«پارا گردشگری» در انتظار برون رفت از غفلت

«پارا گردشگری» در انتظار برون رفت از غفلت

7 مرداد 1397

«پارا گردشگری» که بیشتر با عنوان گردشگری معلولان شناخته می شود یکی از موضوع های مهم گردشگری در جهان امروز است زیرا معلولیت، محدودیت نمی آورد و معلولان نیز همانند سایر افراد جامعه حق استفاده از تمام امکانات، ظرفیت ها و فرصت ها را دارند.


چهار تا پنج درصد جمعیت جهان را معلولان تشکیل می دهند که با افزوده شدن افراد ناتوان از قبیل سالمندان، بیماران، زنان باردار، کودکان و افراد دچار ناتوانی های حاصل از بروز حوادث این آمار به 15 تا 16 درصد جمعیت هر جامعه افزایش می یابد.


با توجه به اینکه گردشگری، صنعت به روز و در پیوند نزدیک با رشد سواد، فرهنگ، تاریخ و توانمندی های فردی محسوب می شود، بهره بردن از زیرساخت های این صنعت بخشی از حقوق معلولان و توانیابان است و باید به این افراد و حق آنان از بهره مندی از این زیرساخت ها توجه شود.


گرچه به اعتراف متولیان و مسئولان گردشگری این مهم تاکنون با غفلت و بی توجهی همراه بوده است، اما افق روشنی در برنامه های موجود برای توسعه و ترویج پارا گردشگری و حضور معلولان و توانیابان در عرصه گردشگری دیده می شود.


به گفته صاحبنظران و کارشناسان توانبخشی، حضور در اجتماع و انجام فعالیت های روزانه برای معلولان نوعی توانبخشی است و موجب ارتقای توان این افراد می شود که ضرورت تحقق آن فراهم بودن زمینه های لازم و مناسب سازی محیط است که هنوز بخوبی محقق نشده است.



** پاراگردشگری مغفول مانده است
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پارا گردشگری یا همان گردشگری معلولان تاکنون آن گونه که باید و شاید مورد توجه نبوده است.


«محمد محب خدایی» افزود: این نوع گردشگری در کشور مغفول مانده اما جزو برنامه های در دستور کار قرار دارد.


وی اظهار داشت: اکنون فراهم سازی زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری توسعه گردشگری معلولان در این سازمان هدف گذاری شده و کارگروهی نیز در این زمینه فعال شده است.


وی گفت: در حوزه نرم افزاری برنامه ریزی های لازم و در حوزه سخت افزاری، سازه ها و زیرساخت های لازم برای بهره بردن اقشار خاص از فرصت های گردشگری درنظر گرفته شده است.


محب خدایی افزود: در حوزه پاراگردشگری، جذب معلولان و فرصت آفرینی و اشتغال زایی برای آنان نیز مد نظر قرار دارد.



** نقص در زیرساخت های موجود
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: گرچه زیرساخت ها و ابزارهایی برای افزایش سطح دسترسی معلولان به خدمات و امکانات گردشگری به صورت محدود وجود دارد اما همین داشته های موجود نیز دارای ضعف و نقص بوده و اغلب با استانداردهای مورد نظر فاصله دارد.


وی گفت: کارشناسی بر روی 2 کاربرده شدن برخی تجهیزات و امکانات در این زمینه در حال انجام است و در این راستا برنامه ریزی هایی نیز انجام شده است.



** تحول در چند سال آینده
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه آمار دقیق از شمار گردشگران معلول در دست نیست، افزود: بسیاری از این افراد در تلاش های فردی و سفرهای شخصی، سختی گردشگری و سفر را به جان می خرند که تعداد آنان زیاد نیست.


وی اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای توسعه پارا گردشگری، میزبانی معلولان و ارایه خدمات مفید و موثر به آنان به کار خواهیم گرفت و امیدواریم در چند سال آینده حداقل ها را در این زمینه ایجاد کنیم.



** فرصت های فراوان برای پاراگردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: مهمترین ویژگی صنعت گردشگری تنوع و تعدد فرصت ها و زمینه های موجود در آن است.


