفقیت آمیزتر است.

 


رئیس بهزیستی نوشهر به محصولات تولیدی از سوی افراد کم توان ذهنی اشاره کرد و افزود: این محصولات قابلیت رقابت با سایر تولیدات را دارد ولی نیازمند اختصاص بازارچه ویژه برای عرضه است.


بسطامی همچنین گفت: سال گذشته با اجرای طرح استاد شاگردی برای 25 نفر معلول اشتغالزایی شد و از سوی دیگر نیز 121 معلول نوشهری به صورت خویش فرمایی و 180 معلول نیز از هدفمندی یارانه ها بیمه شده اند.


رئیس بهزیستی نوشهر در خصوص حمایت از این افراد هم گفت : این نهاد برای آموزش توانبخشی و حرفه ای به هر یک از افراد کم توان ذهنی ماهانه 380 هزار تومان و همچنین برای ویزیت در منزل این افراد نیز ماهانه 128 هزار تومان به مراکز توانبخشی و حرفه آموزی پرداخت می کند.


مسئول فنی مرکز جامع توانبخشی و حرفه آموزی رشد نو ویژه کم توان ذهنی نوشهر هم به خبرنگار ایرنا گفت : در این مرکز کارگاه های حرفه آموزی از جمله آموزش معرق چوب، منبت کاری، چرم دوزی، سفالگری، گلیم دوزی، تابلو فرش ،تئاتر و موسیقی به همراه کلینیک های کار درمانی، گفتار درمانی و درمان روانشناختی و مشاوره فعالیت دارد که هر بخش به ارائه خدمات مورد نیاز مددجویان تحت پوشش می پردازد.


افسانه خواجوند، یکی از اهداف مهم این مرکز را رشد مهارت های اجتماعی افراد کم توان ذهنی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 43 پسر بالای 14 سال کم توان ذهنی به صورت روزانه در این مرکز آموزش های لازم را فرا می گیرند.


مازندران دارای 10 هزار و 978 کم توان ذهنی و 26 مرکز آموزشی، نگهداری و توانبخشی به این افراد است که از این تعداد 13 مرکز نگهداری و توانبخشی به صورت شبانه روزی و یک مرکز نیز به صورت ویزیت در منزل خدمات می دهد.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است