سقفي براي ما

13 اردیبهشت 1395

در اين گزارش كه در شماره يكشنبه 12 ارديبهشت 1395 هجري خورشيدي منتشر شد، مي خوانيم: آدرسشان نزديكي چهاردانگه است؛ محله مرتضي‌گرد. از خيابان‌هاي خاكي و تودرتويش كه مي‌گذريم، ماشين جلوي يك ساختمان آجري مي‌ايستد. صحبت‌ها را كرده‌اند و قرارها را گذاشته‌اند كه اسمي و عكسي از خانواده نباشد. پسرك جلوي در ايستاده و با چشم‌هاي نيمه‌باز لبخندش را تحويلمان مي‌دهد. شلوارش را تا زير سينه‌اش بالا كشيده و اختيار دست‌هايش را هم ندارد. با هيجان جلو مي‌آيد و با مردها دست مي‌دهد. نگاه بي‌حالتش به هوا دوخته شده و نرم‌نرم مي‌خندد. اين يكي از فرزندان معلول خانواده‌اي است كه از ٩ فرزندي كه دارند، پنج‌تايشان معلول‌اند. خانواده‌اي در مرتضي‌گرد كه پدرشان خياطي است كه مدت‌هاست چرخي براي خياطي ندارد و تنها خواسته‌شان داشتن يك سقف است. سقفي براي خودشان تا هر سال مجبور نباشند تن عليل و رنجور فرزندانشان را به دندان بكشند و از خانه‌اي به خانه ديگر بروند... .


دختر بزرگشان محبوبه، درحالي‌كه روسري‌اش را روي چشمانش كشيده تا مبادا دوربين‌هاي كنجكاو عكاس‌ها چهره‌اش را بشناسند، با صدايي لرزان به وزير كار و رفاه اجتماعي و رئيس سازمان بهزيستي مي‌گويد: «ما هيچ‌وقت تفريح نداشتيم. هيچ‌وقت شرايطي نبوده كه ما تن عليلمان را بگذاريم توي يك ماشين و به يك پارك برويم. اما مهم نيست... مهم سقف است براي داشتن... سقفي كه يك‌ بار حس خوش خانه‌داربودن را در آن احساس كنيم...».


مطابق آمار اعلام‌شده از سوي وزير كار، رفاه و تعاون در كل كشور، ١١‌هزارو ٥٠٠ خانواده داراي دو معلول و بيشتر شناسايي شده و برنامه‌ريزي لازم براي خانه‌دارشدن آنها انجام شده است. ٣٢ درصد از اين تعداد و معادل سه‌هزارو ٧٠٠ خانواده، روستايي هستند و ٦٨ درصد ديگر كه هفت‌هزارو ٨٠٠ خانواده هستند، در شهرها زندگي مي‌كنند.


حالا هم سازمان بهزيستي و وزارت كار و امور اجتماعي قرار است بالاخره از مسكن مهر استفاده درست كنند. درحالي‌كه ساختمان‌هاي مسكن مهر نه شرايطي داشتند كه خانواده‌ها بتوانند از آنها استفاده كنند و نه از پس هزينه‌هايي كه قرار بود نصف اين باشد بر‌آيند، حداقل شايد خانواده‌هايي كه درد داشتن فرزندان معلول را به جان خريده‌اند و در خانه‌شان از آنها حمايت مي‌كنند، بتوانند سقفي بالاي سرشان داشته باشند.


به گفته مسئولان سازمان بهزيستي در اين راستا برنامه‌ريزي‌هاي لازم در قالب سبد حمايتي از اين خانواده‌ها صورت گرفته كه در سفر امروز به خراسان‌رضوي ٧٢ واحد مسكوني ويژه اين خانواده‌ها به آنان تحويل شد.