«ابوالفضل مکرمی فر» افزود: مهمترین علت وجود انواع مختلف گردشگری از جمله گردشگری ورزشی، طبیعت گردی، گردشگری فرهنگی، گردشگری ماجراجویی، اکوتوریسم، گردشگری غذایی، گردشگری سلامت و امثال آن نیز تنوع و تکثر در این صنعت است.


وی با بیان اینکه شاید معلولان به سبب برخی مشکلاتی که دارند نتوانند از 100 درصد ظرفیت های موجود بهره مند شوند، اظهار داشت: باید ظرفیت ها و بخش هایی که برای این افراد قابل استفاده است شناسایی شود و برخی ظرفیت ها با ساده ترین مناسب سازی از جمله احداث رمپ، قابل استفاده برای این گروه شود.


وی گفت: جشنواره ها، شب های فرهنگی، عرصه های طبیعی، آثار تاریخی و ورزشی قابلیت حضور گردشگران معلول را دارند و این قشر براحتی می توانند از این فرصت ها بهره ببرند.


مکرمی فر با بیان اینکه تنوع بخش های مختلف گردشگری می تواند فرصتی برای حضور افراد و اقشار مختلف باشد، افزود: شاید معلولان در حوزه گردشگری ورزشی نتوانند در همه رشته ها شرکت کنند اما تعدادی از رشته های ورزشی می تواند برای این قشر مفید و قابل استفاده باشد.


وی اظهار داشت: بازدید گردشگران معلول از جاذبه های تاریخی و فرهنگی نیز میسر است که تلاش داریم در کنار مناسب سازی این جاذبه ها برای تردد معلولان، واحدهای اقامتی برای رفاه آنان را نیز افزایش دهیم.


وی گفت: با برآورد سطحی می توان گفت 80 درصد معلولان می توانند از بسیاری از زیرشاخه های گردشگری استفاده کنند.



** مشهد الرضا (ع) کعبه آرزوها و میزبان شایسته
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: معلولان توانایی های خود را نباید دست کم بگیرند و ما نیز باید زمینه را برای حضور و بهره مندی آنان فراهم کنیم.


«احمد دیناری» افزود: با توجه به اینکه محور اصلی گردشگری در مشهد گردشگری زیارت است، زیارت بارگاه حضرت امام رضا (ع) جزو آرزوها و خواسته های مهم آنان به شمار می رود.


وی اظهار داشت: در این زمینه اقداماتی به تناسب نیاز اما در حد و اندازه اندک انجام شده و باید زیرساخت های لازم را در این حوزه فراهم کرد.


وی گفت: در این راستا کارگروهی برای مناسب سازی فضاهای اداری و غیر اداری مربوط به بخش های خصوصی و دولتی به ریاست معاون استاندار خراسان رضوی با عنوان کارگروه مناسب سازی محیط تشکیل شده است که یکی از موارد مورد پیگیری در آن مناسب سازی واحدهای اقامتی است.



**مناسب سازی تاسیسات گردشگری
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: در حوزه تاسیسات گردشگری اغلب واحدهای اقامتی و پذیرایی درگیر مساله مناسب سازی هستند.


وی اظهار داشت: به همین دلیل تلاش می کنیم فضاهای اقامتی از جمله هتل و سایر واحدهای اقامتی و پذیرایی به گونه ای آماده شوند که به راحتی میزبان افراد معلول و ناتوان باشند.


او احداث رمپ در ورودی واحدهای اقامتی را نیاز نخست در این زمینه دانست و گفت: در ضوابط فنی واحدهای اقامتی احداث رمپ در نظر گرفته شده و در هر طبقه از واحدهای اقامتی نیز باید یک اتاق معلول با تمام امکانات مناسب سازی شده وجود داشته باشد.


دیناری افزود: صدور مجوز ساخت و بهره برداری واحدهای اقامتی در گرو اجرای کامل این ضوابط و در نظر گرفتن فضاهای مناسب برای معلولان است.

