حمل‌ونقل نامناسب‌ بسیاری از معلولان کردستانی را خانه‌نشین کرده است

حمل‌ونقل نامناسب‌ بسیاری از معلولان کردستانی را خانه‌نشین کرده است

20 آبان 1397

سینا کریمی‌کردستانی مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج با اشاره به اینکه 180 نفر معلولین ضایعه نخاعی ثبت شده در بهزیستی سنندج وجود دارد، اظهار داشت: بالغ بر 40 معلول ضایعه نخاعی شناسایی شده‌اند که هنوز پرونده‌ای در بهزیستی برایشان تشکیل نشده است.

 

وی با بیان اینکه در کردستان معلولان به ابزار دست مسئولان برای کسب پست‌های سیاسی بدل شده‌اند، افزود: نماینده‌های ارشد استان جهت پیشبرد بازی‌های سیاسی خود، باندبازی و لابی‌گری‌های قدرتی خود، معلولین را سپر بلای خود کرده و در راستای حفظ پست‌هایشان به ویژه در بحث انتخابات و رزومه‌سازی برای خود از معلولین به عنوان ابزار و پل استفاده می‌کنند.

 

به گفته مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان بهترین نمونه این سوء استفاده از جانب شورای شهر سنندج بود که در ابتدای زمان انتخابات، قول‌های خاصی را برای مناسب‌سازی سطح شهر برای معلولین دادند اما پس از گذشت زمان مبرهن شد که این قول‌ها صرفاً بازی انتخاباتی برای جمع‌آوری رأی بود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه هیئت جانبازان و معلولان استان کردستان به مدت دو سال است که به فردی تحویل داده شده است، گفت: این هیئت در این مدت هیچ خروجی قابل قبولی نداشته و حتی قادر به در اختیار قراردادن جزئی‌ترین امکانات معلولین به این قشر آسیب‌پذیر نیست.

 

مناسب‌سازی برای معلولان در کردستان وجود ندارد

کریمی‌کردستانی با ذکر اینکه سالن و استخر مجتمع به طور میانگین دارای 110 میلیون تومان درآمد در ماه است، ادامه داد: این مجتمع عملاً در اختیار دیگر ارگان‌ها قرار گرفته است.

 

وی با اعلام اینکه پرسنلی که در این مجتمع بکار گرفته شده‌اند جملگی افراد سالم هستند، خاطرنشان کرد: برای پست‌های سالن از معلولین استفاده نشده و عمق فاجعه تا بدانجاست که حتی بوفه فعال در این سالن نیز در اختیار معلولین قرار نگرفته و این اقدام امکان اشتغال را برای افراد معلول در طبیعی‌ترین جایگاه اشتغال برای آنان را از بین برده است.

 

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر اینکه مناسب‌سازی یعنی دسترسی آسان به مراکز خرید، پارک، تفرجگاه‌ها و سایر اماکن عمومی، اظهار داشت: این دسترسی در استان کردستان برای معلولین بیشتر به یک رؤیا شبیه است.

 

وی با اشاره به اینکه مناسب‌سازی در شهر سنندج، فقدان سرویس‌های بهداشتی مناسب در سطح شهر، ارگان‌های بدون آسانسور، بالابر، رمپ و سطح شیب‌دار بزرگترین چالش‌های پیش رو جمعیت معلولین استان است، افزود: بهترین نمونه این موضوع شهرداری سنندج، ساختمان بهزیستی شهرستان سنندج، علوم‌پزشکی و بیمارستان‌های استان است که مشکلات مضاعفی را برای معلولین پیش آورده است.

 

عرصه برای زندگی معلولین تنگ شده است

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان با اذعان به اینکه حمل‌ونقل نامناسب منجر به منزوی شدن بسیاری از معلولین به ویژه در نقاط حاشیه‌ای شهر شده است، گفت: 32 معلول ویلچرنشین که در نایسر زندگی می‌کنند، در منزل زمین‌گیر هستند.

 

وی با تأکید بر اینکه این افراد از کمترین امکانات محروم هستند، گفت: شرایط به نحوی است که عرصه برای زندگی معلولین تنگ شده است.

