پرداخت 47 میلیون تومان یارانه آزمایشات ژنتیک در استان قم

4 مرداد 1395

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت:در سال گذشته در حدود 47 میلیون تومان یارانه انجام آزمایشات ژنتیکی به افراد نیازمند پرداخت شده است.


 


رضا سلیقه با تاکید بر ضرورت انجام مشاوره های ژنتیکی قبل از فرزند آوری به منظور جلوگیری از تولد نوزاد معلول عنوان کرد: 90 درصد از افرادی که به مشاوره های ژنتیکی مراجعه میکنند نیازی به انجام آزمایشات تخصصی ندارند.


 


وی افزود: ما با خانواده‌هایی مواجهیم که به دلیل بی‌توجهی به مشاوره‌های ژنتیکی و انجام نشدن آزمایشها، 4 معلول در خانواده دارند. بی شک هزینه های نگهداری از معلولان سرسام آور است.اگر به افراد اطلاع رسانی نشود آسیب های جدی به تولد کودکان معلول وارد می‌شود و جدای از هزینه ها ممکن است بنیان خانواده ها نیز از هم فرو پاشد. حتی در مواردی دیده می شود که ازدواج فرزندان سالم در این خانواده ها تحت شعاع قرار گیرد و آن خانواده به واسطه معلولیت ارتباط خود را با جامعه و اقوام و همسایگان قطع می کند که به مراتب با آسیب های دیگری مواجه می شوند.


 


مدیرکل بهزیستی استان قم بیان کرد: طرح انجام اجباری آزمایشات ژنتیکی اگر در مجلس شورای اسلامی مصوب گردد تا حدود زیادی از تولد نوزاد معلول جلوگیری خواهد شد که در این راستا باید بستر سازی شود.


 



سلیقه با بیان اینکه در استان سالیانه 12 هزار ازدواج انجام می شود، افزود: اگر قرار شود این طرح اجباری گردد به 20 مرکز مشاوره ژنتیکی نیاز است. اعلام آمادگی کردیم در صورت توان برای اعطای مجوز و گذراندن دوره های آزمایشی تلاش خواهیم کرد تا این مراکز را راه اندازی کنیم.


 


مدیرکل بهزیستی قم افزود: این افراد تنها مشاوره های ژنتیکی را دریافت می کنند و مرکز مشاوره اقدام به تعیین شجره برای زوجین می‌کند و درصد ریسک تولد فرزند معلول را مشخص نموده و یک سری اطلاعات به زوجین در رابطه با پیشگیری از معلولیت در فرزندان قبل از تولد ارائه می کنند.


 


وی تصریح کرد: تنها در میان مراجعه کنندگان 10 درصد برای انجام آزمایشات ژنتیکی معرفی می شوند که هزینه این آزمایشات متغیر است و گاهی از 250 هزار تومان تا یک ونیم میلیون تومان هزینه در بر دارد و در موارد نادر که نیاز به ارسال آزمایش به خارج کشور است به 5 میلیون تومان هزینه نیاز است.


 



سلیقه بیان کرد: ما با هیچ یک از آزمایشگاه‌های ژنتیک در تهران قرارداد برای ارجاع بیمار نداریم اما ممکن است در عملکرد آزمایشگاهی، خطا دیده شود که به مراجعه کنندگان خود توصیه می کنیم به آزمایشگاه فوق مراجعه نکنند و آزمایشگاهی دقیق را برگزینند چرا که به آزمایشگاه معتبری نیاز است و تصمیم گیری ها براساس بررسی آزمایشات است.


 


مدیرکل بهزیستی استان قم اظهار کرد: بهزیستی در ازای انجام آزمایشات ژنتیکی اقدام به پرداخت یارانه به اقشار ضعیف می کند که این مبلغ تا 900 هزار تومان یارانه را شامل می شود.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است