**90 درصد اماکن مذهبی مشهد برای معلولان قابل استفاده نیست
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: اکنون 90 درصد اماکن مذهبی کلانشهر مشهد قابلیت و امکان استفاده برای افراد معلول و ناتوان را ندارند.


مسعود فیروزی افزود: وضعیت مساجد، اماکن مذهبی، مقبره امامزاده ها، حسینیه ها و بخش هایی از حرم مطهر رضوی از شرایط مناسب برای حضور معلولان برخوردار نیست.


وی اظهار داشت: این در حالی است که 15 درصد افراد جامعه را افراد ناتوان شامل معلولان، سالمندان، زنان باردار و افراد آسیب دیده ناشی از حوادث تشکیل می دهند.


او با اشاره به شناسایی 117 هزار معلول در استان خراسان رضوی گفت: حدود 49 درصد از این تعداد در مشهد دچار معلولیت و ناتوانی شدید هستند.


فیروزی افزود: گرچه استان خراسان رضوی رتبه دوم مناسب سازی محیط برای معلولان را دارد اما هنوز حجم و سطح مناسب سازی متناسب با نیاز معلولان نیست.


وی با بیان اینکه حادثه و ناتوانی در کمین همه افراد است، اظهار داشت: سالمندی، بارداری و امکان شکستگی و ناتوانی موقت بر اثر بروز حادثه و حتی معلولیت شدید برای تک تک شهروندان به صورت بالقوه وجود دارد.


معاون بهزیستی خراسان رضوی گفت: فرهنگ پذیرش معلولان در جامعه و حق آنان برای حضور در عرصه ها و مکان های مختلف هنوز به خوبی جا نیفتاده است و در این زمینه کمبود و ضعف وجود دارد.



**50 درصد هتل های استان برای تردد معلولان مناسب است
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون 50 درصد هتل های فعال در این استان از امکانات مناسب برای تردد معلولان برخوردارند گفت: بیشترین مشکل در این زمینه مربوط به واحدهای اقامتی غیر از هتل ها است که باید با برنامه ریزی مناسب برطرف شود.


وی افزود: در روزهای آینده به همراه نماینده انجمن حمایت از معلولان خراسان رضوی بازدید و نشست مشترک برای تسریع در اجرای روند مناسب سازی واحدهای اقامتی استان برگزار خواهد شد.



** زیرساخت های زنجیرگونه
دیناری مناسب سازی واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری استان را برای توسعه پاراگردشگری لازم اما ناکافی دانست و ادامه داد: مناسب سازی باید در مجموع خدمات مختلف حوزه گردشگری انجام شود به این معنا که سامانه حمل و نقل، واحدهای اقامتی، مکان های گردشگری، تفریحی و جاذبه های تاریخی همه باید مناسب سازی شده و برای میزبانی معلولان آماده شوند.


وی اظهار داشت: فضاهای شهری، بانک ها و فضاهای فرهنگی نیز در کنار این بخش ها باید آماده سازی شوند و به تعبیری شهرها باید قابلیت و توان میزبانی از معلولان در زمینه های مختلف را داشته باشد.



** بازدید نظارتی از 40 هتل
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امسال تاکنون از 40 هتل مشهد برای پایش وضعیت مناسب سازی تردد معلولان بازدید شد.


«یوسف بیدخوری» افزود: بخش عمده نواقص این واحدها در زمینه درب های تعبیه شده در سرویس های بهداشتی، نصب دستگیره برای استفاده معلولان و رمپ ورودی ساختمان بوده است.


وی اظهار داشت: بر اساس بازدید های صورت گرفته هتل های بین المللی قصر طلایی، قصر، مدینه الرضا (ع)، پارس و الماس نوین دارای شرایط و فضاهای مناسب بوده اند.


این مسئول گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است تا پایان سال جاری ٥٠ درصد از هتل های مشهد مناسب سازی خواهد شد.


بیدخوری افزود: طرح بررسی و پایش وضعیت مناسب سازی تاسیسات گردشگری استان از ابتدای امسال آغاز شده است.

 

استان خراسان رضوی 220 هتل و یک متل دارد.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است