كمك به بهبود سلامت روان جامعه از اهداف بهزيستي است

3 اردیبهشت 1395

سيد صباح قريشي در نشست خبري به مناسبت هفته سلامت در جمع خبرنگاران رويكرد بهزيستي در حوزه سلامت را سلامت رواني و ارائه خدمات اجتماعي دانست و افزود: مراكز مشاوره و اورژانس اجتماعي اين اداره كل در حوزه سلامت روان فعال هستند.


او با بيان اينكه 27 مركز مشاوره تخصصي عمومي بهزيستي در كردستان به صورت رايگان خدمات ارائه مي دهند گفت: اين مراكز در طول سال كارگاه ها و دوره هاي آموزشي در حوزه هاي مهارت هاي زندگي، ازدواج و طلاق برگزار مي كنند كه تاثير بسزايي در كاهش آسيب ها داشته است.


او به راه اندازي پياگاه هاي خدمات اجتماعي در حاشيه شهرهاي استان كردستان نيز اشاره كرد و گفت: در كنار اين مراكز به صورت تلفني نيز مشاوره رايگان به متقاضيان ارائه مي كنيم.


به گفته او آموزش مهارت هاي زندگي توسط بهزيستي از مهد كودك تا دانشگاه با رويكرد علمي ارائه مي شود و اصل بر پيشگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي در ميان جامعه هدف است.


مديركل بهزيستي كردستان با اعلام اينكه افرادي كه در مراكز آموزش اين اداره كل آموزش مي بينند كمتر در معرض آسيب قرار مي گيرند از خانواده ها خواست آموزش هاي پيشگيري را جدي بگيرند.


او آموزش 90 هزار نفر در استان كردستان در زمينه مين، ارائه خدمات به هفت هزار و 100 نفر در اورژانس اجتماعي استان، حمايت از 88 خانواده داراي فرزند سه قلو و چهار خانواده داراي فرزند چهار قلو، ارائه آموزش مهارت هاي زندگي به 24 هزار نفر و ارائه آموزش به هزار و 342نفر در طرح پيشگيري اجتماعي را از ديگر خدمات بهزيستي كردستان اعلام كرد.


او تاكيد كرد بهزيستي به تنهايي توان ارائه خدمات به جامعه هدف را به دليل گستردگي و پراكندگي افراد ندارد و تشكل هاي غير دولتي بايد وارد عرصه شوند.


قريشي در ادامه سخنان خود با زبان آمار و ارقام به بيان عملكرد بهزيستي كردستان در سال گذشته پرداخت و افزود: اكنون 99 هزار نفر در استان كردستان از بهزيستي خدمات دريافت مي كنند كه تنها 23 هزار نفر آنها مستمري بگير و تحت پوشش اين نهاد هستند.


او كمك به افراد نيازمند را نيز جزو برنامه هاي بهزيستي كردستان دانست و گفت: افرادي كه نيازمندي آنها براي مجموعه بهزيستي محرز شود مورد حمايت هاي اين نهاد قرار مي گيرند.


او به فعاليت 110مهد كودك شهري، 240 مهد كودك روستايي و هفت مهد كودك در حاشيه شهرهاي كردستان نيز اشاره كرد و افزود: بهزيستي از مهدهاي روستايي و حاشيه شهر در قالب اهداي بسته غذايي در راستاي بهبود تغذيه كودكان حمايت مي كند.


او همچنين به حمايت از معلولان در قالب اهداي بسته غذايي نيز اشاره كرد و گفت: با همكاري دانشگاه علوم پزشكي بسته غذايي مختص به معلولان تدوين شده و سالانه به افراد معلول اهدا مي شود.


او تعداد معلولان شناسايي شده در استان كردستان را 45 هزار نفر و همچنين تعداد كودكان مهد كودك ها را نيز 11هزار و 400 نفر اعلام كرد.


مديركل بهزيستي كردستان در ادامه سخنان خود به اجراي دو طرح تنبلي چشم و شنوايي سنجي در ميان كودكان زير شش سال در استان نيز اشاره كرد و گفت: در راستاي اجراي اين اين دو طرح 100 درصد جامعه هدف تحت پوشش غربالگري شنوايي قرار گرفتند و بيش از 85درصد نيز تحت پوشش طرح تنبلي چشم قرار گرفتند.


به گفته او در طرح تنبلي چشم 72 هزار و 242 نفر به صورت رايگان تحت پوشش قرار گرفتند كه در اين حوزه تلاش ما جلوگيري از نابينايي است.


او در مورد طرح غربالگري شنوايي سنجي نيز گفت: با اداره كل ثبت احوال هماهنگ شده است كه تا زماني از سلامت شنوايي نوزادي مطمئن نشويم براي او شناسنامه صادر نشود.


قريشي بهزيستي كردستان را جزو هفت استان برتر در زمينه تامين وسايل كمك توانبخشي به جامعه هدف دانست و گفت: اكنون پشت نوبتي در اين حوزه نداريم.


او به حمايت بهزيستي از قربانيان مين نيز اشاره كرد و گفت: در حد تامين پروتز پا براي افراد قطع عضو و كمك درماني به صورت رايگان به اين افراد كمك مي كنيم.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است