قاسم عبدالله‌زاده، قائم‌مقام توانمندسازي و مشاركت‌هاي مردمي سازمان بهزيستي در رابطه با تأمين مسكن معلولان و افراد تحت پوشش سازمان بهزيستي مي‌گويد: رويكرد جديد رياست سازمان بهزيستي در برنامه‌هاي اجتماعي سازمان، رويكرد توانبخشي، پيشگيري و توانمندسازي است. وي افزود: يكي از مؤلفه‌هاي مهم در بحث توانمندسازي، تأمين مسكن خانواده‌هاست و تهران كلان‌شهري است كه معضل مسكن در بين همه خانواده‌هاي آن مشهود است. قائم‌مقام توانمندسازي و مشاركت‌هاي مردمي سازمان بهزيستي گفت: براساس مكاتبه‌ رياست سازمان بهزيستي با معاون وزير و مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد هشتگرد و پرند، قول مساعد داده شد كه خانواده‌ها اعم از خانواده‌هاي تحت پوشش سازمان بهزيستي و همه افراد اعم از معلولان، زنان سرپرست خانوار و فرزندان ترخيصي كه مشكل مسكن دارند، در طرح مسكن مهر دو شهر جديد پرند و هشتگرد ثبت‌نام كنند. عبدالله‌زاده در ادامه تصريح كرد: سازمان بهزيستي افرادي را كه واجد شرايط ثبت‌نام هستند، اعلام فراخوان مي‌كند تا آنها با مراجعه به شركت عمران در مسكن مهر دو شهر هشتگرد و پرند ثبت‌نام كنند.


وي افزود: شركت‌هاي مادر تخصصي عمران به ما قول مساعد دادند تا به تعداد تمامي افراد در نوبت ثبت‌نام و واجد شرايط، مسكن تأمين كنند. قائم‌مقام توانمندسازي و مشاركت‌هاي مردمي سازمان بهزيستي گفت: سازمان بهزيستي به خانواده‌هاي نيازمندي كه تحت پوشش سازمان بهزيستي و احيانا داراي يك فرزند معلول هستند، هشت ‌ميليون تومان كمك بلاعوض مي‌دهد و اين واحدها بين ٢٥ تا ٣٠‌ ميليون تومان تسهيلات بانكي خواهند داشت. عبدالله‌زاده در ادامه تصريح كرد: البته اين بستگي به متراژ واحدهاي مسكوني دارد كه بين ١٥ تا ٣٠‌ ميليون تومان هم سهم آورده خواهد داشت كه خود خانواده‌هاي متقاضي مسكن بايد تقبل كنند. براساس تفاهمي كه با بنياد مستضعفان و بنياد مسكن انقلاب اسلامي و خيرين مسكن‌ساز داشتيم، براي خانواده‌هاي داراي دو معلول حدود ٣٠ ‌ميليون تومان كمك بلاعوض درنظر گرفته شده است كه خانواده‌ها مي‌توانند در اين طرح ثبت‌نام كنند.


براساس تأييد شركت‌هاي مادر تخصصي عمران و اعلام اسامي توسط آنها، مقدمات كار فراهم مي‌شود. وي افزود: تمامي كساني كه تحت پوشش سازمان بهزيستي و داراي پرونده هستند و تابه‌حال از تسهيلات و امكانات و زمين‌هاي دولتي استفاده نكرده‌اند، مي‌توانند مستقيما به شركت‌هاي مادر تخصصي عمران شهرهاي هشتگرد و پرند مراجعه و در طرح مسكن مهر سازمان ثبت‌نام كنند. به اين ترتيب ما مي‌توانيم با همكاري شركت‌هاي مادر تخصصي عمران، امسال تمامي افراد واجد شرايط را در واحدهاي خالي جانمايي كنيم. عبدالله‌زاده در رابطه با ظرفيت ثبت‌نام مسكن مهر تصريح كرد: تعداد خاصي تاكنون اعلام نشده است و پيش‌بيني ما اين است كه شايد اين تعداد بالاي چهار يا پنج ‌هزار واحد خالي باشد.


وي افزود: براساس اطلاعاتي كه از مجموعه استان تهران در دست داريم، حدود دو ‌هزار نفر در نوبت ثبت‌نام و تأمين مسكن هستند كه طبق توافق ما، بايد مشكل مسكن جامعه هدف سازمان بهزيستي كه در رأس آن معلولان قرار دارند، حل شود. قائم‌مقام توانمندسازي و مشاركت‌هاي مردمي سازمان بهزيستي گفت: پيش‌بيني ما اين است همه كساني كه تحت پوشش سازمان بهزيستي استان تهران و البرز هستند، در مسكن مهر دو شهر هشتگرد و پرند ساكن شوند.


