بهره مندی بیش از ۵ هزار نفر از صدای مشاور

7 اردیبهشت 1395

رقیه رحمانی، مدیرکل بهزیستی گلستان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بهزستی تنها معلول پروری نیست، گفت: سازمان بهزیستی نیز با توجه به اهمیت سلامتی و نقشی که انسان سالم می تواند در شکل دهی جامعه سالم ایفا کند، علاوه بر وظایف ذاتی در این راستا، برنامه های متنوعی را در هفته سلامت اجرا می کند.


 


وی افزود: سازمان بهزیستی سلامت روانی و اجتماعی افراد را نیز مد نظر قرار می دهد و در این راستا تلاش می کند.


 


سلامتی تاجی بر سر انسان های سالم


 


رحمانی، سلامتی را تاجی بر سر انسان های سالم دانست و تصریح کرد: این تاج را فقط بیماران می توانند ببینند و سلامتی نیز فرصت طلایی برای همه ما محسوب می شود.


 


وی، غربالگری بینایی سنجی و شنوایی، پیشگیری از معلولیت ها و کاهش آسیب های اجتماعی، خط یک، دو، سه، مشاوره رایگان مراکز، مشاوره حضوری رایگان در اداره کل، ارائه خدمات مددکاری، بازدید از مراکز تحت نظارت، دیدار با مسئولان استانی، بازدید از مرکز شیرخوارگان و کودکان بی سرپرست، بازدید از مرکز 1480 و خط 3،2،1 را از برنامه های هفته سلامت اداره کل بهزیستی استان برشمرد.


 


مدیرکل بهزیستی گلستان با اشاره به خدمات خط 1480، گفت: از سال 80 صدای مشاور با سه خط راه اندازی شد که در حال حاضر به 8 خط با 8 مشاور در دو شیفت کاری رسیده است.


 


بهره مندی بیش از 5 هزار نفر از صدای مشاور بهزیستی گلستان


 


وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 8 هزار و 621 نفر با خط 1480 تماس گرفتند که از این تعداد 5 هزار و 21 نفر از خدمات تخصصی بهره مند شدند.


 


رحمانی با بیان اینکه تماس گیرندگان تا 45 دقیقه به صورت رایگان از خدمات مشاوره ای بهره مند می شوند، افزود: بیشترین جامعه هدف در سال گذشته خانم ها در سن 19 تا 35 سال بودند و بالاترین موضوع مطرح شده تماس گیرنده ها نیز اختلافات زناشویی و فرزندپروری بوده است.


 


فعالیت 37 مرکز مشاوره حضوری در استان


 


وی یادآور شد: 37 مرکز مشاوره حضوری غیردولتی نیز با نظارت اداره کل بهزیستی استان در حال فعالیت است که جدا از بحث مشاوره برنامه های آموزشی و فعالیت های دیگری را نیز برگزار می کنند.


 


مدیرکل بهزیستی گلستان اظهارداشت: دو مرکز مشاوره تخصصی ژنتیک نیز در استان فعالیت دارند که از طریق این مراکز طرح غربالگری آغاز شده و تا 15 اردیبهشت نیز ادامه دارد.


 


هزار کودک در طرح غربالگری اضطراب سنجش شدند


 


وی ادامه داد: در راستای غربالگری اضطراب کودکان که در شهرستان گرگان و علی آباد اجرا شد یک هزار کودک مورد سنجش قرار گرفت که از این تعداد 305 کودک با اضطراب تشخیص داده شدند که به مشاور متخصص و روانپزشک ارجاع داده شد.


 


رحمانی در خصوص شرایط فرزند خواندگی نیز گفت: سازمان بهزیستی متولی نگهداری بچه های بی سرپرست و بد سرپرست است و کودکان صفر تا دو سال در شیرخوارگاه و دو سال به بالا در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند.


 


وی عنوان کرد: در مراکز نگهداری کودکان، در گروه سنی 3 تا 6 سال مختلط، 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال دختر و پسر جداگانه نگهداری می شوند.


 


نگهداری300 فرزند در مراکز کودکان بی سرپرست


 


مدیرکل بهزیستی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر 300 فرزند در مراکز کودکان بی سرپرست نگهداری می شوند، افزود: تعداد شیرخوارگان زیر دو سال، 10 فرزند هستند و 280 نفر نیز کنار خانواده های خود از قبیل پدربزرگ، عمو و ... زندگی می کنند و بهزیستی هزینه مخارج آنها را پرداخت می کند.


