گزارشی از مراسم برخط روز جهانی افراد دارای معلولیت؛ فرصت‌های برابر

گزارشی از مراسم برخط روز جهانی افراد دارای معلولیت؛ فرصت‌های برابر

16 آذر 1400
پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی و همفکری، رویداد "افراد دارای معلولیت؛ فرصت‌های برابر" به دعوت مجتمع رعد و با حمایت انجمن‌های همکار، سازمان‌های مردم نهاد، اصحاب رسانه، شخصیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و نیز استقبال مردم، عصر جمعه 12 آذر به‌صورت آنلاین برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد؛ لباس‌های زیبا و خوش‌رنگ ایرانی گروه موسیقی "دستان گویا" در آغاز نگاه‌ها را به خود جلب کرد، آنگاه  که در بی‌صداترین سبک اجرای موسیقی، دل‌انگیزترین نغمه را به گوش‌ جان بینندگان رساند، وقتی که با حرکات دستانشان می‌گفتند: "شهیدان پیچیده در گوش زمان فریادتان" اوج پاکی و گنجینه معنوی یک ملت را به تصویر می‌کشیدند، سپس دوربین تصویر هنرمند نوجوانی را پخش کرد که از خوستان تا تهران آمده بود تا با زبان لغزش قلم‌مو بر صفحه‌ی سفید کاغذ بگوید، می‌تواند برابری فرصت‌ها طلب کند. کوثر بوغنمه که چندی پیش هنردوستان عالم نقاشی او را در نمایشگاه پاراآرت توکیو 2021 تحسین کردند در رویداد رعد به محرومیت از تحصیل توسط آموزش و پرورش به خاطر اینکه با دستانش نمی‌تواند بنویسید، اشاره کرد اما این را نیز گفت که هر روز زندگیش یک تابلوی نقاشی است و تلاش می‌کند مردم را در امیدها و آرزوهایش سهیم کند.
در ادامه موسیقی خوش‌نوای جنوبی که از صمیمت، یک‌رنگی و گرمای وجود مردم خوزستان حکایت داشت به احترام مهمان اهوازی برنامه  فضا را پر کرد و هنوز از حال و هوای آن دیار دور نشده بودیم که استوره‌ای دیگر از سرزمین شرجی و آفتاب اذهان را به سوی خود فرا خواند. هاشمیه متقیان که چندی پیش با پرتاب 24 متر و 50 سانتی‌متریش رکورد جهان را شکست و افتخار ایرانی بودن را به تمام هموطنان هدیه داد. او از سال‌ها تمرین و تلاشی گفت که برای ساختن فرصتی هر چند نابرابر برای خودش بوجود آورده، از روستای کم‌برخوردار ملاشیه‌ی حومه اهواز گفت که به دلیل محرومیت از مناسب‌سازی، نتوانسته بسیاری از هاشمیه‌های ورزشی، هنری و تحصیلی را به جامعه معرفی کند. اما گفت که باید به افراد دارای معلولیت نگاه ویژه شود تا فرصت برابر بوجود بیاید، چون ممکن است قضاوت‌ها و رفتار مردم، توان‌یابان را از هدف و آرمانشان دور کرده آنها را به حاشیه ببرد.
پخش پیام مهندس احمد میرزاخانی یکی از بنیانگذاران و پدر معنوی مراکز رعد بر این تأکید داشت که فرصت برابر امتیازی نیست که ما به فرد دارای معلولیت می‌دهیم بلکه حقی است که باید ادا کنیم و رعد در 37 سال گذشته توان‌یابان را از کنج خانه‌ها به سطح جامعه آورده و امروز تعدادی از آنها به مدیریت مالی یا اداری شرکت‌ها و کارخانجات معروف رسیده‌اند و امروز مراکز 29گانه رعد در سراسر کشور، تحصیلات رایگان دانشگاهی در مرکز آموزش علمی کاربردی رعد به علاوه آموزش و اشتغال آنلاین که حتی مناطق محروم را زیر پوشش قرار داده است، جلوه‌هایی از فرصت برابر محسوب می‌شود.
