سامانه اعزام مترجم برای ناشنوایان در مشهد رونمایی شد

2 مرداد 1395

رئیس سازمان بهزیستی در این مراسم گفت: پارسال یک میلیون و 60 هزار کودک از مجموع یک میلیون و 570 هزار موالید کشور زیر پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند.



انوشیروان محسنی بندپی میزان پوشش طرح غربالگری شنوایی را در کشور 67.5 درصد اعلام و بیان کرد: از مجموع نوزادان زیر پوشش سه هزار نفر، نیازمند دریافت خدمات درمانی تخصصی شناسایی شده و خدمات دریافت کردند.


وی افزود: بر اساس برنامه ریزی امسال پوشش این طرح به بالای 90 درصد در کل کشور خواهد رسید که از نگاه سازمان جهانی بهداشت مطلوب و مورد قبول است.


رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: معلولان به هیچوجه نباید از زندگی اجتماعی فاصله بگیرند و انزوا اختیار کنند زیرا انزوا برای آنان آثار و تبعات روحی و روانی به همراه دارد.


وی گفت: سامانه شبانه روزی اعزام مترجم(رابط) برای ناشنوایان می تواند در کمک به ناین قشر و افزایش تعاملات و ارتباطات اجتماعی آنان نقش مهمی ایفا کند.


مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم پوشش طرح غربالگری شنوایی را در این استان 83 درصد اعلام و بیان کرد: ناشنوایانی که در دهه دوم و سوم زندگی خود قرار دارند متکی به زبان اشاره هستند بنابراین مترجم و رابط برای آنان کمک بسیار مهمی است.



حمیدرضا پوریوسف افزود: رابطان و مترجمان ناشنوایان نیز از اقشاری خاصی هستند که هیچگونه حمایتی از آنان نمی شود و برای رضای خدا و با کمترین حقوق فعالیت می کنند.


معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در قالب سامانه شبانه روزی اعزام مترجم(رابط) افراد ناشنوا می توانند با ارسال پیامک درخواست اعزام مترجم به سامانه 09028777855 در هر ساعت از شبانه روز تقاضا مترجم نمایند.


وی فقدان امکان برقراری ارتباط و ناتوانی استفاده از فرصتهای برابر از نظر رجوع به سازمانها و مراکز اداری مورد نیاز را از چالشهای مهم ناشنوایان در برقراری ارتباط با اجتماع دانست.


او افزود: راه اندازی این سامانه در حقیقت ایجاد یک کانال تسهیلگر برای برقراری ارتباط ناشنوایان با اجتماع است.


97 هزار معلول در خراسان رضوی از سوی سازمان بهزیستی شناسایی و زیر پوشش هستند که 14 هزار نفر دارای معلولیت شنوایی می باشند.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است