عبدالله‌زاده در ادامه تصريح كرد: ستاد مسكن سازمان بهزيستي قطعا واحدهايي را كه شركت‌هاي مادر تخصصي عمران اعلام كرده است، بازبيني مي‌كند. همه خانواده‌ها و افرادي كه واجد شرايط دريافت واحدهاي مسكوني مهر هستند و داراي معلوليت شديد نيز نيستند و قطعا تعدادي از آنها ممكن است نابينا، ناشنوا، زن سرپرست خانوار يا فرزند ترخيصي باشند، مي‌توانند در اين طرح ثبت‌نام كنند. سعي مي‌كنيم تمامي افرادي را كه داراي معلوليت شديد هستند در واحدها و طبقات پايين‌تر جانمايي كنيم و اگر گروه فني و مهندسي ما نظر دهند كه بلوك يا واحدهايي نيازمند مناسب‌سازي هستند، قطعا مكاتبه‌ مي‌كنيم و اقدامات لازم را جهت بهبود وضعيت اين واحدها انجام مي‌دهيم.


شركت‌هاي مادر تخصصي عمران نهايت همكاري را با سازمان بهزيستي دارند تا اين واحد‌ها متناسب با شرايط جامعه هدف كه معلولان هستند مناسب‌سازي شوند و درنهايت در اختيار آنها قرار گيرند. پيش از اين نيز رئيس سازمان بهزيستي كشور از خانه‌دارشدن ١١‌ هزار خانواده داراي فرزندان معلول خبر داده بود. انوشيروان محسني‌بندپي گفت: به منظور اجرائي‌شدن اين تفاهم‌نامه، جلسات متعددي با بنياد مسكن، جامعه خيرين و بنياد مستضعفان برگزار شده و در هر جلسه، مشكلات و معضلات بررسي و براي رفع آنها صحبت شده است.


وي با اشاره به اينكه 725 خانواده معلول براي تأمين محل زندگي، نياز به زمين دارند، گفت: براساس اين تفاهم‌نامه، ايجاد 11‌هزارو 300 واحد براي خانواده‌هاي داراي دو فرزند معلول در دستور كار قرار دارد كه از اين تعداد هشت‌هزارو 700 واحد در شهرها و سه‌هزارو 400 واحد نيز در روستاها احداث مي‌شود و همچنين پس از تأمين زمين، اين واحدها از سوي طرفين تفاهم‌نامه تأمين خواهد شد. رئيس سازمان بهزيستي گفت: براي واگذاري مسكن به اين خانواده‌ها علاوه بر وام‌هاي بلاعوض، وام‌هايي نيز از سوي بنياد مسكن در اختيارشان قرار داده مي‌شود كه ارائه سه‌هزار و 400 وام از سوي بانك شهر براساس مصوبه مقرر شده كه در اين خصوص قرار است جلسه‌اي نيز با وزير رفاه برگزار شود. بندپي با اشاره به اينكه هشت‌ هزار نفر از خانواده‌هاي داراي دو معلول در سامانه بهزيستي ثبت‌نام كرده‌اند، گفت: در ابتدا تعداد آنها هشت ‌هزار نفر بود كه البته اين تعداد در حال حاضر به 11‌هزارو 300 نفر رسيده است و ثبت‌نام‌ها نيز همچنان ادامه دارد. وي گفت: 500 واحد مسكوني در دهه فجر واگذار مي‌شود كه هم‌اكنون از اين تعداد 380 واحد آماده است و در صورت تأمين اعتبارات، تعداد آنها به 500 واحد خواهد رسيد.


حالا قرار است تكليف مسكن مهر هم تا مهرماه مشخص شود و خانواده‌هايي شبيه خانواده محبوبه هم بتوانند صاحبخانه شوند. محبوبه منتظر است تا خانه‌شان تكميل شود. منتظر است خانه را باب ميل برادرهايش بچينند و يك‌ بار بتوانند طعم خوش داشتن سقفي از آن خودشان را حس كنند. سقفي براي محبوبه و برادرهايش و پدر و مادري كه ٣٠ سال است پاهاي او شده‌اند. محبوبه اميدوار است و آرام مي‌گويد: خانه را به ميل خودم مي‌چينم. همان‌طور كه هميشه آرزويم بود...


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است