وقتی تصاویر سرو خوش قد و بالای تیم ملی والیبال نشسته "مرتضی مهرزاد" پخش شد، اشتیاق شنیدن حرف‌های پسری دوست‌داشتنی در عمق وجود بینندگان جان گرفت اما وقتی مجری از او پرسید آیا شما بلند قامت‌ترین ورزشکار والیبال نشسته‌ی جهان هستی؟ با صمیمیتی که همیشه از او سراغ داریم پاسخ داد: بله؛ خیلی هم اتفاق مهمی نیست. مرتضی گفت: نگاه مردم باعث شده بود از خانه خارج نشوم تا اینکه مربی تیم والیبال نشسته چالوس اتفاقی برنامه "ماه عسل" را می‌بیند و از من  برای پیوستن به تیم دعوت کرد و من که تا آن زمان دستم هم به توپ والیبال نخورده بود، مسیر زندگیم عوض می‌شود. 
او عقیده دارد، اتفاق افتادنی نیست، بچه‌های دارای معلولیت باید خودشان اتفاق را بسازنند، اینکه می‌گویند: معلولیت محدودیت نیست، یک دروغ بزرگ است و من نمی‌دانم چه کسی این دروغ را گفته است، من عقیده دارم، معلولیت پایان  آرزوها نیست و ما می‌توانیم زندگی خودمان را تغییر بدهیم.
زهره اعتضادالسلطنه هنرمندی که عضو انجمن نقاشان با پا و دهان آلمان است و سال‌ها آموزش و تدریس را در کوله‌بار تجربیاتش دارد، گفت: در دوران کودکی آموزش و پرورش به خاطر اینکه دست ندارم و با پا مینویسم مرا ثبت نام نکرد، اما والدینم به‌خصوص مادرم  کوتاه نیامدند و با سخت‌گیری مادر و معلم من موفق شدم حروف الفبا را با پا بنویسم بعد از مدتی در مدرسه استثنایی ثبت نام کردم و چون خواندن و نوشتن بلد بودم از پایه سوم درسم را شروع کردم، اما کلاس دختران نداشتند و من در کلاس پسران درس می‌خواندم، حتی برای امتحان پایانی مجبور بودم روی نیمکت‌های دسته‌دار بنشینم و زمانی که گفتم یک روزنامه پهن کنید روی زمین امتحان بدهم قبول نمی‌کردند تا اینکه با اصرار معلم رضایت دادند.
وی گفت: تا پیش از دیدن فیلم نوریکای ژاپنی، فکر می‌کردم فقط من در جهان چنین وضعیتی دارم اما وقتی با نوریکا آشنا شدم به علت شرایط مشابه‌ای که با من داشت او الگوی زندگی من شد و متوجه شدم در جهان افرادی مانند من و حتی بدتر از من هم وجود دارند. من عقیده دارم، نصیحت کردن فایده‌ای ندارد، خودِ شخص باید بخواهد شرایط را تغییر دهد، تغییر واژه‌ها هم مشکلی را حل نمی‌کند، من با افتخار می‌گویم "من یک معلول هستم" پس ما باید شرایط را متناسب با نیاز و درخواست خودمان تعییر دهیم.
ورزشکار و رکورددار دیگری که مهمان رویداد رعد بود در رشته تیراندازی، تپانچه ‌بادی 10 و 50 متر صاحب 54 مدال و عنوان قهرمانی آسیایی، جهانی و قهرمانی پارالمپیک است. ساره جوانمردی گفت: به خاطر مشکلات رفت و آمد و مسافت زیاد مجبور شدم دانشگاه را رها کنم. من هم مثل شما خیلی از کارها را نمی‌توانم انجام بدهم اما نمی‌گذارم این محدودیت‌ها مرا شکست بدهد، اگر در خانه‌هایمان بمانیم، چیزی عوض نمی‌شود، قانون داریم اما اجرا نمی‌شود، با توکل به خدا و تلاش باید شرایط را تغییر بدهیم و فرصت‌های برابر را خلق کنیم.