 

کریمی‌کردستانی با ذکر اینکه هر معلولی خانواده‌ای را درگیر می‌کند و به تبع آن هر معلولی که وارد اجتماع می‌شود، جامعه را درگیر خود می‌سازد، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل شرایط ویژه‌ای را برای معلولین جسمی و حرکتی ایجاد نکرده است و به همین خاطر بسیاری از معلولین برای تردد خود با مشکلاتی روبرو هستند و در نهایت اینکه خانواده‌ها نیز بنا به هزینه‌های بالای آژانس‌های مسافربری ترجیح‌شان بر خانه‌نشین کردن معلولین است.

 

«مسکن مهر معلولان کردستان» فسیلی فراموش شده

وی با گریز به وضعیت تخصیص مسکن مهر به معلولین در سنندج، گفت: معلولین دارای شرایط دریافت مسکن مهر در سال 88 مبلغی را معادل 16 تا 20 میلیون پرداخت کردند و قرار بر این بود که مسکن مهر آنان در سال 1390 تحویل داده شود، اما متأسفانه نه تنها تاکنون اتفاق نیفتاده شاهد هستیم که این پروژه کماکان مسکوت مانده است.

 

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان با اعلام اینکه این پروژه پس از گذشت چندین ساله دارای پیشرفت فیزیکی 15 درصدی است، بیان کرد: پیمانکار قبلی شرکت فرابتن بود که با فاجعه و شکست روبرو شد، پس از برکناری این پیمانکار طرح به پیمانکار دیگری واگذار شد.

 

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 450 خانواده معلول درگیر پروژه مسکن مهر هستند، ادامه داد: پس از بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی شرکت فرابتن در انجام این طرح، پرونده مسکن مهر معلولین به دیوان محاسبات کشانده شد و پس از پیگیری مجدد و تعویض پیمانکار طرح، پروژه باز در چرخه پیشرفت افتاد.

 

کریمی‌کردستانی اذعان کرد: در بازدیدهای اخیر اعلام شده است که پروژه در حال پیگیری و تکمیل است، اما با توجه به سوءسابقه این طرح، امید خانه‌دار شدن برای بسیاری از معلولین از طریق مسکن مهر به بن‌بست رسیده است.

 

کم‌کاری شهرداری در خصوص مناسب‌سازی ناشی از مافیای حاکم بر شهرداری است

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه بر اساس استاندارهای حاکم نباید به پیمانکارانی که تدابیری را برای معلولین در ساختمان‌های عمومی بکار نگرفته‌اند، پایان کار تخصیص یابد، اظهار داشت: ساختمان‌های پزشکان و آزمایشگاه‌های راه‌اندازی شده در سطح شهر به ویژه در خیابان مولوی سنندج گویای این است که این ساختمان‌ها بدون توجه به وضعیت معلولین پایان‌کار گرفته‌اند، در صورتی که هیچ کدام مناسب‌سازی لازم برای معلولین را ندارند.

 

وی اجرایی شدن این امر را نتیجه عملکرد و خروجی ناکارآمد شهرداری دانست و گفت: این سهل‌انگاری ناشی از مافیایی است که بر شهرداری سنندج حاکم شده است.

 

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش کردستان در حوزه معلولین کارنامه قابل قبولی دریافت نکرده است، اظهار داشت: بر اساس آمار مستند، حدود 35 دانش‌آموز معلول زیر 18 سال در سنندج شناسایی شده‌اند.

 

وی افزود: می‌طلبد که وجود این تعداد معلول در سطح مدارس شهر سنندج، آموزش و پرورش نحوه برخورد و رفتارش با این افراد را بر اساس آموزش و پرورش لحاظ کند.

 

کریمی‌کردستانی با تأکید بر اینکه چالش‌ها و مشکلات زیادی در خصوص ورود معلولین به مدرسه وجود دارد، افزود: بحث سرویس بهداشتی، قابلیت‌های حرکتی، بینایی، شنوایی همگی مشکلاتی هستند که دانش‌آموزان معلول را با چالش مواجه می‌کند، به همین خاطر باید تلاش کرد تا فرهنگ صحیح پذیرش این افراد در جامعه گسترش یابد تا گوشه‌ای از مشکلات معنوی این افراد مرتفع شود.

