معاون توانبخشی بهزیستی: 60 درصد معلولان مسکن مناسب ندارند

4 مهر 1395

حسین نحوی نژاد در جمع اصحاب رسانه استان همدان افزود: نهضت خانه سازی معلولان در کشور کمتر از یک دهه سابقه دارد.


وی اضافه کرد:هم اکنون دولت تا 60 میلیون ریال برای ساخت مسکن معلولان کمک کرده و 300 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت مسکن با کمک بنیاد مستضعفان نیز به این افراد اختصاص می یابد.


*250 واحد مشاوره ژنتیک در کشور فعال است


وی بیان کرد: برای پیشگیری از تولد کودکان معلول هم اکنون 250 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال است.


وی اضافه کرد:این مشاوره ها پیش از ازدواج انجام می شود چرا که سالانه 20 تا 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند.


*موسسه های کاریابی معلولان در کشور ایجاد می شود


نحوی نژاد گفت: در نیمه دوم سال جاری موسسه های کاریابی معلولان در کشور ایجاد خواهد شد.


وی اضافه کرد: در جامعه معلولان با افرادی سرو کار داریم که جامعه از نظر شغلی اعتماد زیادی به آنها ندارد، در این مراکز ابتدا افراد مورد ارزیابی جسمی و روانی قرار گرفته و سپس از نظر مهارتی مورد سنجش قرار می گیرند.


وی ادامه داد: آمار بیکاری در زنان معلول کشور سه برابر بیکاری در آن منطقه است.


وی تصریح کرد: در سال جاری اعتبارات برای خرید تجهیزات توانبخشی 2 برابر بیشتر خواهد شد.


*65 درصد کودکان ایرانی غربالگری شنوایی می شوند


معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه 65 درصد کودکان ایرانی غربالگری شنوایی می شوند گفت: در صورت تشخیص زودرس مشکلات ناشنوایی می توان با مداخله زودرس وارد عمل شد.


نحوی نژاد ادامه داد: هم اکنون 80 درصد کودکان سه تا 6 ساله زیر پوشش غربالگری بینایی قرار داشته و امیدواریم تا سال 95 این میزان به 90 درصد برسد.


وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور کسی در نوبت انجام عمل کاشت حلزون گوش قرار ندارد عنوان کرد: 40 تا 60 میلیون ریال از هزینه این عمل توسط دولت تامین می شود اما بیشترین مشکل در این عمل دوره پس از عمل است که باید با گفتار درمانی افراد را به زندگی طبیعی برگرداند.


وی گفت: این عمل جراحی دارای یک دوره طلایی بوده و باید قبل از 6 سالگی این عمل انجام شود.


*700 سقط پیشگیرانه در کشور انجام شده است


نحوی نژاد اظهار کرد: سال گذشته 700 مورد سقط پیشگیرانه که می توانست منجر به تولد کودک معلول شود در کشور انجام شده است که این روند افزایشی خواهد بود.


وی تصریح کرد: در سال جاری غربالگری آلزایمر و اوتیسم نیز در کشور آغاز خواهد شد.


* 90 هزار بیمار روانی مزمن زیر پوشش بهزیستی همدان قرار دارند


نحوی نژاد گفت: میانگین سنی ابتلا به زوال عقل در کشور مشخص نبوده و این کار باید توسط مراجع بهداشتی انجام شود.


وی ادامه داد: هم اکنون اعتبار توانبخشی کشور هفت هزار میلیارد ریال است در حالیکه رقم مورد نیاز کشور 35 هزار میلیارد ریال است.


وی اضافه کرد: از توفیق های دولت تدبیر و امید واگذاری اصل 44 بهزیستی بود که در این راستا دولت و ملت از ما حمایت خواهند کرد.


وی در خصوص اختصاص سه درصدی سهم اشتغال کشور به معلولان گفت: هم اکنون استخدام ها بسیار محدود شده و از سوی دیگر دستگاه ها هنگام استخدام به دنبال افراد دارای تخصص هستند.


وی ادامه داد: سال گذشته 25 هزار فرصت شغلی برای معلولان در کشور ایجاد شد که این شغل ها از طریق تسهیلات و کارفرمایی ایجاد شده است.


*بیمارستان شهید بهشتی متعلق به بهزیستی همدان است


معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور گفت: بیمارستان شهید بهشتی همدان متعلق به سازمان بهزیستی استان بوده و دانشگاه علوم پزشکی همدان برای تامین نیاز خود باید به دنبال تامین اعتبار از مجموعه خود باشد.


وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی برای این بیمارستان برنامه ریزی کرد و به دنبال ایجاد مرکز جامع توانبخشی غرب کشور در این مرکز هستیم بیان کرد: هم اکنون منتظر تخلیه این بیمارستان توسط دانشگاه علوم پزشکی هستیم.


* 40 درصد معلولان کشور مشکلات جسمی و حرکتی دارند


معاون امور توانبخشی کشور گفت: 40 درصد معلولان کشور دارای مشکلات جسمی و حرکتی، 25 درصد دارای معلولیت های ذهنی ، 14 درصد دارای مشکلات شنوایی و11 درصد دارای مشکلات بینایی هستند.


نحوی نژاد افزود: اصلاحیه جامعه قانون معلولان ارائه و در کمیسیون ویژه به تصویب رسید البته ایراداتی توسط شورای نگهبان به این طرح گرفته شده است.


وی عنوان کرد: مستمری معلولانی که توانایی کار کردن ندارند به حدود حقوق قانون کار خواهد رسید که این میزان حاکی از افزایش هزار درصدی این مبلغ است.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 250 مرکز روزانه سالمندان در کشور وجود دارد افزود: سهم استان همدان تنها یک مرکز است چرا که یکی از مشکلات این مراکز اجاره بالای ساختمان و گران قیمت بودن خدمات است که در این راستا باید مراکز خیریه در این زمینه وارد عمل شود.


نحوی نژاد با بیان اینکه در جمعیت روستایی متوسط معلولیت احصا شده 2.4 درصد و در جمعیت شهری دو درصد است ادامه داد: هزار و 200 مرکز توانبخشی غیر دولتی در کشور وجود دارد که بیش از 110 هزار معلول، بیماران مزمن روانی و سالمندان از خدمات این مراکز استفاده می کنند.


وی ادامه داد: در حال حاضر 340 هزار نفر از بهزیستی مستمری می گیرند و 150 هزار نفر در نوبت دریافت مستمری هستند.


وی بیان کرد: مسکن و دیگر خدمات ارائه شده به معلولان مطلوب نیست اما در توانبخشی سعی می شود حداکثر خدمات به افراد معلول ارائه شود، بر اساس سرشماری در سال 90 یک میلیون و 250 هزار معلول در کشور وجود دارد که ممکن است این رقم صحیح نباشد چون اینها تنها معلولیت های بارز هستند.


وی همچنین تصریح کرد: طبق بررسی های خوشه ای 2.7 درصد از جامعه معلول هستند و دو درصد جامعه دارای معلولیت با درصد بالا هستند که اسامی یک میلیون و 300 هزار نفراز این افراد در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی ثبت شده اما درصد معلولیت ها متفاوت است.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است