گلبال اولین رشته ورزشی نابنیانان در کشور

11 فروردین 1395

گلبال یک رشته ورزشی مخصوص نابینایان است .اساس این ورزش استفاده از قدرت شنوایی در راستای جهت‌یابی توپ در بازی و علاوه بر آن درک صحیح از فاصله است که ورزشکار تشخیص دهد چگونه هماهنگ با توپ به منظور گسترش یا پرتاب در یک لحظه خود را با موقعیت صحیح تطبیق دهد. این ورزش به صورت تیمی برگزار می‌شود و در آن دو تیم که دارای سه بازیکن اصلی و حداکثر سه بازیکن ذخیره هستند با یکدیگر مسابقه می‌دهند.


 


محل مسابقه ورزشگاهی سرپوشیده و مستطیل شکل است به ابعاد یک زمین والیبال که توپ در این بازی سنگین و زنگوله دار است تا با غلتیدن آن بازیکنان بتوانند جهت حرکت توپ را تشخیص دهند. هدف هر تیم این است که توپ را از خط دروازه حریف عبور دهند و تیم مقابل سعی می‌کنند که جلوی این کار را بگیرد قوانین گلبال نیز به تایید سازمان بین المللی ورزش های نابینایان و کم بینایان رسیده است.


 


*تاریخچه گلبال


 


بازی گلبال ابتدا به وسیله شخصی به نام هانس لورنزن در کشور آلمان ابداع شد. هاس در همان اوایل کار خود تلاش زیادی در راه اندازی آن داشت در توسعه و ترویج ورزش گلبال لمپ‌ ریندل اتریشی سهم به سزایی داشت این ورزش بعد از جنگ جهانی دوم برای احیای مجروحین جنگ شکل گرفت مجروحین نابینا با انجام بازی گلبال می‌توانستند تمرکز خود را همپای قابلیت‌های جسمانی و روانی تقویت کنند.


 


از جمله مدعیان ابداع این رشته سه کشور آلمان، اتریش و بلژیک هستند.


 


این بازی از سال 1976 به جرگه بازی‌های معلولین جهان اضافه شد و اولین دوره‌ی بازی‌های قهرمانی آن در تابستان 1976 در پنجمین پارالمپیک معلولین جهان در توانتو کانادا انجام گرفت در سال 1981 بیش از سی کشور جهان انجمن بین المللی ورزش‌های نابینایان را پایه گذاری کردند


 


*گلبال در ایران


 


ورزش نابینایان در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسما فعالیت خود را آغاز کرد و با تاسیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین در کشور، ورزش نابینایان نیز تحت پوشش این فدراسیون قرار گرفت و اولین رشته ورزشی نابینایان بود که به طور رسمی در اکثر استان‌های کشور آغاز به کار کرد.


 


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است