 

بهزیستی سنندج، منزل و مأمن معلولان «آسانسور» ندارد!

وی در ادامه‌ تشریح مشکلات جامعه معلولین استان کردستان با بیان اینکه ساختمان بهزیستی شهرستان سنندج فاقد آسانسور است، اظهار داشت: ساختمان بهزیستی به عنوان منزل و مأمن معلولین استان فاقد آسانسور و بالابر است.

 

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان با اعلام اینکه به دلیل تمرکز واحدهای خدمات‌رسان به معلولین در این ساختمان، بیشترین مراجعه کننده به این واحد وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه این ساختمان فاقد آسانسور و بالابر است به همین خاطر معلولین باید ساعت‌ها منتظر بمانند تا یک نفر پیدا شود تا نامه و درخواست‌شان را به رئیس مرکز منتقل کرده که خود این اتفاق نیز گاه پس از ساعت‌ها انتظار بی‌نتیجه می‌ماند.

 

وی یادآور شد: این در حالی است که اعلام شده است بهزیستی شهرستان سنندج بابت ساخت بالابر از فرمانداری سنندج بودجه دریافت کرده، اما متأسفانه در ساخت این نیاز معلولین اهمال می‌کند.

 

بیمارستان‌های سنندج از انجام سونوگرافی و رادیولوژی معلولین سرباز می‌زنند

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان با تأکید بر اینکه نیاز درمانی جزء لاینفک زندگی معلولان است، اظهار داشت: تعهد اخلاقی و انسانی حکم می‌کند که متولی درمان استان و رئیس علوم پزشکی کردستان در این خصوص احساس مسئولیت کرده و خود را مسئول بدانند.

 

وی افزود: متأسفانه مشکلات حوزه درمانی معلولان به اندازه‌ای دردناک و زیاد است که پرداختن به آن نیازمند بسیج همگانی حوزه بهداشت و درمان است.

 

کریمی‌کردستانی با ذکر اینکه ابتدایی‌ترین نیاز معلولین در پیشانی بیمارستان‌ها مرتفع می‌شود، گفت: در اورژانس‌های بیمارستان نیرویی آشنا به زبان اشاره برای پذیریش معلولین ناشنوا حضور ندارد و این امر بارها منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای برای ناشنوایان شده است.

 

وی با ذکر اینکه خدمات جابجایی اکثر معلولین دارای زخم‌های بستر با آمبولانس صورت می‌گیرد، تصریح کرد: معلولینی که با شرایط ویژه به بیمارستان مراجعه می‌کنند، نیازمند اتاق مخصوص هستند چراکه رفع حاجت، شرایط کنترلی و مشکلات حرکتی برای این افراد در یک اتاق عمومی میسر نیست.

 

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان با اذعان به اینکه هزینه‌های درمانی برای بسیاری از معلولان غیرقابل تأمین است، ادامه داد: به‌عنوان مثال می‌توان به هزینه‌های پذیریش در بیمارستان کوثر اشاره کرد که در این بیمارستان گرفتن یک اتاق دو تخته هزینه‌ای معادل 120 هزار و اتاق یک تخته 195 هزار بوده و هزینه‌های این اتاق‌ها برای معلولان نیز به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در بحث درمان باید شرایط ویژه‌ای را برای معلولان در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: غالب معلولین حرکتی در کردستان دارای زخم فشاری و زخم بستر هستند که این شرایط خاصی را برای فرد معلول ایجاد کرده که با شرایط معمولی قابل رفع و رجوع نیست.

 

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان گریزی به وضعیت پذیرش معلولین در واحدهای سونوگرافی و رادیولوژی بیمارستان‌های سطح استان زد و گفت: وقتی یک معلول جسمی حرکتی به بیمارستان‌های سطح استان مراجعه می‌کند از انجام سونوگرافی و رادیولوژی برای آنان سرباز زده می‌شود و به آنها اعلام می‌شود که به بخش خصوصی مراجعه کنند که این امر به دلیل محدودیت‌های مالی برای بسیاری از این افراد شدنی نیست و هم‌چنین در کنار این مانع باید توجه داشت که تمام سونوگرافی‌ها و رادیولوژی‌های بخش خصوصی دارای پلکان و فاقد مناسب‌سازی برای معلولین هستند.