 


وی ادامه داد: خانواده هایی که صاحب فرزند نمی شوند با ارائه تقاضای فرزند خواندگی و انجام مشاوره های تخصصی و تائید سلامت جسمانی و پزشکی قانونی مبنی بر نازا بودن و حکم قضایی و گذشت 5 سال از ازدواجشان، صاحب فرزند می شوند.


 


بانوان مجرد هم می توانند دارای فرزند خوانده شوند


 


رحمانی همچنین گفت: به خانواده هایی که دارای فرزند باشند و بانوان مجرد بالای 35 سال نیز فرزند واگذار می شود.


 


وی با اشاره به متقاضی 300 نفری فرزند خواندگی در استان، افزود: در سال جاری پرونده های فرزند خواندگی به روز است و در کمیته شبه خانواده همه پرونده ها بررسی می شود و فرزند به خانواده هایی که از لحاظ علمی و تخصصی، مالی، فرهنگی و سلامت جسمانی برخوردار باشند داده می شود.


 


فعالیت دو مرکز نگهداری سالمندان در گرگان و گنبد


 


مدیرکل بهزیستی گلستان در ادامه از فعالیت دو مرکز نگهداری سالمندان در گرگان و گنبد خبر داد و گفت: نظارت صد درصدی این مراکز با بهزیستی است و ظرفیت اسمی این مراکز 230 نفر است.


 


وی افزود: در کنار این مراکز، 11 مرکز سالمندان روزانه در استان فعالیت می کنند و به سالمندان خدمات ارائه می دهند.


 


رحمانی با اشاره به غربالگری نوزادان، گفت: طبق تفاهم نامه سازمان بهزیستی با سازمان ثبت احوال، از این پس برای نوزادانی که غربالگری شده باشند شناسنامه صادر می شود.


 


وی هزینه کاشت حلزون را 35 میلیون تومان اعلام کرد و اظهارداشت: از این مبلغ، دولت سه میلیون تومان را در حوزه توانبخشی پرداخت می کند.


 


سالانه 18 تا 20 مورد کاشت حلزون انجام می شود


 


مدیرکل بهزیستی گلستان با بیان اینکه سالانه 18 تا 20 مورد کاشت حلزون انجام می شود، خاطرنشان کرد: برای بهره مندی کودکان از مدرسه، سه مرکز کم شنوا در حال فعالیت است که کودکان پس از بهبودی به مدارس عادی راه یابند.


 


وی در ادامه غربالگری شنوایی و کاهش معلولیت ها را از برنامه های مهم اداره بهزیستی استان خواند و گفت: 93 درصد غربالگری شنوایی و 95 درصد بینایی سنجی انجام شده است.


 


47 هزار معلول تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان


 


رحمانی با اشاره به 47 هزار معلول تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان، افزود: استان گلستان در ردیف هفتم کشوری در حوزه معلولیت ها قرار دارد.


 


وی از ترسیم اطلس معلولیت ها خبر داد و اظهارداشت: این اطلس از شهر و روستای استان تهیه و با تائید و تخصیص اعتبار خاص از سوی مرکز، در سال جاری بتوان علت معلولیت ها را شناسایی کرد و راه های پیشگیری آن را یافت.


 


ترسیم اطلس معلولیت ها/ افزایش 1.4 میلیارد تومانی اعتبار توانبخشی


 


مدیرکل بهزیستی گلستان یادآور شد: اعتبارات مرکز توانبخشی استان از یکصد میلیون تومان به یک میلیارد و 400 میلیون تومان رسید که وسایل توانبخشی و ویلچیر و تشکر برای معلولان در سال 94 خریداری شد و در حال حاضر ارائه ویلچر، سمعک و عصا به معلولان به روز شده است.


 


وی در خصوص توانبخشی زنان سرپرست خانوار نیز، گفت: در حال حاضر یک هزار و 758 زن سرپرست خانوار روستایی و یک هزار و 445 زن سرپرست خانوار شهری بیمه اجتماعی زنان شده اند.


 


منبع : خبرگزاری شبستان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است