وی افزود: ورزش برای من یک هدف نبود، من برای شناخت جهان افراد دارای معلولیت ورزش را آغاز کردم چون تنها فرد معلول خانواده بودم و قبلش از ورزش معلولان تصوری نداشتم، چون مشکل من کوتاهی پایم هست در زنگ‌های ورزش گوشه‌ای می‌نشستم و از گوشه و کنار هم می‌شنیدم که می‌گویند، این نمره‌ای که می‌گیری نمره ورزشتِ نیست و مال خودت نیست، من برای پاک کردن آن ذهنیت به وزرش رو‌آوردم و بعد متوجه شدم ورزش معلولان چه جهان پر تحرک و پر دامنه‌ای است. ابتدا با والیبال نشسته شروع کردم و سپس رشته انفرادی تیراندازی را انتخاب کردم و فکر می‌کنم به بهترین نحو این رشته را به سرانجام رساندم. من عقیده دارم نباید دنبال فرصت برابر بود، چون ایجاد نمی‌شود. باید به نیمه پُر لیوان فکر کرد، هر چقدر به نیمه خالی لیوان فکر کنیم، شرایط تغییر نخواهد کرد.  
در بخش گفت وگو با صاحب‌نظران دکتر محمد کمالی شخصیت برجسته سازمان‌های مردم نهاد، دکتر مریم رسولیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس هیأت مدیره مجتمع رعد، دکتر احساس فیاضی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و شاهین طبری رئیس هیأت مدیره شرکت چارگون به‌صورت حضوری ابعاد گوناگون فرصت‌های برابر را مطرح کردند و مباحث جامعه فراگیر، نگاه عدالت‌محور، دسترسی به امکانات جامعه برای همه، بهره‌مندی از مساوات اجتماعی، استیگما و نشا‌ن‌دار شدن اشخاص متفاوت، نقش خانواده و حمایت‌های آنها، جهان مجازی و فرصت‌های ایجاد شده، محدودیت‌های ذهنی، دیده نشدن افراد دارای معلولیت در جامعه، عدالت استخدامی و ... مورد تبادل قرار دادند.
در بخش دیگر برنامه، پیام دبیرکل سازمان ملل متحد  "آنتونیو گوترش" توسط محمد رجایی‌مقدم مسؤول مرکز اطلاعات دفتر سازمان ملل در ایران قرائت شد که گفته است درک حقوق، توان و رهبری افراد دارای معلولیت، آینده مشترک ما را پیش خواهد برد در سر تا سر جهان، افراد دارای معلولیت و سازمان‌های نماینده آنان در حال انجام اقداماتی هستند تا این فراخوان را تحقق بخشند: "هیچ چیز در مورد ما، بدون ما"
بخش پایانی گفت و گوی رویداد با دعوت از مهمانان آنلاین ادامه پیدا کرد و مهندس احسان شاهوردی مدیرعامل شبکه ملی ناشنوایان ایران، اشکان آذر‌ماسوله خبرنگار و تهیه‌کننده برنامه‌های رادیویی و زینب ناصری فعال اجتماعی افراد دارای معلولیت از طریق فضای مجاز به رویداد اضافه شدند و فرصت‌های برابر را از منظر رفتارهای نظام آموزشی با افراد نابینا و ناشنوا، امکانات کمک آموزشی از قبیل: کتاب‌های صوتی درسی، نرم‌افزار صفحه‌خوان و دیگر تکنولوژی‌ها، عدم ارتباط مؤثر افراد ناشنوا با جامعه و برعکس، معلولیت پنهان و رنج مضاعف ناشنوایان از دیده نشدن معلولیتشان را مورد بررسی قرار دادند.
یقیناً این رویداد فقط آشنایی مختصر با موضوع فرصت‌های برابر و اهمیت آن را متذکر شده است، اینکه فرصت‌های برابر بخشیدنی یا ساختنی است به نگرش افراد بستگی دارد اما نمی‌توان کتمان کرد که همه در ایجاد آن مسؤولیت و نقش داریم و بهتر است، سهم خود را آگاهانه بپذیریم.            
 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است