 

یک سری از خانواده‌ها اجازه بیرون آمدن از خانه به معلول را نمی‌دهند

وی در بخش دیگری از سخنان خود دیگر مشکل معلولان استان را نحوه برخورد و نگاه ترحمی جامعه به آنان دانست و گفت: این امر منجر به سرافکندگی و احساس اضافی بودن را به برخی معلولان و خانواده‌های آنان می‌دهد.

 

کریمی‌کردستانی افزود: متأسفانه سطح فرهنگی جامعه در قبال معلولان هنوز رشد لازم را کسب نکرده و به همین خاطر برخی از خانواده‌ها نمی‌توانند بپذیرند فرزندان معلول‌شان در جامعه رؤیت شود و حضور معلولان در میان اقوام و همسایگان را باعث سرافکندگی خود می‌دانند.

 

وی با اشاره به اینکه در شهر سنندج بالغ بر 20 خانوار وجود دارند که معلول خود را در خانه حبس کرده‌اند، اذعان کرد: خانواده‌ای وجود دارد که دارای معلول سندرم دان است ولی وی را در یک اتاق مبحوس کرده و اقلام مورد نیاز خانه را در اختیار وی قرار داده‌اند و به او گفته‌اند که سوپرمارکت دارد و خانواده در قبال کالایی که از این معلول می‌گیرند پول پرداخت می‌کنند، در صورتی که این فرد به راحتی می‌توانست در جامعه حضور یافته و هنر، موسیقی و ورزش را یاد بگیرد اما به سان یک زندانی به زندگیش ادامه می‌دهد.

 

به گفته مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان، برخی معلولین ولیچرنشین شرایط بدتری را تجربه می‌کنند و وضعیت نامناسب زندگی، تأمین مخارج و کالاهای درمانی این افراد منجر شده است که هزینه مصرفی بیشتری را نسبت به سایر معلولین داشته باشند.

 

«تابلوهای پارک سوار» معلولین فرمایشی نمایشی است

وی در ادامه با ذکر اینکه تابلوهای پارک‌سوار معلولین فرمایشی نمایشی است، گفت: این امر در خیابان‌های یک‌طرفه شهر بیشتر مشهود است.

 

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان با ذکر اینکه در خیابان‌های اصلی جانمایی صحیحی برای این تابلوها نشده است، افزود: بهترین نمونه برای تأیید این ادعا تابلوی جنب ساختمان بهزیستی شهرستان است که دقیقاً بر روی جدول آب کنار خیابان بوده و در عمل کاربردی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه در مکان‌هایی که این تابلو درست نصب شده نیز شاهد هستیم که افراد سالم خودرو خود را پارک کرده‌اند، تصریح کرد: این جایگاه برای معلولین در قانون تعریف شده، اما متأسفانه به‌دلیل سهل انگاری شورای ترافیک، راهنمایی و رانندگی و عدم فرهنگ‌سازی شاهد عدم تمکین برخی از افراد به قانون هستیم.

 

کریمی‌کردستانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از دیگر دستگاه‌های ذیصلاح در امور معلولان هلال احمر و بنیاد شهید هستند، گفت: این دو سازمان در بحت پروتز، برگزاری همایش‌ها، همیاری و دوره‌های آموزشی تسامح کرده‌اند.

 

وی افزود: با وجود مراجعات مکرر به هلال احمر متأسفانه هیچ واکنش مثبتی از سوی مدیران این نهاد دولتی در قبال معلولان صورت نگرفته و در خصوص بنیاد شهید نیز باید گفت که کادر درمانی و مراکز آن برای این قشر بلااستفاده باقی مانده است.

 

مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه با پیگیری خبرنگار خبرگزاری تسنیم استاندار کردستان مطالبه معلولان را لبیک گفته و ابراهیمی را به عنوان مشاور خود در حوزه معلولان استان انتخاب کردند، اظهار داشت: این اقدام استاندار کردستان نشان‌دهنده حساسیت وی در خصوص وضعیت معلولان است و بر این موضوع مؤکد است که رفع مشکلات این قشر با راهنمایی خود آنان شدنی است.

 

منبع : تسنیم

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است