جایی فارغ از امکانات برای اخذ رای از معلولان!

12 اردیبهشت 1395

امروز همزمان با سراسر کشور شور و نشاط انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه استان زنجان جاری شده است.


 


تکاپوهای برگزاری انتخابات از ماه‌ها قبل در استان‌ها و شهرستان‌ها زنجان آغاز شده بود و شعبات اخذ رای برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده بود اما در این میان شاید جای خالی در نظر گرفتن تدابیر لازم برای امکان تردد افراد معلول و سالمندان که در زمینه حرکت مشکل هستند به محل‌های اخذ رای به وضوح دیده می‌شود.


 


بیشتر شعبات اخذ در استان زنجان در مدارس استان زنجان دایر شده است به طوری که از 631 شعبه اخذ رای در استان زنجان 585 شعبه در مدارس استان زنجان دایر شده است. این در حالی است که بیشتر این مدارس دارای پله‌های متعدد بوده و یا فاقد مناسب‌سازی لازم برای تردد افراد دارای محدودیت حرکتی است.


 


در این زمینه تعداد شعبات اخذ رای در استان زنجان بهروز مهدوی مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان اظهار کرده است: در مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 631 شعبه أخذ رأی در حوزه‌های انتخابیه استان مستقر شده است.


 


این در حالی است که در بین اعلام آمار مربوط به شعبه اخذ رای در انتخابات هیچگونه اظهار نظری در زمینه وضعیت این مراکز نشده است.


*پیر زنی که با فرغون به پای صندوق رای آمد


 


در دور نخست انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی بود که تصویر زنی که سوار بر فرغون خود را به شعبه اخذ رای رسانده بود نظر بسیاری از اصحاب رسانه و تصویربرداران را به خود جلب کرد ولی در این میان کسی از خود نپرسید شاید علت حضور این بانو با این شرایط در انتخابات عدم مناسب بودن شعب اخذ رای است.


 


خدا می‌داند چند معلول با حضور در شعب اخذ رای با پله‌های متعدد ابتدای شعبه رای‌گیری از تصمیم خود پشیمان شده‌اند و از حضور در پای صندوق رای انصراف داده اند. یا چند سالمند ساعت‌ها در صفوف رای‌گیری منتظر رسیدن نوبت خود برای شرکت در انتخابات شده‌اند.


 


*معلولان نیز حق انتخاب دارند


 


مدیر عامل جامعه معلولین استان زنجان در این زمینه اظهار کرد: براساس آمارهای جهانی قریب به 15 درصد از مردم در جهان به دلایل مختلف از جمله معلولیت، کهنسالی و بارداری با مشکلات حرکتی مواجه هستند.


 


مهدی قنبری موحد با بیان اینکه مناسب‌سازی یکی از راهکارهای ایجاد فرصت‌های برابر برای انسان‌ها است، عنوان کرد: نباید به موضوع مناسب‌سازی به عنوان یک اقدام تزئینی و هزینه بر نگاه شود.


 


وی با اشاره به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور اضافه کرد: این در حالی است که بسیاری از این مراکز فاقد مناسب‌سازی لازم برای حضور افراد دارای معلولیت و ناتوانایی‌های حرکتی است.


 


قنبری حق تعیین سرنوشت را برای همه آحاد مردم دانست و گفت: باید بستر لازم برای حضور افراد دارای محدودیت در شعب اخذ رای فراهم شود.


 


*عدم مناسب‌سازی شهری سدی جلوی معلولان


 


یک معلول که با مادر خود در صف رای‌گیری حضور داشت اظهار کرد: برای حضور و انجام وظیفه ملی خود در انتخابات حضور یافته است.


 


رضایی با اشاره به اینکه عدم مناسب‌ بودن اماکن عمومی در شهر زنجان افراد معلول را دچار مشکلات عدیده می‌کند، اضافه کرد: در زمینه حضور در پای صندوق‌های رای و شرکت در سرنوشت خود نیز با مشکلات متعددی مواجه شده‌ام.


 


وی خواستار توجه بیشتر مسئولان و منتخبان مردم به موضوع مناسب‌سازی شهری شد و خاطر نشان کرد: شرایط و بسترهای حضور معلولان در جامعه فراهم شود.


گفتنی است، استان زنجان چهار حوزه انتخابیه دارد که عبارت‌اند از حوزه انتخابیه زنجان و طارم حوزه انتخابیه ابهر، خرم‌دره و سلطانیه، حوزه انتخابیه خدابنده، حوزه انتخابیه ماهنشان، ایجرود، قلتوق و بوغداکندی که در دور نخست انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از چهار شعبه استان زنجان تنها یک حوزه موفقیت شد نماینده خود را به مجلس معرفی کند و مرتضی خاتمی با کسب آرای مورد نظر به عنوان نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و قلتوق و بوغداکندی به مجلس شورای اسلامی راه یافت.


 


گزارش: سمیه محرمی


 


منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است