ایجاد مرکز آموزش تخصصی ضمن خدمت برای معلمان آموزش و پرورش استثنایی

ایجاد مرکز آموزش تخصصی ضمن خدمت برای معلمان آموزش و پرورش استثنایی

1 دی 1395

مجید قدمی : در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، یک پنجم نیاز نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی را تامین کرده و چهار پنجم نیروی آموزش و پرورش استثنایی از طریق نیروی لیسانس آزاد تامین می شود، این افراد دارای اطلاعات عام هستند و باید در حوزه های کارورزی، کاربینی و تدریس، مهارت های لازم را کسب کنند.


قدمی گفت: برای ارائه آموزش های لازم به معلمان و مربیان آموزش و پرورش استثنایی مرکز آموزش ضمن خدمتی زیر نظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده که امسال بیش از 60 دوره آموزش ضمن خدمت تخصصی در حوزه آموزش دانش آموزان استثنایی، کم توان، اوتیستیک، آخرین اطلاعات را در اختیار معلمان قرار دادیم.


معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای حضور و آموزش مهارت های لازم به معلمان و مربیان آموزش و پرورش استثنایی تمامی استان های کشور، سهمیه ای در این مرکز تخصصی ضمن خدمت در نظر گرفته شده است.


قدمی گفت: با توجه به ظرفیت محدود مرکز تخصصی ضمن خدمت، برای هر استان افرادی تربیت و آموزش داده می شود تا آنان این آموزش ها را به سایر معلمان انتقال دهند.


وی با اشاره به اختصاص 10میلیارد ریال برای برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت به معلمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: این فعالیت به صورت متمرکز در حال انجام بوده و با توجه به سختی کار به این نتیجه رسیدیم که سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش های تخصصی و لازم را برای توانمندشدن نیروهای این سازمان ارائه کند که نسبتا هم با
استقبال معلمان روبه رو شده است.

*تحصیل 73هزار دانش آموز استثنایی در سطح کشور
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: 73هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در یکهزار و 570 مدرسه خاص در سطح کشور تحصیل می کنند.


وی با اشاره به تحصیل حدود 50هزار دانش آموز استثنایی در سیستم آموزش تلفیقی افزود: این دانش آموزان، در گروه های نابینا، ناشنوا و مشکلات جسمی - حرکتی در نظام آموزشی عادی، در کنار سایر دانش آموزان عادی تحصیل می کنند.


قدمی افزود: با توجه به ویژگی های دانش آموزان کم توان ذهنی و نظام آموزشی خاص آنان، تاکنون اقدامی برای تحصیل آنان در سیستم آموزش تلفیقی انجام نشده است.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: برنامه های آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با استقبال والدین روبه رو شده و آموزش فراگیر(تلفیقی) به سرعت توسعه پیدا می کند.


وی با اشاره به توسعه آموزش فراگیر (آموزش دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی) گفت: رویکرد آموزش و پرورش استثنایی این است که تا حد امکان از جداسازی دانش آموزان استثنایی پرهیز کرده و به سمت آموزش و پرورش تلفیق سوق پیدا کنیم.


قدمی توسعه آموزش و پرورش تلفیق را زمان بر و نیازمند فرهنگسازی دانست و افزود:برای دستیابی به این هدف، آموزش و پرورش عادی برای تحصیل دانش آموزان استثنایی باید آماده سازی شود.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به پیگیری روند توسعه آموزش تلفیقی و فراگیر در شهر تهران اظهار کرد: در این شهر، زمانی که توانستیم فضای آموزش عادی را تغییر داده، اولیا، معلمان رابط و معلمان دانش آموزان عادی مهارت های لازم را برای آموزش دانش آموزان استثنایی کسب کنند، اجازه خواهیم داد تا دانش آموزان استثنایی در فضای آموزش تلفیق حضور داشته و تحصیل کنند.


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است