ایلام بدون آزمایشگاه تخصصی ژنتیک

3 مرداد 1395

مدیرکل بهزیستی ایلام راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک باهدف کاهش معلولیت‌ها در استان را خواستار شد.


 


«فرهاد قیصر بیگی» : متأسفانه این استان فاقد آزمایشگاه تخصصی ژنتیک بوده و در این زمینه باید بخش خصوصی مشارکت کند.


 


وی ادامه داد: از طرفی فرهنگ مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد معلولان نیز باید در استان احیا شده و زوج‌های جوان پیش از ازدواج مشاوره ژنتیک را در اولویت قرار دهند.


 


وی با اشاره به این‌که عمده علت معلولیت در این استان اختلالات ژنتیکی است، تصریح کرد: در این راستا طرح پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره پیش از ازدواج نیمه دوم پارسال در این استان آغاز که مهم‌ترین هدف آن فعال کردن بیش‌ از پیش حوزه مشاوره ژنتیک و پیشگیری از تولد نوزادان معلول است.


 


مدیرکل بهزیستی ایلام خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح که با همکاری آموزش‌وپرورش، ثبت‌احوال و دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد یکهزار نفر زیرپوشش قرار گرفتند.


 


وی هم‌چنین با اشاره به این‌که توان دولت و بهزیستی در اجرای برنامه‌های رفاه اجتماعی محدود است بر ضرورت مشارکت اجتماعی همه آحاد جامعه برای اجرای این برنامه‌ها تأکید کرد.


 


قیصر بیگی گفت: برطرف کردن مشکلات و مسائل اجتماعی نیازمند همت جمعی و عزم اجتماعی گسترده همه افراد جامعه است و هیچ‌کس در این زمینه نباید کوتاهی کند.


 


وی بابیان این‌که دو تا پنج درصد نوزادانی که متولد می‌شوند دارای بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌های ذهنی، جسمی، حرکتی، نابینایی و ناشنوایی هستند، ازدواج‌های فامیلی و عدم آگاهی والدین برای پیشگیری از اختلالات ژنتیکی را از عوامل بروز این مسائل برشمرد.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است