جای خالی مشاوره ژنتیک در گلپایگان

15 تیر 1395

حسن مرادی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه حدود سه هزار مددجو تحت پوشش بهزیستی شهرستان قرار دارند، اظهار کرد: در حال حاضر بهزیستی شهرستان هزار و 750 پرونده در حوزه توانبخشی و حدود 400 خانوار را در حوزه اجتماعی تحت پوشش دارد.


 


وی ادامه داد: از تعداد هزار و 750 پرونده در حوزه توان بخشی، 580 پرونده مربوط به بیماران جسمی حرکتی،460 پرونده در خصوص بیماران ذهنی، 390 پرونده بیماران اعصاب و روان، 210 پرونده در ارتباط با ناشنوایان و حدود 100 پرونده مرتبط با نابینایان است.


 


مدیر اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان در خصوص حوزه اجتماعی گفت: در حال حاضر 400 خانواده تحت پوشش اداره بهزیستی است که از این تعداد حدود 250 نفر از کار افتاده و 150 نفر زنان بی‌سرپرست هستند.


 


مرادی در رابطه با حوزه توان بخشی ادامه داد: شهرستان دارای چهار مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی سالمندان است. علاوه بر این مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم نیز وجود دارد که متاسفانه تا کنون یارانه‌ای به آن اختصاص نیافته است.


 


وی با بیان اینکه 600 نفر از مددجویان حوزه توانبخشی مستمری بین 50 تا 100 هزار تومان دریافت می‌کنند، اضافه کرد: از 850 معلول جسمی حرکتی شهرستان،‌ 30 بیمار شرایط حاد دارند که کمک هزینه 120 هزار تومانی ماهانه هزینه نگهداری آن‌ها را تامین نمی‌کند و علاوه بر آن 53 تا 100 هزار تومان نیز مستمری به آن‌ها پرداخت می‌شود.


 


مدیر اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان با اشاره به عدم وجود مرکز مشاوره ژنتیک خاطرنشان کرد: جای یک مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستان خالی است. بارها در این خصوص درخواست داده‌ایم و برای اینکه پزشکی در شهرستان بتواند در این خصوص اقدام کند باید دوره‌های دو هفته‌ای مشاوره ژنتیک را بگذراند.


 


مرادی ادامه داد: گلپایگان با توجه به نسبت جمعیت، بالاترین آمار پزشک استان را دارد اما تاکنون پزشکی برای دریافت آموزش مشاوره ژنتیک در شهرستان اقدام نکرده است، در حالی که اگر این کار انجام شود قطعا شاهد کاهش تعداد معلولان شهرستان خواهیم بود.


 


وی در رابطه با بیماران ام اس گفت: افرادی که دچار این بیماری هستند تا زمانی که دچار معلولیت نشده باشند تحت پوشش بهزیستی نخواهند بود و پس از معلولیت تحت پوشش قرار می‌گیرند و مسمتری بین 53 تا 100 هزار تومان مستمری دریافت خواهند کرد.


 


مدیر اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان افزود: داروهای بیماران اعصاب و روان هزینه بالایی دارد که اکنون با حمایت شبکه بهداشت در روستاها و طرح پزشک خانواده داروی این دسته از بیماران رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد و با هزینه پایین می‌توانند به پزشکان مربوطه نیز مراجعه کنند.


 


مرادی در رابطه با پیشگیری و درمان معتادان گفت: تعامل ادارات با بهزیستی را در این راستا مناسب و مطلوب نمی‌بینیم گرچه با ادارت آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان ارتباط خوبی برقرار است اما نیاز است که دستگاه‌ها برای این مسئله اعتباری را در نظر بگیرند.


 


وی هم‌چنین با اشاره به ورزش معلولان و جانبازان گفت: پیش از ماه مبارک رمضان با اداره ورزش و جوانان مکاتبه‌ای برای در اختیار گذاشتن سالن‌های ورزشی جهت این قشر انجام شد اما هنوز سالنی تخصیص داده نشده است.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است